Humankind

  • Ontwikkelaar Amplitude Studios
  • Eerste releasedatum 17 augustus 2021
  • Platformen Pc
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Drie van die: Beste toevoegingen van Humankind: Together We Rule

Humankind had voor concurrentie moeten zorgen met de andere bekende 4k-strategie games zoals Sid Meier’s Civilization VI, maar wist na de release nog niet iedereen over te halen. Eén van de tegenvallers was het diplomatiesysteem en dat wordt nu met een update en de nieuwe uitbreiding Together We Rule aangepast. Dit is de eerste grote uitbreiding voor Humankind en het voegt een mooie collectie aan gameplay en keuzes toe. Van nieuwe culturen, wonderen tot een geheel nieuw diplomatiek systeem met ambassades en het Congress of Humankind. In dit artikel kun je lezen wat de drie beste toevoegingen van Humankind: Together We Rule zijn.

Zes nieuwe culturen

Het belangrijkste en uniekste element uit Humankind is dat je met elk tijdperk de mogelijkheid krijgt om van cultuur te wisselen. De game had al een mooie selectie aan culturen, maar dit wordt verder uitgebreid met de uitbreiding. Daarnaast maken deze zes culturen gebruik van het nieuwe diplomatiesysteem en zijn ze daarvoor beter uitgedost dan de oudere culturen. Ze moeten namelijk meer diplomatieke Era-sterren verdienen om verder te komen. Ik kon zelf mijn geluk niet op, toen ik zag welke culturen dit precies zijn. De Together We Rule uitbreiding brengt namelijk de Sumeriërs, Han-Chinezen, Bulgaren, de neutrale Zwitsers, Schotten en Singaporezen. Als je net zoals ik vooral bezig bent met het uitbreiden van de steden en vooral oog hebt voor de culturen en hun gebouwen, dan bieden de culturen vooral nieuwe visuals en eenheden. Speel je Humankind een stuk strategischer, dan zijn vooral de bonussen belangrijk. De Sumeriërs kunnen de Eduba bouwen die meer wetenschapspunten geeft als het gelegen is naast de boerderijen, Plaza en administratieve centrums. Niet heel verrassend aangezien het schrift door hen is uitgevonden. Een overeenkomst sluiten met de onafhankelijke volkeren is ook een stuk goedkoper. De Han-Chinezen hebben dan weer een Paper Mill en een speciale kruisboog-unit. De kosten van een leverage-actie is twintig procent goedkoper bij deze cultuur. De Bulgaren en Zwitsers hebben ook passieve bonussen die gebonden zijn aan het nieuwe leverage-systeem. Als je hiervan gebruik wilt maken en de focus wilt leggen op oorlog voeren dan zijn deze vier culturen de beste optie. De bonussen van de Schotten en Singaporezen zijn vooral gericht op de wetenschap, stabiliteit en het samenvoegen van je eigen steden.

Verwacht niet dat je direct aan de slag kunt met één van deze culturen. Ze zijn namelijk verbonden aan verschillende tijdperken. In het eerste tijdperk krijg je de keuze uit de Sumeriërs en vervolgens de Han-Chinezen. Bij het derde tijdperk staan de Bulgaren in de lijst en bij tijdperk vier zijn de Zwitsers toegevoegd. Daarna is het pas de beurt aan de Schotten en Singaporezen. Wil je dus met één van deze nieuwe culturen spelen dan moet je sneller zijn dan de concurrentie. Het is namelijk nog steeds mogelijk dat de AI, die het tijdperk het eerst bereikt, net één van de nieuwe culturen selecteert. In mijn speelsessies selecteerde ze nog steeds de base game culturen dus ik kon wel al snel aan de slag. Je hoeft ook niet te wisselen, want ik bleef nog even vasthouden aan de Sumeriërs.

Humandkind Together We Rule Zwitsers

De rol van de ambassade

De Together We Rule uitbreiding draagt niets voor niets deze specifieke naam. Het diplomatiesysteem is flink aangepast en geeft nieuwe opties om samen te werken. De eerste grote verandering is verbonden met de ambassade die je kunt bouwen. Dit geeft toegang tot vijf nieuwe verdragen die je kunt sluiten met elke cultuur op de map. Je kunt ervoor kiezen om met de Grieken wetenschappelijke ontdekkingen te delen, terwijl je samenwerkt op militair gebied met de Noren. Het laatstgenoemde zorgt ervoor dat je de speciale militaire eenheden van deze cultuur kunt rekruteren. Dit kan heel handig zijn, omdat ze allemaal hun eigen bonussen hebben. Aan de andere kant is het natuurlijk gewoon leuk om je eigen cultuur te behouden en dus ook je eigen militaire eenheden in te zetten. Daarnaast is er nog Humanitaire Aid, Monumental Contractors en Diplomatic Cooperation. Wanneer er een hongersnood in je hoofdstad aan de orde is, zorgt de Humanitaire Aid ervoor dat de bevolking kan immigreren naar de hoofdstad van de andere cultuur. Momumental Contractors geeft de mogelijkheid om een andere cultuur te helpen met het bouwen van een wonder in ruil voor geld, invloed of leverage. Bij de tijd dat je een ambassade hebt gebouwd, hebben sommige culturen al een wonder neergezet, dit is dus de minst bruikbare. Ik heb in ieder geval het nut er nog niet van ingezien. Het samenwerken op diplomatiek gebied betekent simpelweg dat je de leverage met elkaar deelt.

Wil je echter overkomen als een strenge leider dan is er nog het nieuwe leverage-systeem. Wanneer er een crisis plaatsvindt en een cultuur te maken krijgt met een schandaal, verschijnt er leverage op de map. Met je eenheden kun je dit oppakken en vervolgens inzetten om een cultuur te dwingen tot actie. Je kunt natuurlijk niet met je soldaten opeens het gebied van een ander binnenwandelen, dus je zult de gezanten of spionnen moet inzetten. Zij kunnen namelijk wel zonder problemen rondlopen. Het nadeel van de leverage is dat je de hele tijd de map in de gaten moet houden en er tientallen zetten voorbij kunnen gaan, zonder dat het verschijnt. Doordat leverage onderdeel is van de Era-sterren van de zes nieuwe volkeren, ben je best wel in het nadeel. Tijdens mijn speelsessies vond een andere cultuur het nodig om elke ronde Leverage in te zetten om mij te dwingen om een antwoord te geven. De leider wilde namelijk dat mijn volk zich ging bekeren tot het hindoeïsme. Wanneer dit gebeurt, kun je niet naar de volgende ronde, totdat het antwoord is gegeven. Je kunt een cultuur ook dwingen om de spionnen in jouw gebied kenbaar te maken. Of wat dacht je ervan om die ongewenste soldaten van een cultuur uit je grondgebied te schoppen. Daarnaast kun je het War Support van een cultuur verminderen en economische sancties opleggen. Het verschilt per actie hoeveel leverage je moet inzetten. Ik verklap direct even dat leverage gericht is op een specifieke cultuur. Je kunt heel leuk honderd leverage hebben bij de Grieken, maar nul bij de Noren.

Humankind Together we Rule Ambassade

Samenwerken in het Congress of Humankind

Je hebt vast wel gehoord van de NATO en NAVO in de geschiedenislessen. Hier werken de landen op de wereld samen om conflicten op te lossen en oorlogen te voorkomen. Het Congress of Humankind is eigenlijk niet anders. De volkeren die op de map aanwezig zijn, kunnen een vergadering oproepen om een conflict op te lossen. In de afbeelding hieronder zie je dat de Venetianen willen dat ik mijn rijk laat bekeren naar het hindoeïsme. De andere volkeren op de map kunnen vervolgens kiezen aan welke kant ze staan. Om ervoor te zorgen dat ze voor jou kiezen, heb je de mogelijkheid om ze om te kopen. Zo weet je in ieder geval zeker dat er geen slechte dingen gebeuren. Na een specifiek aantal rondes is het niet meer mogelijk om te stemmen en wordt de conclusie getrokken. Verlies je de stemronde dan moet je de eis inwilligen, tenzij je graag een oorlog start. Het probleem is dan wel dat de andere volkeren je als een verrader zien, omdat je tegen het idee van de vergaderingen ingaat. Het Congress of Humankind heeft dus veel invloed op de game. Het is trouwens ook een wonder wat gebouwd kan worden. Eentje die niet alleen twintig stabiliteit in de stad brengt, maar ook je invloed op internationaal gebied versterkt.

Naast de grotere internationale conflicten kunnen er ook regels en wetten besproken worden. Humankind kent een uitgebreid wetboek en ideologie-schema. Aan de hand van je keuzes wordt er bepaald of je collectivisme of individualisme promoot en of je vasthoudt aan traditie of juist gaat voor vooruitgang. In het Congress of Humankind is een soortgelijk schema te vinden, maar gaat het om doctrines. Het laat zien waar elke cultuur zich bevindt op de schaal van economisch, sociaal, orde houden en geo-politiek. Om dit te veranderen moet je je eigen wetten aanpassen, invloed uitoefenen op de onafhankelijke volkeren en de wetten van het congres bepalen. Na een flink aantal rondes wordt dit bijgewerkt en is er te zien wat voor het effect het heeft op je steden. Het kan namelijk zomaar zijn dat de stabiliteit van je steden per ronde naar beneden gaat. De wetten zijn gebonden aan de wetten die je als leider kunt inzetten. De wet die uiteindelijk gekozen wordt door de volkeren, is vervolgens gratis in te zetten. Denk hierbij aan de mythe van het bestaansrecht in een gebied. Hebben de goden het volk gekozen om hier te wonen of is het simpelweg van ons, omdat we hier eerder waren. Ik ben een speler die veel meer gericht is op handel, wetenschap en het sluiten van verdragen. Zowel de ambassade als het Congress van Humankind vormen daardoor een belangrijk onderdeel van mijn speelstijl. Het voegt op dit gebied veel meer diepgang toe aan Humankind en dat was ook hoognodig.

Humankind Together we Rule Congress of Humankind

De Humankind: Together we Rule uitbreiding is te koop voor twintig euro en voegt naast de bovenstaande onderdelen ook nog nieuwe natuur- en culturele wonderen, twintig gebeurtenissen en zeven nieuwe onafhankelijke volkeren toe. Dit is niet het spannendste van de uitbreiding, waardoor ze ook niet behoren tot de drie beste toevoegingen. Als je hebt genoten van Humankind, graag met nieuwe culturen speelt en een stuk diplomatieker aan de slag wilt dan biedt de uitbreiding veel meer diepgang. Heb je hier geen behoefte aan, omdat je vooral bezig bent met oorlog voeren. Wacht dan nog even met het aanschaffen van de uitbreiding, want agressiviteit wordt hier niet in beloond.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?