Train Valley World review - Is dicht bij perfectie

-

Normaal gesproken negeer ik eigenlijk alle games waarin treinen de hoofdrol hebben. Het besturen van een trein of het aanleggen van spoorlijnen heeft mij nooit kunnen interesseren. Sinds ik Station to Station heb mogen reviewen is daar toch verandering in gekomen, want ik kan nu erg genieten van de gameplay van strategische puzzelgames. Train Valley World past ook in dat genre, omdat we stations met elkaar moeten verbinden om zo grondstoffen af te leveren. Het is alweer de derde game in de franchise. Hoewel ik de eerste games niet heb gespeeld, stijgt de studio Flazm met dit deel boven zichzelf uit.

Train Valley World review

Een sterk staaltje level design

In Train Valley World worden we in creatieve levels gegooid die fantasie met realisme combineren en zich afspelen in verschillende tijdperken. Het is elke keer de bedoeling om grondstoffen af te leveren bij de juiste fabrieken en steden. De ene keer zit je in Frankrijk tijdens de eerste wereldtentoonstelling, terwijl er in een ander level juist dinosaurussen rondlopen. We bevinden ons niet alleen in Europa, want we gaan ook naar het winterse Amerika om daar Cola en medicijnen te produceren.  Hierdoor oogt elk level uniek aan. Omdat de game visueel kleurrijk en simpel is, is het eenvoudig om het overzicht te behouden en ziet het er ook nog eens erg leuk uit. Statisch is het zeker niet, want de machines van de fabrieken zijn zichtbaar aan het werk en de steden breiden zich steeds verder uit. Wanneer je het einddoel bereikt dan wordt dit ook duidelijk aangegeven door een korte animatie van het einddoel. Denk hierbij aan een luchtballon die de lucht in gaat of juist een onderzeeboot die het water in zakt.

De levels zijn ook slim opgebouwd, want ze worden steeds groter en lastiger. Wanneer je net begint met Train Valley World dan zijn de productieketens nog kort en hebben de steden weinig wensen. Met het geld dat je krijgt, kun je dus een station neerzetten bij een akkerbouwbedrijf om zo het graan bij de koeienstallen af te leveren. Nadat je deze met een spoorlijn hebt verbonden, is het tijd om een trein aan te schaffen. De treinen hebben allemaal hun eigen snelheid en de hoeveelheid wagons verschillen. Hierdoor kun je zelf bepalen wat je op dat moment nodig hebt, want je moet ook naar de prijs kijken. Door opdrachten te geven zorg je ervoor dat de treinen de goederen netjes afleveren. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is in de gaten houden of de fabrieken het kunnen bijhouden. Als je alles goed weet te verbinden dan kun je uiteraard de treinen een nieuwe opdracht geven. Hier ging ik nog wel eens de mist in, want het aanleggen van spoorlijnen moet zodanig gebeuren dat de treinen een eindstation kunnen bereiken. Het ontbreken van een lus of een zijweg zorgt dan voor problemen. Wanneer een trein geen route kan vinden, wordt dit netjes aangegeven. Desalniettemin moet je dan wel goed opletten.

Train Valley World review 1

Puzzelen met treinen

De basis van de game is dus erg simpel, maar het wordt steeds lastiger. Op een gegeven moment moet je zelf nog de fabrieken bouwen en daar heb je een industriepunt voor nodig. Deze krijg je pas als je de oranjegekleurde wensen van een stad hebt afgerond. De fabrieken hebben vaak meer grondstoffen nodig. Om ijzeren staven te maken heb je bijvoorbeeld koper en steenkool nodig. Meubelen hebben dan weer houten planken en glas nodig, maar daarvoor zul je bij die specifieke fabrieken eerst weer hout en zand moeten afleveren. Niet alle fabrieken en steden zijn direct beschikbaar, want soms moet je eerst de ontwikkelingsrechten kopen. Hierdoor vlieg je niet door de levels heen en bieden de zestien levels genoeg speeltijd. Tegelijkertijd vind ik het ontzettend jammer dat er niet meer levels aanwezig zijn. De gameplay is zo sterk dat ik graag wilde doorspelen. Gelukkig zijn er per level drie optionele doelen te behalen. Het eerste doel is altijd gebonden aan de tijd en dat betekent dat je een level zo snel mogelijk moet afronden. Ik heb een hekel aan dit soort doelen in games, maar het is in Train Valley World geen verplichting. De overige twee doelen zijn per level verschillend en daardoor afwisselend. Het kan zijn dat je maar acht treinen mag inzetten, dat je een bepaald bedrag moet verdienen of juist de wensen van een aantal steden moet afstrepen.

De sterren die je hier vervolgens mee verdient zijn gebonden aan het vrijspelen van nieuwe treinen en machinisten. Dit is een mooi systeem, want het geeft je nog meer keuzes en maakt de latere levels net wat gemakkelijker. Daarnaast zijn de upgrades gebonden aan de hoeveelheid levels die je hebt gespeeld. Je kunt dus niet direct alles vrijspelen en dat zorgt voor een goede balans. Je kunt gerust de tijdsdruk negeren, want je krijgt meer dan genoeg sterren. Na het uitspelen van de game kun je alsnog besluiten om die uitdaging aan te gaan. En dat is mooi, want als je gewoon een rustige ervaring wilt of een mooi spoornetwerk wilt aanleggen dan is dat mogelijk. Ik zal je alvast waarschuwen, want de tijd vliegt voorbij tijdens het spelen en het achtergrond deuntje blijft in je hoofd zitten. Hoewel ik alleen kan reviewen wat de game momenteel te bieden heeft, wordt er met de eerste grote update nog een Level Editor toegevoegd. Uiteindelijk kunnen we dus aan de slag met levels van de community. Het is zonde dat dit niet direct bij de release is inbegrepen, maar je kunt de game in ieder geval samen met een maat spelen dankzij de multiplayer modus. Op het laatste level na, die wat fps drops en visuele bugs kent, ben ik erg tevreden met Train Valley World en kan ik de game zeker aanraden.

Train Valley World review  1
Train Valley World review  2
Train Valley World review  3
Train Valley World review  4

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Puzzelfanaten en treinliefhebbers kunnen aan de slag met Train Valley World. De game heeft niet alleen sterke gameplay, maar ook een uitstekend level design. De creatieve levels zijn kleurrijk en worden steeds lastiger. Met nieuwe obstakels en uitgebreidere productieketens ben je dus wel eventjes zoet. Als je uitdaging zoekt dan kun je de levels zo snel mogelijk afronden, maar je kunt ook eerst gaan voor de andere twee optionele doelen per level. Door het behalen van sterren speel je nieuwe treinen en machinisten vrij, waardoor je meer opties krijgt. Doordat Train Valley World zo leuk is om te spelen, is het jammer dat er maar zestien levels zijn. De Level Editor is namelijk nog niet aanwezig op de releasedag. De game biedt momenteel genoeg content voor de prijs en kan ik daardoor zeker aanraden.

• Uitmuntend
  • Gameplay zit sterk in elkaar
  • Creatieve levels
  • Wordt steeds iets moeilijker
  • Visueel kleurrijk en duidelijk
  • Lekker achtergrond deuntje
  • Verschillende treinen en machinisten
  • Jammer dat er maar zestien levels zijn
  • Level Editor nog niet aanwezig
  • Laatste level heeft wat visuele bugs en fps drops

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Train Valley World

Ontwikkelaar: