Review: Two Point Hospital Nintendo Switch

Na anderhalf jaar is de bekende ziekenhuismanagement game Two Point Hospital gearriveerd op de consoles. Als er een specifieke console is waar je gigantisch lui van wordt dan is het wel de Nintendo Switch en uiteraard heb ik daar de game op gespeeld. Om de review te schrijven ben ik toch maar van mijn bed gekropen en moet het ziekenhuis zichzelf maar even redden. De game kreeg van Alex in 2018 al drieënhalve ster. De vraag is dan of de game net zo lekker speelt op de Nintendo Switch als op de pc.

Two Point wat?

In Two Point Hospital ben je de baas over een ziekenhuis en krijg je direct een gebouw onder je hoede. Naarmate je meer geld verdient, kun je extra grond kopen om meer gebouwen te plaatsen. Er komen genoeg vreemde ziektes over de vloer en die moeten gediagnosticeerd en behandeld worden. Om dit allemaal te regelen moet je dokters, verplegers, assistenten en schoonmakers inhuren die je ook aan bepaalde taken of kamers kunt binden. De uitdaging in de game zit vooral in dat de gebouwen soms de raarste vormen hebben en dat elke kamer een minimale grootte moet hebben. Het is hierdoor soms flink puzzelen om zowel een functioneel als mooi ziekenhuis te hebben. De patiënten moeten namelijk niet alleen geholpen worden, ze willen ook terecht komen in een aangenaam ziekenhuis. De temperatuur, het aantal toiletten, vermaak en wachttijd spelen dus een grote rol. Met de reputatie en uitdagingen verdien je sterren en Kudos. De Kudos gebruik je om decoraties vrij te spelen en de sterren geven toegang tot nieuwe ziekenhuizen. Na een ster kun je direct door na een nieuw ziekenhuis, tenzij je net zoals ik eerst een ziekenhuis compleet wil afronden. De tijd in Two Point Hospital tikt aardig snel weg, maar dit had ik niet echt in de gaten. Wel tot het moment dat een patiënt boos weg liep, omdat hij honderdvijfentachtig dagen had gewacht op de dokter.

Two Point Hospital komt op de Nintendo Switch direct met twee uitbreidingen inbegrepen. Dit is de Bigfoot en Plebbery Island DLC. De decoraties van beide uitbreidingen zijn direct vrij te spelen met de Kudos die je verdient. De ziekenhuizen kom je in de campagne vanzelf tegen. Je kunt hier dus niet direct naar toe, maar het geeft je ook iets om naar toe te werken. Momenteel mist de Sandbox modus en de The Superbug Initiative op de console, maar deze worden volgens de studio eind maart gratis toegevoegd. Het is jammer dat dit niet direct bij de release in de game zit. Toch hoef je niet bang te zijn dat je niet genoeg uren in de game kunt stoppen, want de campagne zeker met de DLC, biedt genoeg.

Klein, maar fijn

Als we het hebben over de Nintendo Switch dan speelt het kleine scherm en de kwaliteit een rol. Two Point Hospital kent een luchtige en grappige sfeer en is door de animaties al een geschikte game voor de Switch. Alex haalde in zijn review al aan dat de game wat uitdaging mist en dat het eentonig wordt om telkens alle ruimtes weer te plaatsen. Dit minpunt blijft, maar door de handheld-modus van de Nintendo Switch is de ervaring een stuk minder storend. Ik vond het heerlijk om even gauw Two Point Hospital op te starten, terwijl ik al op bed lag. Nog even wat kamertjes bouwen en personeel aannemen en dan lekker slapen, om vervolgens op de klok te kijken en te zien dat het al veel later is. De game is namelijk een stuk uitdagender op de Nintendo Switch en dat komt door het kleine scherm. In Two Point Hospital moet je op genoeg letten en het behouden van het overzicht is een stuk lastiger. Dit is een pluspunt, want nu moest ik wel dergelijk op pauze drukken wanneer er weer eens wat misging. Ja, ik heb de game al eens gespeeld op de pc, maar het ging op momenten compleet mis.

Het controleren van alles op een klein scherm is dus lastig, maar dit komt niet door de besturing. Two Point Studios heeft de besturing van de game vernieuwd voor de consoles. Dit is goed te merken, want het besturen van de game is eenvoudig. Met de Y-knop kom je bij het menu en via de Z en R schiet je naar links of rechts om de analyse van het ziekenhuis te bekijken. De ZL en ZR knoppen zijn dan weer bedoeld om in te zoomen. In het begin is het even wennen, maar al tijdens de tutorial bouwde ik al net zo snel als met een muis op de pc. De uitdaging ligt hem dan wel weer in het oppakken van het personeel en het neerschieten van de kruipende wenkbrauwen. De thumbstick is gewoon niet zo accuraat. De grafische aspecten van de game zien er ook goed uit, al wordt dit wel minder als je compleet inzoomt. Op de tv ziet Two Point Hospital er prima uit en het spelen met een controller is net zo eenvoudig als met de joy-cons. Het enige nadeel is daarbij dat sommige letters toch wel klein zijn op een groot scherm, vooral als je er ver vanaf zit.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Two Point Studios heeft goed werk geleverd met het porten van Two Point Hospital naar de Nintendo Switch. De humor en animaties van de game passen al goed bij de console en veel elementen worden versterkt. De besturing is even wennen, maar al gauw klik je door de menu's heen alsof het niks is. Je merkt hierdoor dat er goed is nagedacht over de console-versie. Door het kleine scherm van de Nintendo Switch is het lastig om een volledig overzicht te hebben van het ziekenhuis en is pauzeren toch noodzakelijk. Hierdoor is de game een stukje uitdagender dan op de pc en dat heeft de game wel nodig. Op de Nintendo Switch zitten de twee uitbreidingen Bigfoot en Pebbery Island er bij inbegrepen en heb je direct toegang tot de decoraties. De ziekenhuizen moet je dan wel weer vrijspelen. Momenteel mist de Sandbox modus en The Superbug Initiative nog, maar deze worden later gratis toegevoegd.

• Twee DLC inbegrepen
  • Fijne besturing
  • Grafisch goed in elkaar
  • Humor
  • Genoeg decoratie mogelijkheden
  • Uitdagend op de Switch
  • Soms een beetje eentonig
  • Mist (nog) Sandbox modus en The Superbug Initiative

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Two Point Hospital

-

SEGA