PlayStation schrapt verwijzingen naar games op pc

Na eerdere geruchten dat Sony PlayStation niet langer singeplayer-games gaat publiceren voor pc, lijkt er nu meer daadkracht achter te zitten. Na een update siert de PlayStation-site namelijk een stuk minder verwijzingen naar hun pc-uitstapjes.

X-gebruiker Zuby_Tech (via Gameobserver) merkt na onderzoek op de officiële PlayStation-site op dat een flink aantal studio-omschrijvingen zijn aangepast. De nieuwe omschrijvingen laten nu veelal het pc-gedeelte achterwege en focussen zich meer op het PlayStation-aspect. Zo luidt de omschrijving van XDEV (dat heeft gewerkt aan bijvoorbeeld de pc-versie van Death Stranding 2: On the Beach) nu "Werkt samen met getalenteerde indie-studio's aan spannende, exclusieve titels voor PlayStation-spelers uit de hele wereld.", terwijl dat voorheen "Werkt samen met ambitieuze externe studio’s over de hele wereld." was.

Lekker boeien, hoor ik je al denken, maar XDEV is niet de enige omschrijving die is aangepast. Zo is de omschrijving van Valkyrie Entertainment aangepast van “Een gerenommeerde studio die bekendstaat om zijn hoogwaardige producties voor diverse platforms, van consoles tot pc’s”, naar "Deze studio werkt nauw samen met PlayStation Studios en is medeverantwoordelijk voor enkele van de meest succesvolle, bekroonde franchises, waaronder ASTRO BOT, Helldivers 2 en God of War‎.".

Geen zorgen, de verwijzing van het Nederlandse Nixxes verwijst nog altijd naar pc-ports. Helaas zijn de logo's van Bluepoint Games en Dark Outlaw Games wel weggevallen na de update. Dit in verband met het sluiten van beide studio's.

Wat denk jij? Gaat Sony de PlayStation-exclusive tactiek echt doorzetten? Laat het weten in de comments!

Rudy Wijnberg
Rudy Wijnberg Mede-eigenaar & Head of Media
Gemiddelde reviewscore: 3,7/5 305 reviews 1896 artikelen geplaatst

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties
Avatar Piposaurus77
Piposaurus77
lvl5 Thread Hunter
9 april 2026 om 09:30

Ik denkd dat sony dit puur doet, zodat hun games niet uitkomen op de toekomstige Xbox of steammachine. Deze consoles zullen elkaar wel steunen denk ik. Ene kant ( zoals eerder eens vermeld) egoïstisch van Sony, maar aan de andere kant houd het de concurrentie wel in leven en geeft het de toekomstige consoles ook bestaansrecht. Maar dan moet Microsoft dat dan ook doen, geen MS games meer naar Playstation.

0
Avatar SonnyS
SonnyS
lvl7 Checkpoint Jeugd
7 april 2026 om 09:41 bewerkt

Vaarwel singleplayer PS games. Het is ergens jammer maar met de backlog van games nog eens te spelen zal ik er geen traantje om laten. Ik moet zeggen dat ik de 2e god of war al minder vond en aan Spiderman 2 nog niet eens ben begonnen.

Overigens hoop ik dat Microsoft dat dan ook doet. Geen Forza, Fable etc. etc. voor de ps5 meer. Ik weet alleen niet of dat de beste strategie voor microsoft is.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 11:34

Sluit ik me wel bij aan. Ghost of Yotei, Spider-Man 2 en GoW was oude wijn in nieuwe zakken. Ik kijk nog enigszins uit naar Wolverine, maar verder heeft Sony volgens mij niks op de roadmap staan waar ik warm voor loop.

0
Avatar Gamerlezer
Gamerlezer
lvl7 Checkpoint Jeugd
4 april 2026 om 14:12

Op zich geen problemen mee, wel jammer. Maar dan zou ik als pc ontwikkelaar/concurrent wel 3 keer nadenken om pc,switch of xbox release ook op playstation te releasen. Mes snijd aan twee kanten…in beide situaties.

1
Avatar BozeMeneer
BozeMeneer
lvl5 Thread Hunter
4 april 2026 om 10:30

Het is maar net hoe je het wilt lezen.

Als je op PC een psn account aanmaakt ben je in principe ook een playstation player...

0
Avatar Markus
Markus
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 09:07

Oke, oke! Mooi verhaal, maar als het zorgt voor meer exclusives dan sta ik er achter.
Maar kom op playstation, kan allemaal wel wat sneller, hé? Chop Chop! 👏

1
Avatar MasterExploder
MasterExploder
lvl6 Combo Juggler
3 april 2026 om 23:39

Pc, geen pc, maakt me geen klap uit. Als die Hermen Hulst nu eens zijn vinger uit zijn live service reet haalt en gewoon de koers weer recht zet (en het hoeft niet allemaal zo duur en groot open wereld shit), dan komt het wel goed

6
Avatar TheRock
TheRock
lvl11 Commander
4 april 2026 om 00:35

Amen 👊🏼

1
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl12 Clout Farmer
4 april 2026 om 02:02

Helemaal mee eens!

1
Avatar Wolfsran
Wolfsran
lvl3 XP Farmer
4 april 2026 om 06:32

Helemaal mee eens...gewoon weer de focus op goede verhaal gedreven single player games en stoppen met die GAAS onzin!

0
Avatar MR1980
MR1980
lvl7 Checkpoint Jeugd
4 april 2026 om 09:11

Die laatste State Of Play was echt meer dan prima en maar 1 GAAS game dacht ik. Dus lijkt erop dat ze al weer de goede kant op gaan.

1
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 19:17

Sony and the Return of the first party games 💪🏻!

2
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 11:38

En interessante single player games, niet weer een open wereld rehash game.

1
Avatar AceVentura
AceVentura
lvl10 Deel van het meubilair
3 april 2026 om 23:26

Las hier laatst dat de PS games minder goed verkopen op pc dan verwacht, en tja als dat structureel is en blijft dan snap ik wel ze stoppen met pc support. Zal genoeg kosten om die games over te zetten naar de pc wereld. En nu Microsoft een wat minder grote concurrent is geworden heeft Sony ook wel de luxe om zich weer volledig te focussen op de eigen consoles.

Nu nog wat meer focus van Sony op singleplayer blockbusters waar Sony bekend om staat en dan moet de geldkraan toch wel aardig geld gaan tappen denk, zo Sony’s zak in.

3
Avatar Ascanir
Ascanir
lvl6 Combo Juggler
4 april 2026 om 00:16

Tsja als ze jaren wachten met de port kan ik ook nog wel een jaartje of twee extra wachten om hem met 50% korting te kopen, dus dat ligt ook een beetje aan henzelf.

3
Avatar BozeMeneer
BozeMeneer
lvl5 Thread Hunter
4 april 2026 om 10:35

De ps games hebben 3 miljard dollar op Steam opgebracht. Dat lijkt mij alles behalve tegenvallend.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
4 april 2026 om 20:50

Dat ligt er maar net aan wat de verwachtingen waren

0
Avatar SonnyS
SonnyS
lvl7 Checkpoint Jeugd
7 april 2026 om 09:44

@Ascanir: Precies dit. Eerst heel lang wachten en dan verwachten dat er net zoveel reuring voor een game als tijdens de eerste PS release.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 11:39

Dit

0
Avatar Aequipondium
Aequipondium
lvl1 Press Start
3 april 2026 om 23:00

Enorm jammer als ze dit doorzetten. Er zijn andere manieren voor Sony om de playstation interessant te houden. Gewoon een grote middelvinger naar de pc-gamers onder ons

2
Avatar Xenon
Xenon
lvl9 NPC 2.0
4 april 2026 om 05:40

Vind het niet zo erg koop gewoon een Playstation als je het toffe games vind. Zelfde voor Nintendo bijvoorbeeld.

2
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 08:26

@Xenon,

Juist, voordeel is ook dat games helemaal geoptimaliseerd worden voor 1 console.

Die games van Nintendo en PlayStation zijn vaak heel goed afgewerkt als ze uitkomen.

Bij multiplatform games zie je vaak bugs en dergelijke daardoor.

1
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 08:32

@aequipomdium,

Multiplayer games van Sony komen wel gewoon nog naar Pc.
Dikke middelvinger is het niet.
Je hebt gewoon exclusives nodig om fatsoenlijk mee te kunnen doen in de wedstrijd.

Kijk naar Microsoft met hun multiplatform strategie je console verkoop stort in. Microsoft kan zich dat veroorloven maar als Sony hun consoles slecht verkoopt dat is hun main core business.

Ik had ook graag Half Life Alyx op de Ps Vr2 gehad maar snap dat Valve dat niet doet. Vind dat geen dikke middelvinger.

0
Avatar Aequipondium
Aequipondium
lvl1 Press Start
4 april 2026 om 11:39

Ik ga geen playstation kopen om nieuwe god of war's of ghost of yotei te spelen. Ik kan overigens niet om met een controller, vind toetsenbord en muis duizend keer fijner

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 19:19

@Aequipondium,

Dan houdt het op. Gelukkig zijn er nog ongelooflijk veel andere games die je op pc kunt spelen en dan met muis en toetsenbord.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
3 april 2026 om 21:45

Goed dat ze dit gaan doen. Zo kunnen ze net als Nintendo hun ecosysteem interessanter houden en blijft het merk ook meer emotionele waarde houden.

2
Avatar TheRock
TheRock
lvl11 Commander
4 april 2026 om 00:36

Idd. Nu alleen als een speer terug naar die grote singleplayer games van weleer. Dan doe maar gewoon voor nu een beetje uitmelken met Uncharted 5, TLoU 3, Days Gone 2, etc

0
Avatar Ericattack
Ericattack
lvl5 Thread Hunter
4 april 2026 om 00:42

Cruciaal inderdaad. Mee eens. Dan maar geen winst op eigen AAA producties. Zolang mensen maar in je eco systeem blijven zitten. Die 30% die ze krijgen van 3rd party games is voldoende om in ieder geval positieve cijfers te behalen blijkt nu wel. En Ai gaat de productie kosten van games toch drukken, dus dat probleem hebben ze dan niet meer.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
4 april 2026 om 19:26

@Eric,

Ze hadden met bijvoorbeeld een Astro Bot veel meer uit moeten pakken en dan bedoel ik meer promotie voor moeten doen.

Top game met niet zo’n hoog ontwikkel budget.
Maar soms is het niet te volgen daar ook met die low budget God of War game hebben ze ook verprutst. Matige kwaliteit en dan nog €30,- durven vragen.

Maar wat TheRock ook zegt gewoon alvast beginnen met maken wat het publiek wil.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
4 april 2026 om 20:48

Emotionele waarde? Sommige mensen vinden dit iets te belangrijk

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
5 april 2026 om 07:13

@ViaPatrino,

Emotionele waarde zie ik als iets positiefs. Neem aan dat jij ook voorwerpen, liedjes, films, voetbalclub of games hebt waar jij goede herinneringen aan hebt?

Als je favoriete club landskampioen wordt of een console waar je bepaalde games op gespeeld hebt die alleen daar op te spelen waren in een periode waar je aan terug denkt.

Een concert van een bepaalde band die je hebt gezien waarbij je warme gevoelens krijgt als je daar aan terug denkt.

De hele reden dat mensen emotionele waarde hechten aan bepaalde dingen.
De lancering van Halo 3 bijvoorbeeld dat was een hele happening voor Halo fans. Dat staat sterk verbonden aan het merk Xbox. Dat zijn de gevoelens die ervoor zorgen dat mensen binding en emotionele waarde hebben aan een console.

0
Avatar Robert-Frans
Robert-Frans
lvl6 Combo Juggler
5 april 2026 om 09:45

Het is de vraag of AI de kosten gaat drukken. Want AI bied meer mogelijkheden om games nog groter en complexer te maken. De verwachtingen zullen daarop vervolgens stijgen: waar je nu voor asset A misschien een dag kwijt bent, kun je straks asset A in vijf minuten doen, maar wil men daarom wel honderden van die assets in de game. Ook kost AI ongelooflijk veel energie en data, zeker AI dat meer is dan een veredelde zoekmachine.

0
Avatar Gamerlezer
Gamerlezer
lvl7 Checkpoint Jeugd
5 april 2026 om 10:12

@robert-frans: mee eens… ik heb altijd al gezegd dat ai van nu de basis is van de holodeck van morgen. Realtime 3d omgevingen gegenereerd op basis van parameters. Verklaard ook waarom in de serie het holodeck zo’n energie slurper was en zo makkelijk uit kon breken naar de andere systemen. ;)

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 11:47

@Donkey
Emotionele waarde van een liedje, game, voetbalclub of een bepaalde band vind ik wel wat anders dan emotionele waarde van een stuk elektronica. Zeker als er iedere paar jaar weer een nieuwe versie van uitkomt, steeds duurder wordt en steeds minder interessante games voor uitkomen. Nee bij een console heb ik 0 emotionele gevoelens.

Dan heeft Halo 3 emotionele waarde omdat het een bepaalde herinnering oproept, deze kwam toevallig op de XBox uit, maar voor de XBox zelf, het apparaat en de iteraties van dat apparaat erna, nee 0 emotionele waarde.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk, maar het verklaart voor mij wel waarom sommige mensen hun stuk elektronica met zoveel passie verdedigen, ik heb me daar altijd al om verbaasd, het heeft blijkbaar emotionele waarde.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl10 Deel van het meubilair
7 april 2026 om 12:50

@ViaPatrino,

Vind je argument niet heel erg sterk.
Volgens jou redenatie zouden we dan ook geen emotionele waarde bij een voetbalclub kunnen hebben maar alleen voor de voetballers die erin spelen.

Sommige mensen hechten ook emotionele waarde aan een huis waar ze gewoond hebben omdat ze daar mooie momenten hebben beleefd.
Andere hebben er geen emotionele waarde bij.

Sommige artiesten hechten veel waarde aan hun eerste gitaar (elektronisch aparaat) omdat ze daar nummers op hebben gemaakt die hun aan het hart gaat.

Hoe vaak hoor je wel niet iemand zeggen dat ze emotionele waarde hebben aan bijvoorbeeld een Nintendo 64 omdat ze in die tijd Ocarina of Time, GoldenEye, Banjo Kazooie en Majora’s Mask op hebben gespeeld. Dat zijn hele mooie herinneringen door dat mooie (elektronische aparaat). Mooie momenten die ze daarop beleefd hebben. Zonder dat apparaat hadden ze die games niet gespeeld.

Gaat vaak om inlevingsvermogen dat je kunt begrijpen dat andere mensen wel aan een elektronisch apparaat of bijvoorbeeld een huis emotionele waarde kunnen hebben.

Je hoeft daar niet verbaasd over te zijn, als je om je heel kijkt zie je dat er heel veel verschillende soorten mensen zijn die anders denken 😉.

0
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord