De Rondvraag: Welke game heeft de beste puzzels?

Er is veel variatie te vinden in de gamewereld door de hoeveelheid aan genres. Gelukkig is er tegenwoordig ook veel variatie in games te vinden, want in het verleden deed je meestal hetzelfde. Je kunt hierbij onder andere denken aan Pac-Man, Donkey Kong en Galaxy. Zelfs de eerste Mario Bros.-games zijn redelijk eentonig als je deze vergelijkt met Super Mario Odyssey die veel meer afwisselende gameplay bevat. Een belangrijke afleiding die door de ontwikkelaars wordt toegevoegd zijn puzzels. Het kan de flow uit een game halen, maar het is soms ook een welkome afleiding tussen al het geweld, het platformen en het verkennen. De redactieleden hebben ook heel wat puzzelervaring door alle games die ze spelen en daarom vroeg ik aan hen welke game de beste puzzels heeft.

Nils kiest voor Professor Layton, zoals het een echte heer betaamt

Als Professor Layton-fan kom ik er niet onderuit: de Layton-games zijn de crème de la crème op het gebied van puzzels. De breinbrekers in deze puzzel-avonturengameserie van Level-5 komen rechtstreeks uit de hoge hoed van de Japanse psycholoog Akira Tago: de zogenaamde ‘Puzzle Master’ uit de games. Tago was een ware meester in het bedenken van puzzels. Van logische raadseltjes tot cryptische vraagstukken en instinkertjes: de beste man schudde ze allemaal zo uit zijn mouw. De Layton-games hadden altijd enorm veel variatie in de puzzels, waardoor je telkens weer je hersenen kon laten kraken met een nieuw vraagstuk. Het overlijden van Tago in 2016 was helaas enorm te merken in Layton’s Mystery Journey uit 2017, waarin een hoop puzzels neerkwamen op voorspelbare instinkertjes, of veel te makkelijk waren. Hoewel we waarschijnlijk nooit meer een game gaan krijgen van hetzelfde kaliber als de oorspronkelijke Layton-titels, ben ik blij dat Tagos creatieve geest voortleeft in de oude games.

Layton

Jolien vermaakte zich met de puzzels van Stray

Normaal ben ik niet zo’n fan van puzzels in games, maar ik werd blij verrast met de puzzels in Stray. Toen ik Stray speelde voor mijn review, vond ik het leuk om vanuit het perspectief van een kat te spelen en daar droegen de puzzels aan bij. Van het vinden van stopcontacten, tot het ontrafelen van een verborgen code die verspreid is in een huis. Mijn favoriet is de puzzel in een fabriek, waar je langs robots moet sluipen om een onderdeel vinden en stelen dat de kat nodig heeft om te kunnen ontsnappen. Naast een schattige avonturengame heeft Stray zeker geen onaardige puzzels en raad ik deze game ook zeker aan om uit te proberen, mocht je het nog niet gedaan hebben!

Stray1

Eilish gaat voor We Were Here Forever

Ik zal maar beginnen met zeggen dat ik over het algemeen een behoorlijke hekel heb aan puzzels in games, met name in horror games. Ik vind namelijk dat ze alle spanning uit de game halen en dat een horror game hier erg traag en oninteressant van kan worden. Dat is natuurlijk lang niet altijd zo, maar ik heb het helaas wel regelmatig zo ervaren bij horror games. Nu zijn er uiteraard ook games die het implementeren van puzzels wel heel goed hebben aangepakt en die de puzzels op een dynamische manier aanbieden. Het afgelopen jaar heb ik vooral enorm genoten van de puzzels in It Takes Two en We Were Here Forever, waarvan de tweede toch echt de game is met de allerbeste puzzels. De puzzels zijn niet vergezocht, maar ook zeker niet voor de hand liggend en de sfeer van de game is top. Het co-op aspect maakt de game ten slotte nog helemaal af. Anita en ik kwamen regelmatig vast te zitten tijdens onze playthrough van We Were Here Forever, maar het ging zeker niet vervelen. Ook ziet de game er grafisch fantastisch uit en is de voice acting heel sterk. Dit is dus mijn overduidelijke favoriet.

We Were Together

Evelien kiest It Takes Two

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meestal niet zo heb op puzzels in games. Ik word vaak te ongeduldig en als ik er niet uitkom, zoek ik het antwoord al snel op. Er is één game die daarop een uitzondering is en dat is It Takes Two. De puzzels in deze game waren wellicht niet erg moeilijk, maar waren wel erg vermakelijk en uniek. De game heeft voor mij de perfecte balans tussen het moeten nadenken over een situatie, maar er niet uren vast komen zitten. Als ik een game speel, wil graag vooruitgang boeken en ergens vast komen te zitten, is dan ook één van mij grootste frustraties en zorgt er vaak voor dat ik een game niet opnieuw oppak. It Takes Two heb ik met veel plezier gespeeld en ook zonder problemen uitgespeeld. De game is gewoon ontzettend leuk, wat ervoor zorgt dat je de puzzels gewoon wilt oplossen, zodat je verder kunt spelen. En natuurlijk helpt het ook dat je de puzzels samen met iemand moet oplossen, dus zelfs als je er zelf niet uitkomt, heb je altijd iemand om op terug te vallen. Dit samen zorgt ervoor dat deze game voor mij de beste puzzels heeft.

It Takes Two7

Welke game heeft volgens jou de beste puzzels? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?