Drie van die: Wensen voor Final Fantasy XVI

-

In december kregen we eindelijk een releasedatum voor Final Fantasy XVI. De action RPG komt deze zomer naar ons toe. We hebben al wel wat trailers gezien, maar weten eigenlijk nog erg weinig. Toch wordt er in de wandelgangen hevig gespeculeerd en worden we langzaamaan nieuwsgierig naar de aankomende game die al over drie maanden te spelen is. Square Enix brengt altijd veel verschillende elementen naar een nieuw deel waardoor het altijd even afwachten is hoe het gaat uitpakken. De meeste fans hebben vast ook hun eigen ideeën over wat ze graag willen zien in het zestiende deel van Final Fantasy. Dit zijn mijn Drie van die wensen voor Final Fantasy XVI.

Een meeslepend en uitgebreid verhaal

In elke Final Fantasy game is het verhaal de drijvende kracht achter de game. Er wordt vaak een hele nieuwe wereld gecreëerd met eigen mythes en goden. Ook hebben de naties een lange geschiedenis met hun eigen legendes en hebben hun inwoners hun eigen gebruiken en rituelen. Zo kom je elke keer weer in een nieuwe wereld terecht. Dat is ook het geval in Final Fantasy XVI en deze game speelt zich af in de wereld Valisthea die verdeeld is in zes rijken. Elk rijk is op zoek naar Mothercrystals, de bron van magie, om het voortbestaan van hun natie te garanderen en dit zorgt voor conflicten. Elke natie wordt vertegenwoordigd door een Dominant. Sommige van hen worden vereerd en sommigen worden gebruikt als wapen. Deze persoon bezit een dodelijke kracht in de vorm van een Eikon. Dit zijn gigantische, legendarische wezens die worden ingezet om hun natie te verdedigen. Joshua Rosfield is een Dominant en zijn broer Clive heeft een eed gezworen om hem te beschermen tegen bedreigingen van derden. Het is nog niet bekend wat er precies gebeurt, maar na het meemaken van een bepaalde gebeurtenis is Clive uit op wraak. In welke vorm en waarom is nog niet bekend, maar het belooft een serieus verhaal te worden dat hopelijk epische vormen aanneemt.

Final Fantasy XVI4

Grotere rol voor Eikons

Espers, Eidolons en Guardians zijn andere namen voor de summons die in de meeste Final Fantasy games een grote rol spelen. Zo hebben ze vaak een belangrijke rol in het verhaal, leer je magic van hen, boosten ze je stats en hebben ze meestal ook een spectaculaire aanval die korte metten met de vijanden maakt. In Final Fantasy XV had je wel epische gevechten tegen enkele Eidolons, maar kon je ze niet inzetten tijdens de gevechten. Ze verschenen spontaan als je aan een aantal factoren voldeed en vernietigden de vijanden op spectaculaire wijze. Dit maakte de summons wel weer bijzonder en exclusief, maar je kon er tijdens de gevechten niet op rekenen. In Final Fantasy XVI lijkt de Eikon een grotere rol te krijgen in het verhaal en tijdens de gevechten. Clive kan technieken van ze leren en gebruikmaken van hun krachten, maar moet de Eikons wel eerst zien te verslaan. In de trailer zie je Clive met Ifreet het opneemt tegen Garuda en elk gevecht tegen de Eikons belooft een episch gevecht te worden.

Final Fantasy XVI5

Een geweldig vechtsysteem

Het vechtsysteem is bij de Final Fantasy-serie altijd een belangrijke factor geweest. De serie begon ooit met de welbekende turn-based battles, maar dit heeft in de loop der jaren een aardige ontwikkeling doorgemaakt en zijn we van het statische turn-based gevechten naar actieve gevechten gegaan. Final Fantasy XVI is een action RPG en dat zie je meteen als je de trailers bekijkt. Het vechtsysteem doet mij denken aan dat uit Final Fantasy XV (alleen kun je niet wisselen tussen teamgenoten en heb je schijnbaar maar één speelbaar personage). Als je Clive zo bezig ziet, word ik erg nieuwsgierig naar de mogelijke combo’s, het Stagger systeem, de evasion technieken, de snel inzetbare magic en de toegevoegde waarde van de Eikons die allen een andere vechtstijl bieden. Hopelijk is de combat niet alleen vermakelijk, maar ook uitdagend. Om het voor iedereen toegankelijk te houden heeft Final Fantasy XVI geen aanpasbare moeilijkheidsgraad, maar kun je kiezen uit de Story-focused of Action-focused optie. In Story-focused krijg je de keuze uit vijf verschillende System Rings die je bepaalde voordelen bieden. Zo heb je onder andere de Ring of Timely Healing die je automatisch heelt als je weinig HP hebt en de Ring of Timely Evasion laat je automatisch ontwijken als je bijna geraakt wordt. Elke Ring geeft dus een voordeel, zodat je je meer op het verhaal kunt focussen. Met Action-focused leer je zelf hoe je dit moet doen (dat mijn voorkeur heeft). In de New Game+ wordt nog een derde optie toegevoegd voor de spelers die van een uitdaging houden. Klinkt goed, nu maar hopen dat het gevechtssysteem in Final Fantasy XVI niet zal teleurstellen.

Final Fantasy XVI6

Dit zijn mijn drie wensen voor Final Fantasy XVI. Heb jij vergelijkbare wensen of hele andere wensen voor de aankomende JRPG? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Final Fantasy XVI

Ontwikkelaar:

Square Enix

Uitgever:

Square Enix

Release:

22 juni 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord