Review: Donkey Kong Country: Tropical Freeze Nintendo Wii U

Aangepast: 11 september 2020 16:04

Vier jaar na Donkey Kong Country Returns komt Nintendo terug met een gloednieuw avontuur van de beroemdste gorilla van de wereld en zijn apenvrienden. Donkey Kong Country: Tropical Freeze borduurt voort op het succes van Donkey Kong Country Returns, maar of het net zo goed is, dat lees je in mijn review.

Een ijskoud verhaal

Donkey Kong wil net zijn verjaardagstaartkaars uitblazen, maar wordt al snel verstoord door een windvlaag, veroorzaakt door boze beesten (die eruit zien als Vikings), die het eiland in no-time van een dik pak ijs voorzien. De apen worden naar een ander eiland geblazen en aan jou de taak om terug te komen naar het eiland om te zien wat er aan de hand is. Tijdens je zoektocht terug naar het eiland kom je een flink leger aan vijanden tegen, de 'n net iets lastiger dan de ander. Het zijn er zelfs meer dan in Donkey Kong Country Returns.

De levels in de game zijn aan de lange kant, dat betekent dat ze op die manier ook een stuk uitdagender zijn geworden om te doorkruisen en enorm gevarieerd. Je hebt wel twee of drie checkpoints, maar je moet weer opnieuw beginnen met het level als je door je ballonnen heen bent. Dat zorgt voor de nodige frustraties. Heb je het level eenmaal onder de knie, dan zal je zien dat het je een stuk makkelijker af gaat.

Eindbazen extra uitdagend

In het level zelf kun je verschillende voorwerpen verzamelen zoals we gewend zijn uit Donkey Kong Country Returns en in de delen op de Super Nintendo. De puzzelstukjes en KONG-letters liggen diep in het level verstopt en zorgen voor de nodige speeluren. Ze zijn ditmaal iets lastiger te vinden en op verschillende plekken verstopt. Je hebt de puzzelstukjes nodig om uiteindelijk extra levels te kunnen spelen, voor de echte diehards.

De eindbazen zijn echt ge-wel-dig. Het heeft me enorm veel ballonnen en tijd gekost en ik heb me kapot gefrustreerd, maar dat is wel zoals een echte Donkey Kong Country-eindbaasgevecht hoort te zijn. Frustrerend moeilijk.

Funky Kong is truttig

In Donkey Kong Country: Tropical Freeze speel je niet met 'n, twee of drie personages, maar heb je de beschikking over vier personages: Donkey, Diddy, Dixie, en Cranky Kong. De laatste kennen we vooral als de zuurpruim van de familie. In Donkey Kong Country Returns verkocht de oude (wijze) aap spulletjes in zijn boomhut, maar die taak heeft Funky Kong op zich genomen, de stoere aap die in vorige Donkey Kong Country-games (behalve in DKC Returns) voertuigen verhuurde aan de apenvrienden om van eiland A naar B te reizen. Ik vind persoonlijk dat hij op de verkeerde manier is ingezet. Ze hebben in elk geval naar de fans geluisterd, want hij moest gewoon weer onderdeel zijn van het avontuur, maar ik had hem toch een iets andere rol gegeven dan spulletjes verkopen (het voelt een beetje truttig aan voor zo'n stoere aap). Aangezien de werelden opgedeeld zijn in allemaal losse eilanden, hadden ze er beter voor kunnen kiezen om hem weer vliegtuigen te laten verhuren om van het ene eiland naar het andere eiland te komen. De eerste paar levels hadden ook het thema neergestorte vliegtuigen. Hoe vet was het om daar iets dieper op ingegaan te zijn? De spulletjes hadden namelijk ook makkelijk door een ander Kong-lid, zoals Cindy Kong, verkocht kunnen worden. Dan was de game echt helemaal af geweest.

Een ander puntje dat ik niet zo goed kan begrijpen is waarom je niet kunt wisselen tussen de personages in het level. Je kunt alleen met Donkey Kong spelen. Nadat je Diddy, Cranky of Dixie Kong uit hun ton hebt bevrijd, hebben ze meer de rol als sidekick gekregen en zitten ze op de rug van de gorilla en fungeren ze als extra levens en maken ze het je iets gemakkelijker. Ik speelde vroeger altijd als Diddy Kong vanwege zijn lenigheid en snelheid. Ik hoop dat ze dit in een update nog kunnen veranderen, want ik vind het jammer. Rambi (de neushoornvriend) zit gelukkig wel weer in dit avontuur.

Multiplayer

Net als in Donkey Kong Country Returns heeft Donkey Kong Country: Tropical Freeze een multiplayer. In tegenstelling tot de singleplayer kan de tweede speler wel met Diddy, Dixie, of Cranky Kong spelen. Speler 'n zit helaas altijd vast aan de gorilla. Je kunt niet met Diddy of Dixie spelen bijvoorbeeld en dat vind ik persoonlijk net zo jammer als dat je in de singleplayer niet kunt afwisselen tussen de verschillende personages.

De multiplayer is wel beter gebalanceerd dan in Donkey Kong Country Returns. In die game moest je namelijk aardig aan elkaar gewaagd zijn om het te kunnen spelen, dat idee had ik niet met dit avontuur. Daarnaast heeft de game een drop-in-functie, zodat je te allen tijden je vrienden kunt vragen om mee te doen met de game, waar je ook bent.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is weer een beetje beter dan zijn voorganger op de Wii. Ik denk, mochten ze nog iets meer tijd in de game hebben gestoken, dat ze met dit deel de eerste drie delen (voor mij nog steeds de beste delen) hadden overtroffen. De levels en eindbazen zijn in elk geval net zo pittig als die op de Super Nintendo. Voor diegene die zijn ingestapt bij Donkey Kong Country Returns en dat echt een geweldige game vonden, vinden deze game in viervoud beter. Diegene die de games op de Super Nintendo hebben gespeeld, missen toch de nodige puntjes op de i, maar kunnen deze game zeker waarderen.

• Moeilijkheid zoals vanouds
  • Geweldige vijanden/eindbazen
  • Prachtig leveldesign
  • Geen game voor mietjes
  • Wisselen van personages
  • Geen 4-spelers co-op
  • Inzet van Kong-familie
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong

Nintendo Wii U, Nintendo Switch