Trailer
Tour de France 2025 en Pro Cycling Manager 25 aangekondigd
25 maart 2025Wielerfans kunnen deze zomer weer aan de slag met nieuwe Tour de France-games. Tour de France 2025 en Pro Cycling Manager 25 zijn namelijk aangekondigd.
De Tour de France wordt door velen gezien als de belangrijkste grote ronde. Drie weken lang rijden de ploegen door Frankrijk, waardoor de etappes verschillend uitpakken. Van vlakke etappes voor de sprinters tot het beklimmen van de hoge bergen voor de vluchters of klassementsmannen. Als je ooit interesse hebt gehad om de Tour de France zelf te ervaren, zonder je benen daadwerkelijk te bewegen, dan is er de Tour de France 2025 game van Nacon. Laten we die virtuele etappes eens onder de loep nemen in deze review.

In Tour de France 2025 stap je in de schoenen van de bekende mannelijke wielrenners of maak je je eigen personage. Je bent niet bezig met hun agenda zoals in Pro Cycling Manager 25, maar stapt echt op de fiets om de Tour de France of bijvoorbeeld Luik-Bastenaken-Luik te rijden. De Tour de France is de enige grote ronde in de game, maar de zevendaagse wedstrijd Critérium du Dauphiné is ook inbegrepen. Daarnaast heb je nog tien eendaagse wedstrijden, waaronder Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Al heeft deze laatste een andere naam. Je kunt dus enkele verschillende wedstrijden rijden, maar voor een volledige game zijn het er wel weinig. De etappes en routes veranderen namelijk niet, waardoor je telkens hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Uiteraard kun je verschillende teams en renners selecteren. Je kunt zelf een Pro team samenstellen en proberen om een World Tour team te worden of er eentje kiezen uit de lijst. De lijst met teams is gebaseerd op de echte opstelling, waardoor je de Tour de France niet kunt rijden met het Q36.5 Pro Cycling Team, terwijl Pidcock wel in andere wedstrijden beschikbaar is.
Tijdens een etappe hebben de renners allemaal hetzelfde uiterlijk en dat valt al helemaal op als het podium in beeld komt. Je ziet dan meerdere keren hetzelfde gezicht, terwijl het toch om een andere renner gaat. De attributen van de renners verschillen echter wel. Met Van Der Poel heb je meer kracht op de kasseien, terwijl Pogačar bergop erg goed is. Voordat je een race selecteert, krijg je de route van de wedstrijd te zien, de hoeveelheid sprints en de favorieten voor de etappe. Achteraf krijg je dan juist een samenvatting van de klassementen. Het is jammer dat niet alle renners een afbeelding hebben en dat er ook icoontjes ontbreken. Via deze icoontjes wordt er aangegeven wat hun sterktepunten zijn. Een berg betekent bijvoorbeeld dat die renner goed bergop is en de sterren geven dan aan hoe sterk die daarin is. Dit is bepalend voor je strategie, maar bij sommige renners blijven deze icoontjes gewoon grijs, terwijl die echter wel ingekleurd hadden kunnen worden. Wel zijn de meeste licenties in handen, waardoor je de echte namen en tenues ziet. Als je zelf een team creëert dan krijg je te maken met een geldbedrag en het prestige van je ploeg. Het is aan jou om acht renners met verschillende sterktepunten vast te leggen, waarbij je rekening houdt met je financiën. Het voordeel is dat je alleen beginnende renners of de wat onbekende knechten kunt kopen, want renners als Van Aert en Almeida willen niet overstappen naar jouw team en zijn te duur.
Na het kiezen van een ploeg en een renner is het aan jou om de renner met een controller aan te sturen. Dit is de enige manier om te spelen, want muis en toetsenbord worden niet ondersteund. Dat is erg jammer, want qua gameplay en input zou het gewoon mogelijk moeten zijn. Je bepaalt niet alleen de snelheid en positie van je renner. Wat de game namelijk erg goed doet, is het aanpakken van enkele bekende wielrenner strategieën. Zo moet je rekening houden met de wind en daardoor achter een knecht schuilen. Dit bespaart je energie, waardoor je die later in de etappe kunt inzetten. Wanneer je net een berg op bent gereden en de afdaling op je ligt te wachten, kun je in een aerodynamische houding gaan zitten. Hierdoor ga je sneller naar beneden en bespaar je wederom energie. Het besturen van je renner voelt dan ook soepel aan, maar heel interessant is het eigenlijk niet.
Wielrennen is een prachtige sport waar ik zelf uren naar kan kijken. Niet alleen dat, ik volg ook nog de meeste nabeschouwingen en nieuwsberichten om helemaal op de hoogte te zijn. Het nadeel van de sport is dat het zich niet zo snel leent voor een game. Het wielrennen is juist mooi door een combinatie aan strategie, de wielrenners zelf, de prachtige omgevingen, het commentaar en de chaos die een etappe brengt. De graphics zijn dit jaar echt een stuk verbeterd, waardoor de omgevingen er een stuk beter uitzien. Alleen je komt wel heel veel hetzelfde tegen, waardoor je eigenlijk alleen naar bomen en toeschouwers kijkt. Ook het commentaar slaat de plank mis, want hij valt nogal in herhaling. Daarnaast wordt de naam van de renner regelmatig niet genoemd en heeft het weinig met de huidige situatie te maken. Waar je in je strategie wel rekening mee moet houden is de energie van je renner. Je hebt drie verschillende balken die de energiemeter aangegeven. De blauwe en rode kun je aanvullen met een energiegel. Wanneer je energiemeter helemaal leeg is, krijg je te maken met een blow-up. Oftewel je renner komt de man met de hamer tegen en komt nog amper vooruit. De kans op de winst of een goed klassement is dan verkeken. Je moet dus goed opletten wanneer je aanvalt en wanneer je een energiegel nuttigt. Het klinkt in theorie als een goed concept, maar ik kreeg bij de bevoorrading een keer geen energiegel meer en ik had al een blow-up zonder dat de meters leeg waren. Sowieso mogen de bevoorradingsplekken visueel beter worden aangegeven en zou het interessant zijn als je ook daadwerkelijk een tas met een bidon en energiegel moest aannemen.

Als we verder in de game duiken dan valt het op dat de animaties voor de meeste handelingen goed in elkaar zitten, maar de renners rijden regelmatig door elkaar heen en ook de valanimaties kloppen niet. Dat is niet bepaald verrassend, aangezien de rand van de weg een harde barrière is. Je kunt dus geen millimeter afwijken en daardoor ontstaan ook de rare valpartijen, want een renner kan niet over de reling heen vallen. Aangezien je niet kunt duwen is het daardoor lastig om echt naar voren te komen. Het andere onderdeel van de gameplay is het aansturen van je teamgenoten. Je renner roept dan iets in de communicatie, waardoor je teamgenoten aan de bak gaan. Dit kan zijn dat ze moeten aanvallen, aanvallen moeten volgen of juist iemand moeten beschermen. Je kunt echter niet met andere teams communiceren, wat in een vluchtersgroep juist heel normaal is en handig kan zijn.
Aangezien een etappe als snel honderdtachtig kilometer lang is, is er de doorspoelfunctie. Op deze manier kun je de wedstrijd doorspoelen naar de belangrijkste momenten. Denk dan aan een sprint voor de groene trui of het bergklassement. Het doorspoelen is dus heel handig, want anders zit je minutenlang naar hetzelfde te kijken. Wel merkte ik dat de renner tijdens het doorspoelen niet altijd de bevelen meer opvolgde. Zo had ik aangegeven om bij een renner in de buurt te blijven. Het ene moment bleef hij wel voorin in de groep zitten bij die renner, terwijl op andere momenten mijn renner opeens volledig werd gelost. Sowieso leek de input voor het volgen van een andere renner wat trager te zijn. Elke keer als ik een renner selecteerde en de knop ingedrukt hield, volgde mijn renner niet automatisch, waardoor ik eerst weer moest sprinten. Tour de France 25 brengt de basis van het wielrennen over naar een game, maar ondanks enkele strategische opties, is het toch echt saai om met je controller kilometers te fietsen. Het is dit keer ook niet mogelijk om samen met een vriend in co-op of splitscreen de game te spelen, want dat hebben ze eruit gehaald. In plaats daarvan heb je wel een multiplayer optie online, maar daar heb je weinig aan als je juist via splitscreen wilt spelen.
Ondanks dat ik een grote fan van de wielersport ben, is het geen sport die je eenvoudig omzet naar een game. Tour de France 2025 laat dat wederom zien, want het is niet heel interessant om tweehonderd kilometer te rijden met enkele strategische opties. De wind, aerodynamica en energiemeter brengen de basis over, maar bieden niet genoeg voor een goede game. Het is duidelijk dat er enkele verbeteringen aanwezig zijn, want de besturing voelt soepel aan en de graphics zijn absoluut verbeterd. Er zitten echter een grote keerzijde aan, want de game wordt geplaagd door bugs, vreemde animaties, slecht commentaar en renners die er allemaal hetzelfde uitzien. Doordat de wedstrijden dezelfde route hanteren, is de replay value niet echt aanwezig. Tenzij je nog als beginnende renner en team alles wilt herhalen. Doordat de game alleen met controller te spelen is en ze hebben besloten om splitscreen co-op te verwijderen, wordt de doelgroep alweer een stukje kleiner.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Cyanide Studio
Uitgever:
Nacon
Release:
5 juni 2025
Reviewscore:
Platforms: