Test Drive Unlimited Solar Crown review - Technisch niet op orde

-

Op gamescom heb ik Test Drive Unlimited Solar Crown al even kunnen spelen, maar twee weken later mochten wij dan toch van start met de Test Drive Unlimited Solar Crown recensie. Persoonlijk keek ik uit naar de game van Nacon’s Kylotonn Racing, Test Drive Unlimited 2 was namelijk erg leuk op de Xbox 360! We zijn echter dertien jaar verder en in die tijd is er onwijs veel veranderd. Pakt deze game de kroon? Dat zoeken we uit in de Test Drive Unlimited Solar Crown review!

Test Drive Unlimited Solar Crown Review

Racing simlike

Test Drive Unlimited Solar Crown is een hybride racingsim. Daarmee wil ik zeggen dat de gameplay vrij arcade is, maar dat de rest eromheen een racing sim nabootst. Zoals ons Bram zou zeggen; een racing simlike dus. De game focust zich op realisme, maar schroomt niet om er flink wat arcade elementen bij in te gooien. Dit is een game waar motorfans van smullen. De auto’s zijn mooi nagebootst en kennen allerhande foefjes om je mee te vermaken. Van ronkende motoren tot realistische ruitenwissers, we kunnen met ieder onderdeel spelen. Afijn, we worden gedropt op Hong Kong Island, een iconische locatie die zich bijzonder goed leent voor een racinggame. Het eiland biedt voldoende variatie om je de nodige uitdaging te bieden met zijn 1:1 ontwerp. Hier dien je mee te dingen in de Solar Crown-competitie, een racing event voor de pure elite. Je kent het riedeltje wel, voltooi races, stijg in ranking, verdiend geld en koop auto’s.

Dit is waar dat vleugje realisme om de hoek komt kijken. Auto’s moet je echt verdienen. Je kunt altijd een testrit maken in die felbegeerde Lamborghini (of een andere wagen van één van de dertig leveranciers), maar aanschaffen duurt wel even. Je bent getrouwd met de auto’s in je wagenpark, een weloverwogen keuze maken is dan ook essentieel want geld verdien je mondjesmaat. Daarnaast dien je ook te investeren in huidige auto’s om zo mee te kunnen doen aan latere races. Iedere wagen stuurt anders, niet alleen op het wegdek, maar ook op modderweggetjes, gras en natuurlijk in de regen. Dit is waar Test Drive Unlimited Solar Crown uitblinkt, want het rijden voelt waanzinnig aan. Zeker bij gebruik van de DualSense-controller. Snij je een bocht af en pak je een grasperkje mee, dan trilt de controller dankzij de haptic uit je klauwen. Ga je in de ankers, dan voel je de adaptive triggers vast- en losschieten. Overigens is het natuurlijk ook mogelijk om te spelen met een stuur en pedalen. De game ondersteunt op de PlayStation 5 namelijk een flink aantal systemen van onder andere Fanatec, Logitech en Thrustmaster.

Ben je even klaar met de Solar Crown, dan verken je je clanhuis die weer aparte uitdagingen en eigenschappen bieden. Cultuur speelt namelijk een grote rol en je kunt je dan ook onderdompelen in de underground of business cultuur van Hong Kong bij de Streets of Sharps. Het is een waanzinnige ervaring om door Hong Kong te rijden. Tenminste, wanneer je door Hong Kong kan rijden dan.

Test Drive Unlimited Solar Crown Review1

Online only zuigt!

Wanneer alles samenvalt, is Test Drive Unlimited Solar Crown een bijzonder leuke game. Het is niet gemaakt door de grootste studio met de diepste zakken, maar je ziet dat er passie in het product zit. Hong Kong is een waanzinnige setting, maar komt in deze game niet volledig tot zijn recht. Straten zijn leeg, ondanks het feit dat Hong Kong in het echt bijzonder levendig is. Daarnaast wordt de game geplaagd door technische issues, waarbij voornamelijk de framerate met grote regelmaat door het ijs zakt. Nu zou ik dat allemaal nog door de vingers kunnen zien, maar er is meer. De game is namelijk online only en dat is de grote partypooper op het moment van schrijven.

Offline had Test Drive Unlimited Solar Crown prima tot zijn recht gekomen. Er zijn zat races om te voltooien en een gear head kan zich prima vermaken met het flinke wagenpark dat de game bevat. Het probleem is echter dat je altijd online moet zijn en die servers van deze game, die bestaan vrijwel niet. Om alleen al de game in te komen dien je een kwartier te reserveren. Dit omdat er met grote regelmaat wordt vermeld dat je profiel niet bestaat, dat de server vol is of dat er überhaupt geen communicatie met de server gemaakt kan worden. Zit je er eenmaal in, dan wordt het niet heel veel beter. Met regelmaat wordt de verbinding verbroken (oftewel een enkeltje naar het opstartscherm) of viel de game compleet uit. Technisch is het drama. Jammer, want entertainmentwaarde heeft de game zonder twijfel.

Test Drive Unlimited Solar Crown Review 1
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 2
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 3
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 4
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 5
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 6
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 7
Test Drive Unlimited Solar Crown Review 8

Technische problemen zijn de achilleshiel van Test Drive Unlimited Solar Crown. Hoewel de game vermakelijke gameplay, een uitstekende setting en voldoende diepgang kent, zijn het technische issues die de game op dit moment praktisch de vernieling in helpen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dit een online only game is geworden. De servers zijn namelijk compleet prut waardoor je vaker naar het startscherm kijkt dan dat je daadwerkelijk aan het spelen bent. Zit je in de game, dan word je geterroriseerd door framedrops, een korte draw distance en levenloze NPC’s. De potentie is er zonder twijfel, maar dit voelt eerder als een early access release dan een full release van zestig euro.

• Aardig
  • Ideale setting
  • Rijden voelt waanzinnig