Review: Yoshi's Woolly World Nintendo Wii U

Geplaatst: 29 juni 2015 08:00

Nintendo heeft met Kirby's Epic Yarn laten zien dat ze een bekende serie een uniek jasje kunnen geven. Dit kunstje probeert de Japanse uitgever opnieuw met Yoshi's Woolly World. Maar heeft deze game net zo'n hoog knuffelgehalte als Kirby's Epic Yarn?

Een wollig avontuur

Je gaat de game al snel vergelijken met Kirby's Epic Yarn. De game heeft in grote draden wel overeenkomsten, maar toen ik de game opstartte bleek al snel dat ze de game wel net even anders zijn ingehaakt. Het verhaal begint als een gemenerik, genaamd Kamek, die Yoshi's vrienden omtovert in bolletjes wol en deze ontvoert. Je kunt nog maar net wegduiken. Yoshi is 'n van de weinige overgebleven en gaat op avontuur om al zijn vrienden terug te vinden.

Platformer

Yoshi's Woolly World is een echte platformgame. Je speelt de game in tweedimensionaal perspectief. De side-scrolling-game ziet er ontzettend kleurrijk uit met haarscherpe stofweergaves. Hoewel alles in wol en stukjes stof is veranderd, is Yoshi geen draad veranderd. Hij heeft nog steeds veel van zijn oude gewoontes. Je kunt vijanden bijvoorbeeld nog steeds opslokken en in bollen wol veranderen. Hiermee kun je ze tegen obstakels aangooien of daarmee andere vijanden uitschakelen. Je moet tijdens je zoektocht in de betoverde wollenwereld erg goed zoeken om je vrienden allemaal terug te vinden, en dat is een pittig klusje. Dit doe je bijvoorbeeld door aan losse draadjes te trekken met je tong. In de eerste wereld lukte het me nog wel om alle wollenvriendjes terug te vinden, maar in de werelden die ik daarna deed, werd het een stukje lastiger. Nu is het geen vereiste om een wereld uit te spelen als je niet alles hebt teruggevonden. Dat vergroot de gameplay wel enorm, dat terwijl het aantal werelden in de game minder is dan we gewend zijn. De werelden zien er ook allemaal verschillend uit.

Vrienden & vijanden

Normaal draagt Yoshi anderen op zijn rug. In dit avontuur zal Yoshi op de rug van Poochy zitten en hem een lift geven over obstakels waar Yoshi zonder kleerscheuren doorheen komt. Hoewel de meeste vijanden er uniek en wollig uitzien vind ik onder andere de Piranha Plant er minder gelikt uitzien. Iedereen die game gespeeld heeft, zal het ongetwijfeld met mij eens zijn. De Piranha Plant ziet er een beetje inspiratieloos uit, en dat had net de game helemaal perfect kunnen maken.

Makkelijk, iets moeilijker of samen

Het maakt niet uit of je nu een ervaren speler of maar beginnende bent; Yoshi's Woolly World is toegankelijk voor iedereen. De klassieke speelstand biedt de traditionele Yoshi-ervaring, maar je kunt ook voor de makkelijke stand kiezen. Door verschillende kralen te verzamelen in de werelden, kun je bepaalde krachtbadges vrijspelen. Deze krachtbadges voorzien je van een reeks handige power-ups. Maar je kunt met deze power-ups bijvoorbeeld ook een pittig level overslaan. Je kunt altijd van makkelijke stand naar de klassieke stand switchen tijdens je avontuur, mocht de makkelijke stand toch net even te makkelijk zijn of de klassieke stand net even te lastig.

Een optie is om Yoshi's Woolly World samen met je vriend of vriendin te spelen op de bank. De game ondersteunt een heleboel controllers waar je uit kunt kiezen. Het samenspelen is niet alleen leuk en soms gezellig, maar je hebt er vaak ook nog profijt van. Je kunt namelijk je medespeler inslikken en naar onbereikbare gebieden schieten. Het samenspelen kan in sommige situaties tot enorme frustraties leiden. Dit zijn bijvoorbeeld de timinggevoelige werelden.

Voor de coöperatieve spelers onder ons heeft Nintendo een extra modus toegevoegd aan het avontuur. We hebben het over de Mellow Modus. In deze modus krijgt Yoshi vleugels en kun je letterlijk door de levels heen vliegen als een vogel. Dit klinkt nu nog erg simpel, maar dat is het niet.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Yoshi's Woolly World is een vermakelijke game en ontzettend leuk om te spelen, met bovendien leuke en unieke puzzelelementen. Je kunt het avontuur alleen spelen, of samen met een maat. Je moet wel goed op elkaar zijn ingespeeld anders kan het soms nogal frustrerend zijn. Ik heb het niet benoemd in mijn review, maar het ontbreken van de mogelijkheden met de Wii U GamePad vind ik een gemiste kans. Je kunt het avontuur er enkel op spelen, dat terwijl de Wii U GamePad enkele toffe mogelijkheden met zich mee had kunnen brengen. Ook zien sommige vijanden er nogal inspiratieloos uit, zoals de Piranha Plant. Maar over het algemeen zit de game goed in elkaar.

• Kleurrijke platformgame
  • Plezierige gameplay met veel afwisseling
  • Tweespelersstand
  • Wii U GamePad wordt niet gebruikt
  • Sommige vijanden ogen inspiratieloos
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Yoshi's Woolly World

-

Nintendo Wii U