Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven review - een completere game

-

De Romancing Saga serie is één van de meest uitdagende JRPG-series die Squaresoft heeft uitgebracht. Als traditionele JRPG-speler kon ik er vroeger lastig inkomen, maar door mijn interesse in soulslikes begon ik de uitdaging in deze games meer te waarderen. Door het spelen van de remake van het eerste deel ben ik om; wat je kunt lezen in de review van Romancing Saga: Minstrel Song. Hierdoor heb ik ook Romancing Saga 2 en Romancing Saga 3 aangeschaft, en het derde deel uitgespeeld. Toch vond ik het lastig om in het tweede deel te komen door het generatiesysteem waardoor je steeds van keizer wisselt. Zo heb ik in het origineel de eerste drie van zeven verslagen, maar het is nog niet gelukt om verder te komen. Gelukkig heeft SquareEnix besloten om een remake te maken en in Joliens preview van Romancing Saga 2: Revenge of the Seven kun je lezen dat ze als JRPG-noob al aardig onder de indruk was. Nu is het mijn beurt om opnieuw een poging te wagen en te kijken of ik met de remake verder kan komen. Of de moderne versie toegankelijker is, kun je lezen in de review van Romancing Saga 2: Revenge of the Seven.

Leve de nieuwe koning

In het verleden hebben de Seven Heroes (Wagnas, Noel, Kzinssie, Dantarg, Rocbouquet, Subier en Bokhohn) de wereld tegen een groot kwaad beschermd. Vervolgens zijn ze verdwenen, maar de dankbare mensen bleven hun verhaal vertellen. Ooit zullen de zeven helden weer bijeenkomen om de wereld nogmaals te redden. Door lange tijden van welvaart en door de eeuwen heen zijn de mensen de heldendaden van de zeven helden vergeten. Hierdoor zijn de voormalige helden in demonen veranderd en zijn ze op wraak uit. In plaats van de wereld te redden vallen ze het keizerrijk Varennes aan met hun legers van monsters. De reden achter hun verandering is onduidelijk, maar het gevaar voor de wereld is overduidelijk.

In de hoofdstad van het keizerrijk, Avalon, probeert keizer Leon erachter te komen waarom de laatste tijd er zoveel monsters verschijnen. Hij gaat samen met zijn jongste zoon Gerard op onderzoek uit. Tijdens zijn afwezigheid wordt zijn oudste zoon, Victor, door Kzinssie, één van de zeven, gedood met soulsteal terwijl hij Avalon probeerde te beschermen. Leon wil zijn zoon wreken door Kzinssie en de andere zes voormalige helden te verslaan. Hij vraagt hulp aan Orieve, een waarzegger, en gaat met Gerard naar Somon om woord bij daad te stellen. Leon laat zich bewust treffen door soulsteal zodat hij een tegenaanval kan bedenken. Op zijn sterfbed deelt Leon zijn bevindingen en zijn oplossing ingeven door de waarzegger. Door gebruik te maken van Inheritance Magic kan Gerard zijn vaders vaardigheden en kennis erven. Hierdoor is hij in staat om de rol als keizer op zich te nemen en zijn vaders techniek over te nemen die deze fatale aanval eindelijk kan pareren. Dit is het begin van een dynastie die door overerving steeds sterker wordt.

Romancing Saga 2 Revenge of the Seven

Is het niet te makkelijk gemaakt?

De Romancing Saga serie staat bekend om zijn hoge moeilijkheidsgraad. In tegenstelling met traditionele JRPG’s is het niet aan te raden om te grinden tegen zwakkere vijanden. Om sterker te worden en nieuwe technieken te leren moet je het opnemen tegen sterke en nieuwe vijanden. Dus als je steeds dezelfde monsters aanvalt, leer je minder snel nieuwe technieken. Omdat de vijanden schalen hebben zij wel toegang tot nieuwe skills en word je snel weggevaagd. Het is daarom zelfs verstandig om sommige vijanden te ontlopen, zodat je dit kunt vermijden. Romancing Saga 2: Revenge of the Seven is toegankelijker voor meerdere spelers, want deze versie heeft drie moeilijkheidsgraden. Natuurlijk begrijp ik dat SquareEnix een zo groot mogelijk publiek wil bereiken, maar in eerste instantie vond ik dit teleurstellend, want de hoge moeilijkheidsgraad onderscheidde de game van de andere JRPG’s. Toch heb ik voor Normal gekozen om het verschil met het origineel te bepalen en te kijken of ze het niet te makkelijk hebben gemaakt. Gelukkig biedt deze instelling een uitdaging voor de ervaren speler en is de game nog steeds pittiger dan de meeste moderne JRPG’s. Dit geldt voor de normale gevechten, maar zeker voor eindbazen. De puristen kunnen op Hard nog steeds de uitdaging van het origineel ervaren.

Het is aan jou om te bepalen wat Gerard gaat doen. Als nieuwe koning is het belangrijk om Avalon te verbeteren, nieuwe bondgenoten te zoeken en je rijk uit te breiden. Natuurlijk kun je met je nieuwe techniek er meteen voor kiezen om Kzinssie op te zoeken, maar aangezien je vader het onderspit moest delven is het misschien verstandig om eerst je koninkrijk te verkennen en wat nieuwe technieken te leren. Op de wereldkaart vind je plaatsen die je kunt onderzoeken of je krijgt een verzoek van mensen die lijden door toedoen van de zeven helden. Door deze mensen te helpen vergroot je je territorium en verdien je meer inkomsten die je kunt gebruiken om Avalon te versterken. Zo kun je onder andere een Smith, Magic Academy en University aan de stad toevoegen. Door hierin te investeren kun je nieuwe wapens en uitrusting laten ontwikkelen, nieuwe magie ontdekken en deze combineren, en je inkomsten verhogen door je kennis te ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat je tegen de vijanden opgewassen blijft.

Je kunt weer vrij de wereld verkennen en de missies doen die jou aanspreken. Het is niet mogelijk om alles in één playthrough doen. Net zoals in het echte leven sluit de ene keuze de andere uit. Je moet je plannen dus soms aanpassen. Zo ben ik met Gerard een side mission gaan doen, maar na het voltooien hiervan was zijn regeerperiode opeens afgelopen. Hierdoor schoot de tijd honderd jaar verder en moest ik een nieuwe keizer kiezen. Op zich is dat niet erg, omdat de nieuwe keizer en zijn team de geleerde technieken en skill levels niet kwijtraken. Je moet alleen wel even schakelen, omdat een nieuwe keizer soms met een ander wapen vecht en je een nieuw team moet samenstellen. In Avalon kun je alle vrijgespeelde technieken aan je nieuwe team toewijzen, mits hun skill level hoog genoeg is. Je kunt iedereen van een wapen voorzien, want je behoudt het arsenaal van de vorige generatie. De turn-based gevechten spelen wederom een grote rol, want je komt op bijna alle locaties vijanden tegen. Het is dus de kunst om tegen de juiste vijanden te vechten, zodat je op de juiste manier levelt. Daarbij moet je ook rekening houden met de verschillende formations die bij sommige vijanden beter werken, je BP-points zodat je technieken kunt blijven gebruiken en je LP-points, want als die opraken verlies je dat personage permanent.

Romancing Saga 2 Revenge of the Seven1

Nieuwe features die ook iets toevoegen

Romancing Saga 2: Revenge of the Seven heeft dus de oude elementen die het een Romancing Saga game maken, maar deze versie heeft nog meer te bieden. Deze Quality of Life updates maken de game makkelijker onder de knie te krijgen, iets minder uitdagend maar misschien wel toegankelijker en leuker dan het origineel. De game heeft de 16-bit pixel art ingeruild voor een geanimeerde stijl die enigszins aan Secret of Mana doet denken. Ook vind je op sommige locaties kleine pilaren waar cutscenes meer over de geschiedenis van de Seven Heroes vertellen. Dit zat niet in het origineel en is een leuke toevoeging omdat je meer over hun achtergrond en beweegredenen te weten komt. In de velden zijn er kistjes, losse items, verborgen gangen en veel vijanden te vinden. Daarnaast kom je soms ook Mr. S, een geel alienachtig wezen, tegen die in de velden zit ‘verstopt’. Elke keer als je hem tegenkomt wordt dit bijgehouden op een stickervel en bij elke veelvoud van vijf verdien je een bonus. Hierbij kun je denken aan het aantal kistjes er nog op een locaties te vinden zijn of de verhoging van je winst percentage. Het is niet nodig om je avontuur te voltooien, maar het helpt hier zeker bij.

Het glimmer-systeem waar de serie bekend om staat is ook weer aanwezig. Hiermee leer je nieuwe skills door vijanden aan te vallen en te verdedigen. In deze versie staat er een icoontje van een lampje bij de desbetreffende techniek als deze een kans op Glimmer heeft. Zo kun je dit proces iets beter sturen en bepalen welke techniek je gaat gebruiken, en vaar je niet blind zoals in het origineel. Je ziet in welke volgorde de vijanden en je teamgenoten aanvallen in de Combat Timeline, zodat je beter een strategie kunt bepalen. Elke vijand heeft onder zijn health-bar ook een balk waar hun gevonden zwakheden vermeld worden. Zodra je één van deze technieken gebruikt, wordt dit onthouden voor elke generatie. Dit is een fijne toevoeging waardoor je een beter overzicht hebt en de gevechten iets makkelijker maken, omdat je het zelf niet hoeft te onthouden. Door het bevechten van vijanden vul je ook een Overdrive Gauge waardoor je beschikking hebt over een Group Attack. Hiermee kun je samen met een of meerdere teamgenoten de vijanden aanvallen met extra sterke versies van je normale technieken. Daarnaast heeft elke dungeon één BP-boost locatie waardoor alle BP wordt hersteld, heb je toegang tot dertig verschillende classes en als klap op de vuurpijl kun je ook nog genieten van de vernieuwde soundtrack.

Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 1
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 2
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 3
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 4
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 5
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 6
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 7
Romancing Saga 2 Revenge of the Seven 8

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Romancing Saga 2: Revenge of the Seven is een geweldige remake die trouw aan het origineel blijft, maar de Quality of Life upgrades maken de game voor iedereen toegankelijk. Het verhaal is interessant en de toevoeging van de geschiedenis van de Seven Heroes maakt dat sterker. De pixel art van het origineel blijft prachtig, maar de nieuwe grafische vorm geeft de game een modernere look. De keuze uit verschillende moeilijkheidsgraden maakt de remake toegankelijker, maar zelfs op Normal zijn de gevechten pittig en uitdagend. De Quality of Live upgrades zoals hulp bij het glimmer-systeem, de onthouden zwaktes van vijanden, Combat Timeline en de Group Attack zijn een welkome toevoeging en maken de game leuker om te spelen. Laten we hopen dat Romancing Saga 3 een vergelijkbare behandeling krijgt, want na het tweede deel smaakt dit naar meer.

• Uitmuntend
  • De opvolging van keizerrijken
  • Interessant verhaal
  • Geschiedenis van de Seven Heroes
  • Genoeg in de velden te vinden
  • Glimmer-systeem
  • Meer dan dertig classes
  • Quality of Life upgrades
  • Abrupt einde aan regeerperiode
  • Wisselen van keizer is even wennen
  • Veel turn-based battles
  • Soms lastig om balans te vinden tussen vechten of juist niet
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

Square Enix

Square Enix