De Rondvraag: Welke twee gamegenres zie jij graag gecombineerd worden?

Geplaatst: 12 oktober 2022 17:00

Gamers hebben tegenwoordig keuze zat. Ze kunnen kiezen uit verschillende genres en dit lijkt zich te blijven uitbreiden. Zo kun je kiezen om een open wereld te verkennen in een geweldige (J)RPG, aliens of andere vijanden kapot te schieten in een first-person shooter of lekker rustig aan doen met een simulator of puzzel game. Vroeger waren de games, zoals ik vorige week in de Rondvraag over puzzels in games zei, eenvoudiger en had je als speler minder mogelijkheden. Tegenwoordig zijn de games zo gevarieerd dat je zelfs in een game verschillende genres kunt tegenkomen. Zo worden platforming, vechten, verkennen en puzzelen vaak gecombineerd. In sommige gevallen leidt dat tot een nieuw genre zoals Metroidvania of roguelite. Het blijft dan ook de vraag waarmee de ontwikkelaars nu weer mee bezig zijn om ons te verrassen. Introduceren ze iets nieuws dat een heel nieuw genre wordt of wordt een nieuwe innovatie gecombineerd met een bestaand genre waardoor uiteindelijk een nieuw genre ontstaat. Omdat ik niet op de ontwikkelaars wil wachten, heb ik aan de redactieleden gevraagd welke twee gamegenres zij graag gecombineerd zien worden.

Nils wil meer visual novels met een focus op puzzels

Twee jaar geleden verscheen er een game op de Nintendo Switch die twee compleet verschillende genres perfect gecombineerd heeft. Ik heb het hier over Murder by Numbers van Mediatonic, het bedrijf dat iets later dat jaar bekend zou worden door de populaire partygame Fall Guys. Murder by Numbers combineerde een visual novel-stijl à la Phoenix Wright: Ace Attorney met Picross-puzzeltjes (ook wel bekend als nonogrammen, pixelpuzzels of Japanse puzzels). Door deze puzzels op te lossen, kon je bewijsmateriaal vinden om een mysterie op te lossen. De afwisseling tussen tekstuele elementen en breinbrekers werkte perfect en bood leuke variatie in de gameplay. Vanaf dat moment wist ik het zeker: ik wil meer games zoals dit spelen. Helaas is de game nooit echt aangeslagen bij het grote publiek, doordat deze mengeling van genres enkel interessant was voor een nichemarkt. Toch hoop ik dat we ooit nog een dergelijke game mogen ontvangen.

Murder by Numbers

Anita ziet een roguelike survivalgame wel zitten

Gamegenres worden tegenwoordig al zoveel met elkaar gemengd dat ik even moest brainstormen. Mijn eerste ingeving was om te gaan voor een combinatie van survival en roguelike. Denk daarbij aan de game The Long Dark, maar elke keer als je doodgaat krijg je vaardigheden waarmee je verder kunt komen. Misschien mag je op een gegeven moment zelfs een item of twee houden. Survivalgames zijn vaak al best lastig en sterven hoort erbij. Meestal herlaad je dan gewoon een save, maar als je dat weghaalt dan zou een roguelike survivalgame best tof zijn. Een ander idee heeft te maken met wat ik tijdens het Next Steamfest heb opgemerkt. Ik kwam namelijk een game tegen die roguelike elementen toevoegt aan het City-survival builders genre. Ik ben een grote fan van dit soort games, maar deze combinatie verraste me. Het klinkt ontzettend interessant en het zou in de praktijk goed kunnen werken. Het probleem is wel dat het lastig is om een goede City-survival builder te ontwikkelen en nu moet het roguelike gedeelte ook nog eens bevredigend aanvoelen. Ik heb de demo van Against The Storm nog niet gespeeld, dus of het bij elkaar past, is de vraag.

The Long Dark2

Kyllian kiest voor een combinatie tussen roguelike en RPG

Misschien kies ik iets wat al lang bestaat, maar ik heb het nog nooit volwaardig gezien. Vorig jaar schreef ik een review van Road 96 en daar wordt dit al een heel klein beetje gedaan. Dat was echter meer een story-driven game en niet een fantasy RPG zoals ik hier bedoel. Je gaat dan door een verhaal heen wat willekeurig op je pad komt en je komt terecht in een willekeurige volgorde van locaties. Als dit vertaald zou worden naar een volwaardige RPG dan zou dat een hele nieuwe ervaring kunnen bieden. Ik denk bijvoorbeeld aan alle NPC's en omgevingen die willekeurig op je pad komen en zo het verhaal veranderen. Daarbovenop zou je ook nog locaties zoals dungeons helemaal willekeurig kunnen inrichten als een echte roguelike. Als ik kijk naar hoeveel werk in een game zoals Road 96 is gestoken, denk ik dat dit wel heel veel werk gaat kosten. De game-ervaring zou het wel waard zijn.

Road 961

Claudia wil weleens een RTS met een Battle Royale gecombineerd zien worden

Als je een pc-gamer bent van een bepaalde leeftijd, dan is er een grote kans dat je opgegroeid bent met RTS-games op de pc. Denk aan games als Warcraft, Starcraft, Age of Empires, Warhammer 40.000: Dawn of War en Command & Conquer. Het leuke aan deze games is, als je ze tegen andere spelers speelt, dat ze behoorlijk chaotisch kunnen zijn. Om die reden lijkt het me ontzettend grappig om te zien hoe een Battle Royale in deze setting eruit zou zien. Stel je eens voor, je hebt een gigantische map met een stuk of twintig verschillende facties die elk op een andere plek op de map beginnen. Ze bouwen elk hun eigen basis en leger op en begeven zich langzaam naar elkaar toe, waarna de hel losbarst. Ja, het zou voor geen meter werken, maar het lijkt me gewoon echt hilarisch om een keer te proberen. Wellicht toch maar eens met custom maps rond gaan kloten.

Warhammer 40000 Dawn of War III

Welke twee gamegenres moeten volgens jou gecombineerd worden of hou je het liever bij één genre? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord