Geschiedenis van: Gameliner - Back in business

-

In het eerste deel van dit verhaal namen we jullie mee terug naar het prille begin van Gameliner. We vertelden hoe de naam tot stand kwam en hoe we de eerste, spannende maanden van ons bestaan hebben doorstaan. Nu, in dit tweede deel, gaan we een stap verder en laten we zien hoe Gameliner een nieuwe start maakte en zichzelf opnieuw wist te positioneren in een steeds veranderende gamesindustrie. Van uitdagingen tot mijlpalen, dit is het verhaal van hoe we ons herpakten en groeiden tot waar we vandaag de dag staan.

Gameliner back in business

Op 9 november 2007 ging onze nieuwe website live. Gameliner was toen een combinatie van gameshop en gamewebsite, iets wat volgens ons goed uitpakte. Het concept was simpel: je kon artikelen en nieuws lezen én direct je favoriete games aanschaffen voor een goede prijs. We hadden een trouwe groep bezoekers en zetten hoog in op service. Het team bestond uit een mix van bekende en nieuwe gezichten. Die stevige basis van toen, daar profiteren we vandaag de dag nog steeds van.

Gameliner Website 2007

Gameliner eind 2007

Gameliner op de Gameplay 07

Kort na de lancering van de website hadden we een stand op de Gameplay-beurs van 2007. We verkochten games en hadden een relaxruimte waar bezoekers konden gamen. Het organiseren was een leuke ervaring, maar iets wat we niet snel op dezelfde manier zouden herhalen. We adverteerden daarnaast ook in de Power Unlimited en pronkten met een advertentie op de achterkant van het beurskrantje.

Gameliner gameplay 07

Gameliner op Gameplay 07 in 2007

Games Convention en gamescom

In 2007 bezochten we voor het eerst de Games Convention in Leipzig, wat een flinke rit was. In 2009 verhuisde het evenement naar Keulen, wat een stuk dichterbij was. Sinds de start van de gamescom zijn we daar elk jaar bij, en dit jaar wordt onze zesde keer. In 2014 richtten we ons volledig op videocontent, nadat we daarvoor een mix van geschreven artikelen en video’s boden.

Nieuwe start met GameBusiness aan boord

In augustus 2009 werd Gameliner overgenomen door GameBusiness, onder leiding van Derk-Jan Visser. Deze overname gaf ons de kans om ons volledig te focussen op de gameshop, terwijl Derk-Jan de financiële en technische verantwoordelijkheden op zich nam. Ondanks dat hij inmiddels geen eigenaar meer is, zit Derk-Jan nog steeds in het Gameliner-team. Samen zijn we nog altijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website.

Wereldwijd viral met Project Natal (Kinect)

Een van de momenten die ons altijd bij zal blijven, is onze primeur in 2010. Ik ontving 's ochtends een mail van het PR-bureau van Microsoft met nieuwe video’s, waaronder de trailer van Kinect. Zonder te weten dat wij de allereerste ter wereld waren die de trailer publiceerde, zette ik hem online. De video ging viraal, met sites zoals Kotaku die het overnamen. Die week werd ons YouTube-kanaal zelfs het derde best bekeken kanaal van Nederland. In 2013 waren we voor het eerst ‘live’ aanwezig op de E3.

De opkomst van de Gameliner Awards

In 2010 lanceerden we voor het eerst de Gameliner Awards, een prestigieuze prijsuitreiking waarbij de winnaars in verschillende categorieën werden beloond met een unieke trofee. In de daaropvolgende jaren evolueerde het concept, waarbij we uiteindelijk per jaar één hoofdwinnaar kozen. De Gameliner Awards zijn inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks hoogtepunt, waarbij de prijzen steeds indrukwekkender werden. Een van de leukste tradities is dat we de trofee persoonlijk afleveren bij de uitgever van de winnende game, en hiervan maken we natuurlijk video's om onze community te laten meegenieten van het moment.

Gameliner Awards 2012

Herinnering aan Sharmineh

Een van de donkerste momenten in onze geschiedenis is het tragische verlies van Sharmineh, die twee jaar lang met veel passie onze PR verzorgde. Kort nadat ze ons team verliet om een studie communicatie te volgen, kwam ze door een auto-ongeluk in Duitsland om het leven. Tot op de dag van vandaag blijven onze gedachten bij haar, en ze zal altijd een bijzondere plek in de geschiedenis van Gameliner behouden.

Gameliner Sharmineh

Gameliner-team tijdens HME in 2008

Het einde van onze webshop, een nieuwe richting

Op 1 september 2012 besloten we om onze webshop voorgoed te sluiten, een keuze die na veel overweging werd genomen. De inkomsten waren te laag en de samenwerking met onze leveranciers verliep verre van vlekkeloos, vooral bij grote game-releases. Beloften werden niet nagekomen, wat leidde tot frustratie bij zowel ons als onze klanten. Ondanks de uitdagingen die dit met zich meebracht, was het sluiten van de webshop uiteindelijk een strategische beslissing waar we nog steeds volledig achter staan. Dit gaf ons de mogelijkheid om ons te concentreren op andere delen van Gameliner en zo een nieuwe richting in te slaan, wat later cruciaal bleek voor onze verdere groei.

In het volgende deel van onze geschiedenis duiken we dieper in op de belangrijke mijlpalen en nieuwe hoofdstukken die volgden na het sluiten van onze webshop. We laten zien hoe we ons hebben aangepast aan de veranderende markt en welke strategische keuzes ons hebben geholpen te groeien tot de Gameliner die jullie vandaag kennen. Van nieuwe projecten tot innovaties binnen de website, elke stap bracht ons dichter bij waar we nu staan. Blijf vooral lezen om te ontdekken hoe deze ontwikkelingen ons gevormd hebben.

Ga naar (het derde deel) Geschiedenis van: Gameliner - Mijlpalen en nieuwe hoofdstukken.

Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.