Review: Uncharted: Drake's Fortune PlayStation 3

Topontwikkelaar Naugthy Dog, die bekend staat om zijn games als Crash Bandicoot en Jak & Daxter, komt met zijn eerste game uit voor de PlayStation 3, getiteld Uncharted: Drake's Forture. Je kruipt in de huid van Nathan Drake, die vermoedelijk een afstammeling is van de beruchte rover Sir Francis Drake, die volgens de overlevering de gouden schat, de El Dorado, heeft ontdekt. Ik neem je mee in een meeslepend avontuur vol actie en geweld, op zoek naar de verloren gouden schat.

Freelance piraten

Je verhaal begint ergens op zee in de buurt van Panama, waar je op zoek gaat naar de grafkist van Sir Francis Drake die daar ergens diep onder water moet liggen. Omdat Nathan zelf geen geld heeft om een boot te huren, vraagt hij journaliste Elena Fisher om de boot van de nieuwszender waarvoor Elena werkzaam is te leen. In ruil doorvoor wil ze mee en zul je enkele interviews moeten doorstaan.

Het duurt niet erg lang en de grafkist wordt gevonden, binnengehaald, opengemaakt en je treft niets anders dan een klein dagboekje aan. Je komt erachter dat rover Sir Francis Drake niet zomaar een rover was, maar een rover die met iets groots bezig was. Je voelt het al aankomen waarschijnlijk, er komt een zoektocht naar ´Lost City of Gold´ El Dorado. Wel mist er 'n bladzijde uit Francis dagboek, maar verder staat er genoeg informatie in zodat Nothan zijn zoektocht verder kan voortzetten.

Plotseling duiken overal freelance piraten op, en blijk je niet als enige op zoek te zijn naar de schat El Dorado. Nathan en Elena rekenen af met deze bandieten, maar door alles lijkt de boot het op elk moment te gaan begeven. Net op het moment dat ze het onderspit lijken te delven komt Victor Sullivan, ook wel Sully genoemd. Nathan en Elena springen net op tijd in zijn watervliegtuig en maken dat ze wegkomen.

Verder op het verhaal ga ik niet in, omdat ik vind dat je dit zelf moet ervaren. Ik werd er in elk geval ingezogen en dat is ook wel het beste punt in Uncharted. Je neemt het in Uncharted op tegen een legioen aan freelance piraten die Nathan op het pad tegenkomt.

Verbazingwekkend goed

Door de levels heen wordt er stevig gevochten en krijg je een regen aan kogels over je heen. Al schuilend achter muren en rotsen reken je af met alle schurken. Dit kan vuistvechtend, maar ook heb je een hele selectie aan wapens die je los kunt laten op je vijand. Zo heb je de handzame Beretta of een Desert Eagle, maar ook de AK-47 en een Dragunov-snipergeweer, waarmee je kunt afrekenen met je vijand. Het schieten op je vijanden is in het begin wel even wennen, maar na wat trucjes viel het allemaal best mee. Er werd veel van me gevraagd: springen, rennen en klauterwerk kwam flink wat keren voorbij. Ook werd in Uncharted de SIXAXIS-controller flink gebruikt. Zo waren er enkele momenten waarbij ik mijn evenwicht moest bewaren, maar wat mij verbaasd heeft, is dat deze besturing goed werkte en het was nog eens een leuke afwisseling ook.

In de steek gelaten

Toch had ik hier en daar wat problemen met de rest van de besturing. De camera draaide niet altijd lekker mee en door de actie- en rustmomenten konden sommige vijandelijke aanvallen nogal dramatisch eindigen. De AI van de vijanden was interessant, maar ook weer niet altijd. De framerate liet me hier en daar ook wat in de steek, waardoor ik sommige snelle acties storend vond gaan, en een foutje zat dan ook snel in een klein hoekje. Sommige levels waren niet echt in zijn element, maar ook zaten er genoeg levels bij die prachtig waren.

Het eindoordeel van Alex Zweers

We kunnen stellen dat Uncharted een toptitel is voor de PlayStation 3, en zeker het geld waard. Je kunt het op drie niveaus spelen: makkelijk, middel en moeilijk. Ook kun je tijdens je tocht diverse schatten verzamelen en kun je sparen voor diverse onderscheidingen, zoals een medaille voor honderd hoofdschoten. De game heeft een meeslepend avontuur. Helaas eindigt het avontuur net op het moment dat je denkt dat er meer komt. Al met al een avontuur dat je zeker niet mag missen.

• Meeslepend avontuur
  • Veel actie
  • Framerate laat je soms in de steek
  • Camerapositie
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Uncharted: Drake's Fortune

-

Sony