Review: Donkey Kong Country Returns Nintendo Wii

Aangepast: 11 september 2020 15:32

We hebben meer dan veertien jaar moeten wachten op een nieuw actie- en avonturenspel van de gorilla en zijn familie. Dan heb ik het niet over een slap aftreksel waarbij we moeten drummen op trommels, of waarbij we een bijrol hebben in een ander spel van Nintendo, want deze spellen hebben we de afgelopen veertien jaar al genoeg gezien.

Broodje aap verhaal?

In Donkey Kong Country Returns begint het verhaal eigenlijk hetzelfde als in Donkey Kong Country op de Super Nintendo. Ditmaal hebben niet de krokodillen de bananenvoorraad gestolen, maar zitten de eigenaardige Tiki's hierachter. Ze hebben zo'n beetje alle dieren uit de jungle gehypnotiseerd en aangezet om deze klus te klaren. Diddy en Donkey gaan wederom achter de bananenvoorraad aan om deze terug te krijgen.

Tijdens de zoektocht naar de bananenvoorraad komen Donkey en Diddy allerlei vijanden tegen, van vogels en vijandige palen tot een reusachtige octopus. Wat betreft diversiteit zit het meer dan goed. De game kent een overdosis actie. Alles om je heen beweegt, valt om, of explodeert en daarbij is timing een essentieel punt in de game geworden. Voordat je het weet kun je geen kant meer op.

Als apen hoger klimmen willen, ziet men al snel hun blote billen

De besturing werkt uitstekend en heeft me aangenaam verrast vanaf het eerste moment. Er zitten enkele leuke gimmicks in de game, waaronder de oude, vertrouwde groundpound, waarbij je op de grond slaat met de vuisten van Donkey door een slaande beweging te maken met de controller. Wanneer je de joystick van de Nunchuk naar beneden houdt en er een slaande beweging mee maakt zal Donkey gaan blazen. De Kong Roll werkt naar mijn gevoel iets minder soepel. Je speelt met Donkey en soms wissel je met Diddy, die net iets sneller is en hoger springt. Indien je met Donkey speelt, zit Diddy op je rug en heeft hij een soort jetpack aan.

Ook Rambi de neushoorn is weer terug van weggeweest. Hij is echter onsterfelijk geworden, want je ramt zonder kleerscheuren door alles op je pad heen. Het is misschien zoeken naar wat kritiek, want de game heeft echt bijna niks slechts.

Een oude aap moet je geen smoelen leren trekken

In Donkey Kong Country ging het naast een inhoudelijk verhaal ook om de hele entourage er omheen, zoals de familie Kong. Ik had toch gehoopt dat we meerdere Kong-leden terug zouden zien in de game. Alleen de knorrige oude gorilla Crankey Kong komt in de game terug. Wat mij betreft had hij eruit gelaten mogen worden, maar blijkbaar is die oude knoepert niet kapot te krijgen.

Je kunt de game alleen spelen, maar ook met zijn tweeën. Je moet de game wel spelen met twee ervaren spelers, aangezien de co-op erg pittig is. De ene speelt met Donkey en de ander Diddy. Je kunt niet als in New Super Mario Bros. maar wat aanklooien. Timing is van essentieel belang. De respawn is wat minder prettig, wanneer je niet goed op elkaar bent ingespeeld.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Voor dit deel mist Donkey Kong Country Returns alleen wat meer diepgang in het verhaal en hadden er wat mij betreft iets meer Kong-leden in het spel mogen zitten. Ik kan me voorstellen dat het voor nieuwe gamers geen issue is, maar voor de echte fans is het misschien wel een beetje jammer. Voor de rest maken de geweldige gameplay, grafische kwaliteiten en de enorme uitdaging alles meer dan goed. Ik denk dat Nintendo zelf nog niet eens beseft hoe goed de game is geworden en ben nu al benieuwd naar deeltje twee.

• Grafisch meer dan goed
  • Uitdaging volop aanwezig
  • Een ouderwetse platformgame
  • Genoeg te verzamelen
  • Leuke en uitdagende co-op
  • Replaywaarde
  • Ik mis sommige Kong-leden
  • Respawn minder prettig
  • Kong Roll niet optimaal
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Donkey Kong Country Returns

Donkey Kong

Nintendo Wii