Review: World of Warcraft: Dragonflight - Terug naar Azeroth Pc

-

Er zijn een heleboel dingen die ik in de afgelopen jaren achter mij heb gelaten. Mijn geboortestad, een aantal slechte relaties, mijn goede voornemens om geld te verkrijgen en gewicht te verliezen in plaats van andersom, mijn dromen en doelen en Activision Blizzard. Huh? Activision Blizzard? Ja, de studio die gedurende mijn kindertijd en nog een stukje daarna mijn grote held in de game-industrie was, is bij mij behoorlijk uit de gratie gevallen. De studio die jaar in jaar uit de meest zieke pc-games eruit pompte die mijn jeugd hebben geschapen, daar is niets meer van over. Het begon met de bizar amateuristische aankondiging van Diablo Immortal, vervolgens het de mond snoeren van Hearthstone-pro blitzchung en natuurlijk de meerdere vergaande aantijgingen van seksuele intimidatie op de werkvloer. Tel daarbij op dat de games die de laatste tijd zijn uitgebracht nou niet bepaald goed worden ontvangen. Ik bedoel, hoe kun je Warcraft 3 opnieuw uitbrengen zonder seasonal ladder en user generated content, en wie zat er nou daadwerkelijk te wachten op Overwatch 2? Goed, dit artikel gaat niet over hoe Blizzard zijn eigen nalatenschap verneukt door slechte bedrijfskeuzes te maken en kutgames uit te brengen. Dit is een review van World of Warcraft: Dragonflight, die veel mogelijkheden heeft om WoW-goud te verdienen.

Terug naar Azeroth

Azeroth is een wereld die menig nerd een lange tijd als thuis heeft kunnen beschouwen. In de vorige uitbreiding, Shadowlands, gingen we van Azeroth weg. We kwamen in de Shadowlands terecht, een grijze, grauwe, deprimerende wereld die vol zat met personages die niet interessant waren en een verhaal dat niemand iets boeide. Met Dragonflight probeert Blizzard het over een andere boeg te gooien. We keren namelijk terug naar de bekende en kleurrijke high-fantasy wereld van Azeroth. In Dragonflight mogen we namelijk naar de Dragon Isles, het thuisland van de bekende Dragon Aspects en hun Dragonflights die een lange tijd toch een vrij grote rol hebben gespeeld in World of Warcraft. Deze draken hebben we al een paar uitbreidingen moeten missen, maar het voelt goed om de gekleurde wezens ditmaal een meer prominente rol in het verhaal te zien hebben.

Dat nostalgie een goed middel is om je fans weer terug aan je te binden, daar weet Blizzard natuurlijk alles van. Met de remakes van Warcraft 3 en Diablo 2, ook al zijn deze lang niet zo goed uitgevoerd als iedereen had gehoopt, wist Blizzard een groot deel van de old-school fans weer terug te halen. WoW Classic is daar een ander goed voorbeeld van. Dat nu ook de retail-versie van World of Warcraft weer terug gaat naar haar roots, is alleen maar positief. In Dragonflight keert ook een oude bekende terug. Tot aan het einde van Cataclysm kon je je personage namelijk uitbreiden middels een Talent Tree. Deze old-school RPG-vorm van sterker worden en je personage en speelstijl specialiseren hebben we dus eigenlijk al jaren niet gezien, door de komst van Specialisations in Mists of Pandaria. Nu, in de negende WoW-uitbreiding, is de Talent Tree weer terug. Je krijgt weer meer vrijheid in het kiezen van je talenten en vaardigheden, en het specialiseren van je personage. Dit is een welkome terugkeer en geeft je echt weer het gevoel alsof je een RPG aan het spelen bent. Je hebt echt de vrijheid om je personage te bouwen zoals jij dat wilt, in plaats van dat je slechts de keuze hebt tussen een paar paden.

WoW Dragonflight review

Steek niet de draak met me!

World of Warcraft: Dragonflight brengt echter niet alleen oude systemen terug uit de tijden van weleer. Bij een nieuwe uitbreiding hoort natuurlijk ook iets nieuws en dat nieuws komt, zoals je wellicht al kon raden, in de vorm van draken. Als eerste is er een nieuw speelbaar ras geïntroduceerd. Dit nieuwe ras is de Dracthyr, een draakachtig ras. Deze draakachtigen zijn gemaakt door Neltharion, de voormalig Dragon Aspect van de Black Dragonflight, beter bekend als Deathwing. De Dracthyr kunnen zich zowel bij de Alliance als bij de Horde aansluiten en beginnen in een toffe eigen Starting Zone in de Dragon Isles. Je kunt, als je je Dracthyr wilt customiseren, zelf kiezen welke kleur, dus welke Dragonflight, hij heeft. Dit is een leuke toevoeging die je wat meer het gevoel geeft alsof je ook echt onderdeel bent van één van de vijf Dragonflights. Je Dracthyr heeft een menselijke vorm en een draakachtige vorm, die je allebei naar hartelust kunt aanpassen.

Wat betreft Classes kun je je Dracthyr slechts aan één Class koppelen. Dat is namelijk de Evoker. De Evoker kun je bouwen als zowel een range DPS, genaamd Devastation Evoker, als een healer, genaamd Preservation Evoker. De vaardigheden van de Devastation Evoker bestaan uit aanvallen die zowel Fire, Frost, als Arcane Damage doen. De aanvallen doen denken aan de grote raid-aanvallen die we vroeger hebben gezien, zoals Onyxia's Deep Breath. De Preservation Evoker gebruikt meer magie die met de natuur en de tijd te maken hebben. Wat Blizzard hiermee goed heeft gedaan, is een nieuwe veelzijdige Class neerzetten, zonder de Mage en Druid overbodig te maken. De Evoker heeft immers soortgelijke vaardigheden.

WoW Dragonflight review1

Iets minder hersenloos

Een grote nieuwe verandering die de nieuwe Race/Class-combinatie van de Drachtyr en de Evoker met zich meebrengt, zijn de Empowered Spells. Voorheen was het altijd zo dat combat in World of Warcraft behoorlijk passief was. Je drukt het knopje van de vaardigheid in, je kiest een doelwit en de vaardigheid wordt uitgevoerd. Als je Raids of PvP doet, komt er wel wat meer bij kijken, zoals de positionering van je personage en de timing van je vaardigheden. Nu komt er met de Evoker een nog meer actieve rol voor jou als speler tijdens combat. Empowered Spells zijn namelijk speciale vaardigheden die een sterker of ander effect krijgen naarmate je ze langer ingedrukt houdt. Combat krijgt hierdoor iets meer diepgang en jij als speler krijgt een meer actieve rol tijdens gevechten. Erg tof.

De andere grote verandering heeft te maken met de manier waarop je je kunt verplaatsen in de game. Normaal is het zo dat je aan het begin van een uitbreiding nog overal naartoe moet lopen en als je naar een ander gebied wilt, een lift moet krijgen van een zeppelin, drakentaxi of ander vervoersmiddel. Om in het nieuwe gebied te kunnen vliegen op je Mount, moet je normaal gesproken eerst de Expert Riding Skill hebben vrijgespeeld en in Battle For Azeroth en Shadowlands moest je daarnaast ook nog eens een aantal Achievements vrijspelen, voordat je met je Mounts kon vliegen. In Dragonflight wordt dat allemaal overboord gegooid. Je krijgt in deze uitbreiding namelijk een Drake cadeau en deze draak kun je gebruiken om je door de Dragon Isles te verplaatsen. Deze Drake kun je sneller en beter maken door hem te upgraden, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook aanpassen door bijvoorbeeld de kleur van zijn schubben of de vorm van zijn hoorns aan te passen. Dragonriding met je Drake werkt ook op een heel andere manier dan vliegen op één van de vele Mounts die je de afgelopen jaren hebt kunnen verzamelen. Net zoals combat met de Evoker is Dragonriding een stuk meer hands-on dan gewoon vliegen. Daar waar je voorheen als een soort helikopter door de lucht kon zweven, moet je je Drake ook echt besturen en vliegt en zweeft hij door de lucht zoals een draak zou doen. Het is niet wat je gewend bent van World of Warcraft en het is op zich een leuke gimmick. Ik weet alleen niet of dit de verandering is waar mensen op zitten te wachten.

WoW Dragonflight review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Ondanks dat we terugkeren naar Azeroth en dat oude bekende mechanics als de Talent Tree hun rentree maken, blijft deze nieuwe uitbreiding toch een soort dubbel gevoel geven. Ja, het terugkeren naar Azeroth en eindelijk wat meer van de Dragonflights en Dragon Aspects zien, is ontzettend tof. Ook de Talent Tree is weer super welkom en de Drachtyr/Evoker combo is een toffe nieuwe Class om te spelen, die gelijk ook wat meer diepgang geeft. Dragonriding is ook vernieuwend en een stuk meer hands-on dan wat dan ook in WoW. Ik weet alleen niet of deze nieuwe manier van spelen genoeg is om mensen weer terug naar de MMO te krijgen. Het spelen is nog steeds ontzettend passief en alles wordt je nog steeds erg makkelijk gemaakt. Het is nog steeds hersenloos op hetzelfde knopje drukken en kijken welke gear het hoogste cijfertje aangeeft. Dungeons voelen nog steeds levenloos aan en samen spelen zoals men vroeger deed, wordt al niet meer gedaan. Het maakt niet uit hoeveel toffe nieuwe vernieuwingen er worden toegevoegd aan World of Warcraft. De passie en liefde zitten al lang niet meer in deze franchise en dat blijf je voelen.

  • Goed
  • Terug naar Azeroth
  • Terugkeer van de Talent Tree
  • Drachtyr Race
  • Evoker Class
  • Dragonriding
  • Meer vrijheid en diepgang
  • Mist passie en liefde
  • Nog steeds vrij hersenloos
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot World of Warcraft: Dragonflight

Ontwikkelaar:

Blizzard Entertainment

Uitgever:

Blizzard Entertainment

Release:

28 november 2022

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord