Review: Togges - Het stapelgekke blokjesavontuur Nintendo Switch

Geplaatst: 6 december 2022 15:00
Aangepast: 6 december 2022 21:19

Toen ik erachter kwam dat in Togges blokjes centraal staan, deed dit mij terugdenken aan mijn eerdere blokervaringen. Om met de deur in huis te vallen, ik heb het nooit zo met blokkenbouwen gehad. Voor een game als Tetris heb ik het geduld niet en met Lego vond ik het leuker om de boel af te breken dan volgens het boekje iets te maken. En de blokuren op de middelbare school, daar was ik al helemaal geen fan van! Toch ben ik van scepsis naar hoop gegaan bij deze game. Tijdens het bekijken van gameplay van Togges, kreeg ik namelijk vibes van Super Mario Odyssey en Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Rest de vraag, wat vind ik van de game nu ik het gespeeld heb? Is Togges hét bewijs dat ik plezier met blokjes kan hebben of blijkt het een blok aan mijn been te zijn geweest?

Een puzzelavontuur vol charme

Togges is een kleurrijke collect-a-thon 3D puzzelplatformer ontwikkeld door Regular Studio. De bedoeling is een weg te vinden door de zeven verschillende werelden in de kosmos met blokjes genaamd Togges. Met het oplossen van puzzels en het verzamelen van fruit red jij de kosmos van totale leegte door The Void. Het verhaal is simpel en de dialogen zijn uiterst vermakelijk. De personages hebben zoveel persoonlijkheid en charme, dat je telkens weer benieuwd bent naar wat ze te zeggen hebben. Jouw baas, hij noemt zichzelf ''The King President'', heeft aan zelfvertrouwen geen gebrek. Zo denkt hij de wantrouwige Prinses Cake te overtuigen om met hem samen te werken, omdat hij haar veertig jaar geleden vijf seconden gesproken heeft. Verder gaan er qua personages shout-outs naar de ongemotiveerde vogelverschrikker en de immer met elkaar ruziënde Triplets van het museum. De leuke momenten in Togges stapelen zich alsmaar op naarmate je verder komt in de game.

Als speler maak je gebruik van de Toomba, dit is een robotachtig besturingsapparaat van de levendige Togges. Je kunt hiermee een pad van meer dan duizend blokken achter elkaar maken. Er zit een limiet aan het aantal blokken dat je kunt gebruiken, echter kun je ook paden blokvrij maken middels de stofzuigerfunctie en belanden de kubieke wezens weer in je blokkenarsenaal. De kleur van je blokken is bepalend om je door de wereld voort te bewegen en iedere kleur heeft zijn functie. Zo kun je met de rode kleur tot zes blokken omhoog stapelen en vuur verspreiden. Met de blauwe Togges kun je er maar drie op elkaar zetten, maar is het mogelijk om onder water een pad te maken. Wanneer je de juiste kleur in de juiste situatie hebt toegepast, geeft dit een voldaan gevoel.

Togges1

Diverse werelden met kleurrijke blokjes

Kleurrijk is het eerste woord waar ik aan denk als het om de visuale aspecten gaat in Togges. Zowel de werelden als de blokjes brengen op allerlei manieren kleur. Dat de werelden niet ééndimensionaal zijn qua uiterlijk en thematiek, is wat mij het meeste aanspreekt. Zo is er een plantagewereld vol met bamboe, maar zitten er ook ijs- en sushigebieden in verwerkt. Hoewel de graphics niet bepaald indrukwekkend zijn, is dit voor mij nooit een visuele blokkade gebleken, aangezien de werelddiversiteit meer in het oog springt.

Niet alles is mooi of loopt lekker in de puzzel-platformer. Soms verdwijnt een letter uit beeld, terwijl je er vlakbij in de buurt staat en verschijnt deze weer als je beweegt. Wanneer je ergens in een smal gebied belandt, is het camerastandpunt soms dusdanig onhandig dat je amper ziet waar je bent en maar moet gokken waar je naartoe gaat. Ik heb grotendeels geen problemen geconstateerd omtrent de performance, alleen bij transitiemomenten kan het even duren, voordat je met je blokken op pad kunt.

Togges2

Vleugjes Donkey Kong en Super Mario Odyssey

In elke wereld ga je op zoek naar fruitstukken en letters. Het verzamelen van letters deed mij sterk denken aan Donkey Kong Country: Tropical Freeze, terwijl de fruitstukken een vergelijkbaar doel hebben als de maantjes in Super Mario Odyssey. Elke wereld heeft tal van fruitstukken om te verzamelen, echter hoef je niet al het fruit te vinden om verder te gaan. Het beste aspect in de jacht naar fruit is de multifunctionaliteit van de blokken die je vaak kunnen verrassen. Zo kun je een fruitstuk verdienen door met de Togges fruit uit een broodje hamburger te halen, een katvis te masseren en vogels weg te jagen.

Hoewel het heel leuk is om fruit en letters te collecteren, zag ik soms door de bomen het bos niet meer. Een map was wat dat betreft welkom geweest, eventueel ook met de mogelijkheid om te pinpointen waar je naartoe wilt gaan. Ook voelt de beloning voor het verzamelen van de letters niet per se als een beloning, in tegenstelling tot bij Donkey Kong-games. Wanneer je alle letters in een wereld verzameld hebt, biedt dit de mogelijkheid om mini levels opnieuw te spelen. Ik vraag mij echter af wat het punt hiervan is, als je in een dergelijk level alles al verzameld hebt. Ik merkte dat deze 'beloning' mij heeft gedemotiveerd om naar letters te gaan zoeken.

Togges4

Puzzelen tot het Eureka-moment

Hét doel van ontwikkelaar Regular Studio omtrent het puzzelen is om voor succesbelevingen te zorgen bij de speler. Deze momenten heb ik zeker gehad. Zo kreeg ik een kick van het op gang brengen van de elektriciteit in de plantagewereld. Hiervoor moest je stap voor stap met je gele blokjes elektriciteit opwekken bij de standbeelden, de beloning middels het verdienen van twee fruitstukken en vooral het shockeren van de chagrijnige, goddelijke kikker deed mij meer dan deugd.

Er waren echter ook wat vloekmomenten tijdens het spelen. Zo is het mij nog niet gelukt om puzzels met tijdslimieten op te lossen en is het blokkenstapelen op vallende bladeren weliswaar uitdagend, maar ook frustrerend wanneer je naar beneden dondert. Wanneer je om een hint vraagt op het menuscherm, wordt alleen aangegeven dat er geen fruitstuk in de buurt is. Zelfs als je op het betreffende fruitstuk staat. Gelukkig zijn er in elke wereld hints te vinden die je wel hier en daar op weg helpen.

Togges carroussel 1Togges carroussel 1Togges carroussel 1Togges carroussel 1Togges carroussel 1

Het eindoordeel van Jork Overkemping

Togges is een levendig avontuur waarbij je continu uitgedaagd wordt om verder te exploreren. Van de charme van de personages tot het creatief gebruik van de blokjes om uitdagende puzzels op te lossen, de game toverde geregeld een lach op mijn gezicht. Soms kun je het gevoel krijgen aan je lot over gelaten te worden, waarbij je jezelf gaat afvragen waar je bent en wat je het beste kunt doen. Toch maakte Togges mij vooral stapelgek. Als het zelfs voor mij mogelijk is om plezier te vinden in een blokjesgame, dan weet ik zeker dat de puzzel-platformer ook anderen vrolijk gaat maken. Daarom raad ik liefhebbers van het puzzel- en avonturengenre aan om Togges toch eens te proberen.

• Personages vol persoonlijkheid, charme en humor
  • Elke blokkleur heeft zijn eigen functie
  • Werelden zijn divers en nodigen uit tot exploratie