Review: The Expanse: A Telltale Series - Op de goede weg PlayStation 4

Telltale Games is bekend geworden door hun adventure games. De ontwikkelaar had in het verleden succes met de verhalende adventure games die gebaseerd zijn op populaire series. Tijdens het avontuur krijg je regelmatig de keuze uit verschillende opties die invloed hebben op de verloop van het verhaal en zelfs kunnen doorwerken in de vervolgen. Ze hebben de meeste bekendheid verworven met The Walking Dead: The Telltale Games Series en hebben deze formule gebruikt in hun andere projecten zoals A Wolf Among Us, Tales from the Borderlands en Batman: The Telltale Series. In 2018 liepen ze tegen faillissement aan en werd negentig procent van het personeel ontslagen. Na een overname LCG Entertainment kon het bedrijf een doorstart maken en weer games gaan uitbrengen. In het verleden heb ik mij erg vermaakt met The Walking Dead, A Wolf Among Us, Batman en Tales from the Borderlands (het origineel), want het waren altijd goed geschreven verhalen met interessante personages, genoeg humor, maar ook serieuze momenten. Daarnaast is het een avontuur om te ontdekken wat de gevolgen zijn van je keuzes. Of Telltale hetzelfde niveau van hun eerdere games kan bereiken, kun je lezen in de review van The Expanse: A Telltale Series.

Een nieuwe serie en nieuwe held

The Expanse is een televisieserie gebaseerd op de gelijknamige romans van James S. A. Corey. De serie speelt zich honderden jaren in de toekomst af waar de mensheid het zonnestelsel heeft gekoloniseerd. De macht wordt gedeeld door drie grote organisaties: United Nations of Earth, Outer Planets Alliance (OPA) en Luna, the Martian Congressional Republic die allen hun eigen plannen hebben. In de serie volg je Chrisjen Avasarala van de United Nations Security Council, rechercheur Josephus Miller, en scheepsofficier James Holden en zijn crew. Ze ontdekken per ongeluk een samenzwering waar ze middenin blijken te zitten. Hierdoor wordt de fragiele staat van koude oorlog bedreigd waardoor alle machtsverhoudingen kunnen veranderen. Daarnaast komen de personages in aanraking met buitenaardse technologie en moeten ze hier mee leren omgaan. Gelukkig hoef je niet bekend te zijn met de serie (zoals ik), want The Expanse: A Telltale Series speelt zich af voor de gebeurtenissen uit de serie. Als je de serie kent dan ben je vast bekend met het hoofdpersonage, Camina Drummer.

In The Expanse speel je als Camina Drummer die net als in de serie door Cara Gee wordt vertolkt. Ze is een scavenger die samen met het team van kapitein Cox verlaten ruimteschepen doorzoekt voor materialen. Je avontuur begint met een dilemma. Een man staat in een luchtsluis en smeekt voor zijn leven. Het is aan jou om te bepalen of je hem moet vergeven en zal opsluiten of druk je op de knop en stuur je hem naar een snelle, maar toch gruwelijke dood. Natuurlijk hoef je de beslissing nog niet te nemen, maar met dit in je achterhoofd ben je wel benieuwd naar de aanleiding. Als je al vaker Telltale Games hebt gespeeld dan weet je dat een overhaaste beslissing niet altijd de beste is. Je moet er wel even aan voorbijgaan dat de persoon je probeerde te vermoorden, omdat je de coördinaten van een belangrijke locatie/schat had gevonden, maar misschien is het toch verstandiger om met je hand over je hart te strijken. Natuurlijk zijn niet alle keuzes zo intens en kun je het in principe niet fout doen (al kun je wel bemanningsleden verliezen). Je krijgt af en toe het bericht “they will remember this” te zien, maar het blijft lastig om te bepalen welke invloed dit zal hebben. Drummer is een sterke dame en staat soms voor een moeilijke keuze, maar je kunt ook te ver gaan of verkeerd reageren. Zo reageerde ik met een vuist, terwijl de persoon in kwestie alleen maar een grapje maakte. Ook hier is het soms lastig om te weten of je reactie de juiste is en wat je keuze oplevert, maar dat is deels ook de lol.

The Expanse A Telltale Series1

Wat nog meer?

De vijf hoofdstukken vertellen een interessant verhaal en bieden een mooie introductie in de wereld van The Expanse. Als je eenmaal begint, wil je ook weten hoe het verdergaat. Wat wel opvalt, is dat je in The Expanse alleen maar de keuze hebt uit A of B, terwijl je in de originele games soms wel vier keuzes had. Dat is jammer, want het geeft de game minder replay value. Het volledige avontuur duurt niet heel lang (gemiddeld een uur per episode) en je hebt altijd beschikking tot een quest marker waardoor je de weg niet kunt kwijtraken. Als je alle collectibles wilt vinden om je crew te paaien en logs wilt verzamelen kan een episode iets langer duren, maar dat is alleen voor de trophy-jagers. De wereld van The Expanse ziet er goed en gedetailleerd uit als je van ruimteschip naar ruimteschip zweeft of als je in je eigen schip bent. De personages zien er ook goed uit en de stemacteurs leveren goed werk. Cara Gee (Drummer) steelt de show, maar de andere personages komen ook goed tot zijn recht en hebben allen een verleden dat ze interessanter maakt dan je in eerste instantie zou verwachten.

Naast het maken van verschillende keuzes ben je vooral bezig met het doorzoeken van verlaten ruimteschepen, het verzamelen van objecten en het praten tegen de rest van de bemanning. Drummer is zo gezegd een scavenger en haar leven bestaat uit het verkennen van verlaten ruimteschepen om brandstof, wapens en andere handige items te vinden. Zoals alle scavengers hoopt ze een verborgen schat te vinden waardoor ze met pensioen kunnen gaan. In je ruimtepak met Zero-G boosters kun je vrij van schip naar schip zweven en ze grondig uitspitten. Soms geven de bemanningsleden commentaar of leer je iets over de omgeving of je eigen geschiedenis als je iets vindt. Het verkennen van de schepen is ontspannend en leuk om te doen, maar er is naast de items en info niet veel meer te vinden. Soms wordt de actie iets opgevoerd en moet je laserstralen ontwijken of het opnemen tegen een aantal ruimtepiraten in een aantal Quick-Time Events. Gelukkig waren dit er niet heel veel en krijg je genoeg tijd om de juiste button in te drukken zelfs als je de verkeerde indrukte. Het kan eigenlijk niet fout gaan. Het helpt wel dat Drummer goed reageert op de input.

The Expanse A Telltale Series 1The Expanse A Telltale Series 1The Expanse A Telltale Series 1The Expanse A Telltale Series 1The Expanse A Telltale Series 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

The Expanse: A Telltale Series biedt een interessant en sterk verhaal. Het is weer leuk om te kiezen uit de verschillende opties om zo je lot te bepalen, maar ik had er wel meer willen zien. Dat verrijkt het verhaal en biedt meer replay value voor een game die niet heel groot is en waar niet heel veel in de velden te vinden is. Camina Drummer is een interessant personage met een verleden en het acteerwerk van alle personages is redelijk sterk. Als je van Telltale games en The Expanse houdt, is deze titel zeker de moeite waard, maar het is zeker niet hun sterkste werk. Toch maakt dit deel nieuwsgierig naar meer van Telltale en hun aankomende games.

• Maakt nieuwsgierig naar de serie
  • Goed geschreven
  • Interessante personages
  • Camina Drummer
  • Acteer en stemwerk
  • De keuzemogelijkheid
  • Keuzes en onverwachte resultaten
  • Game is niet heel groot
  • Maar twee keuzemogelijkheden ipv vier
  • Gameplay is niet heel afwisselend
  • Niet veel in de velden te doen/vinden
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot The Expanse: A Telltale Series

-

Telltale Games