Trailer
Trailer: Mobiele game Warcraft Arclight Rumble onthuld
4 mei 2022Blizzard heeft haar nieuwste mobiele game Warcraft Arclight Rumble onthuld. De strategiegame komt later naar iOS en Android.
Het Warcraft-universum betreedt binnenkort voor het eerst de wereld van mobile gaming met de release van de actie strategiegame Warcraft Rumble. Gameliner mocht in aanloop naar de release van de game in gesprek met Associate Director Adam Kugler & Lead Technical Artist Josue Mariscal om vragen te stellen over de mobile game.
Josue: De plek van Rumble in het Warcraft Universum en lore is dat er opeens door heel Azeroth mysterieuze arcadekasten verschijnen in tavernes. Deze spelmachines worden aangedreven door Gnomische technolie en het mysterieuze Arclight. Als je een munt erin stopt maakt de speelmachine speelgoed figuurtjes van verschillende iconische personages die tot leven gewekt worden door het Arclight. Met deze tot leven gewekte ‘mini’s’ speel je in Warcraft Rumble.
Josue: Het is in het algemeen al heel lastig om een game te ontwikkelen voor smartphones. Waar je normaal alleen rekening hoeft te houden met een paar console modellen en specificaties kan opstellen voor pc’s, moet je bij smart phones honderden modellen in gedachten houden, terwijl je met de ontwikkeling van een mobile game bezig bent. Gelukkig hadden we veel inspiratie om te gebruiken uit de main game. Het was echt belangrijk voor mij om dat universum goed over te brengen op smartphones.
Adam: De juiste art-stijl vinden was ook een uitdaging. Het is voor mij heel belangrijk dat de personages goed herkenbaar zijn en dat er duidelijk te zien is wat ze aan het doen zijn in het veld. We konden heel gedetailleerd gaan werken, maar op de kleine telefoon formats gaat dat snel verloren. Om het toch duidelijk te maken voor de speler hebben we gebruik gemaakt van silhouetten. Door verschillende formaten silhouetten te gebruiken, blijft het overzichtelijk voor de speler op hun telefoon.
Josue: Naast dat we de raids en dungeons uit World of Warcraft ook naar Rumble hebben gebracht, hebben we ook de Heroic Campaign toegevoegd. Naarmate je verder in de game komt, speel je die vrij. Intern noemen we het de ‘gemene modus’, omdat het een extra uitdaging aan de campaign toevoegt. Zo heb je opeens in de normale campaign op een map een oger die een vat naar beneden gooit aan één kant, maar in Heroic staan ze opeens aan alle kanten. Dit zorgt ervoor dat je uitgenodigd wordt om nieuwe mini units uit te proberen en geeft het zo’n voldaan gevoel als je uiteindelijk wint.
Adam: De campaign is inderdaad heel uitgebreid. Er is zoveel content! Elke map heeft een nieuwe uitdaging om te verslaan. De mini’s zijn ook allemaal uniek en geen enkele is ‘de sterkste’. Ze hebben allemaal de potentie om goed te worden, mits ze juist gebruikt worden. Ervoor zorgen dat er voor elke spelersgroep een uitdaging is op de map, was één van de leukste dingen om te maken. We hebben ook een paar twists in Rumble gestopt, zoals in de PVP-modus waar er geen vaste map is om op te spelen en er geen specifieke regels zijn, wat bij veel PVP-games wel het geval is. Raids brengt ook de optie naar mobile games om een moeilijke uitdaging samen met een vriend of Guild-partner te doen. Ik kan niet wachten om te zien wat voor strategieën spelers bedenken voor de raids.
Josue: Om te voorkomen dat de PVP-modus en raids eerlijk blijven hebben wij een aantal keuzes gemaakt. Het enige wat betalende spelers kunnen doen, is mini’s kopen in de store met hun echte geld. Dit geeft de speler alleen de vrijheid om ze gebruiken, meer niet. Betalende spelers hebben mini’s iets sneller in handen dan een niet-betalende speler, maar uiteindelijk moet je met ze spelen om ze te levellen. Het helpt ook dat Warcraft Rumble een strategiegame is. Je kan nog wel voor de beste mini’s betaald hebben, maar als je niet doorhebt hoe je ze kan gebruiken of geen goede strategie hebt, verlies je uiteindelijk toch vaak.
Adam: Het is voor ons heel belangrijk dat spelers door het uitgeven van geld hun in plezier in de game niet verliezen. Er zitten ook experience caps op het kopen van mini’s, zodat je niet op je eerste dag meteen een max level mini kan kopen om iedereen daarmee in te maken. Rumble geeft je ook genoeg opties om aan in-game curruncy en experience te komen zonder te hoeven betalen. Er zit ook een match-grens in Rumble om exploitatie van bots te voorkomen, maar die is zo hoog dat alleen spelers die honderden matches per dag spelen daarbij in de buurt komen. Deze keuzes zijn allemaal gemaakt om te zorgen dat de enige manier om verder te komen in de game is door te spelen en niet door te betalen.
Adam: Al voordat ik bij Blizzard kwam werken, was ik een groot fan van de game. Ik had van bijna elke class en ras een personage gemaakt. Het spelen en experimenteren met verschillende classes vind ik één van de leukste aspecten van Warcraft. Het team en ik hebben dit dan ook terug laten komen door spelers te belonen voor het experimenteren met alle families, spelen met je favorieten, spelen met verschillende tactieken en ga zo maar door. Dit komt allemaal door de vrijheid die de main Warcraft-game biedt. Ik ben ook gewoon een grote WOW-nerd die een groot fan is van Warcraft Orignal. Die roze bril en nostalgie hebben zeker de keuzes beïnvloed voor welke maps, zones en bosses we hebben gebruikt.
Josue: Neem de tijd om een goede strategie te bedenken. In de campaign kun je voordat je begint alle vijanden aanklikken om te bekijken wat voor aanvallen en zwaktes ze hebben. Mocht je dat aan het begin vergeten, geen zorgen. Dan heb je ook nog een pauze knop om in te drukken, waarmee je ook alles kan checken. Doe het wel, want in Warcraft Rumble leidt een goede strategie vaak uiteindelijk naar de overwinning. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen tijdens het spelen.
Adam: Wees niet bang om uit je comfortzone te stappen. Ik ben bang dat fans aan Rumble beginnen en zich meteen aan hun favorieten als Tyrion en Jaina blijven vasthouden en niet gaan experimenteren. Als een groot Warcraft-fan snap ik dat anderen niets liever willen dan alleen met hun favoriete personages en guilds spelen. Rumble heeft alleen zoveel opties dat ik echt aanraad om ook andere speelstijlen en mini’s uit te proberen, want ze brengen allemaal wat unieks. Wie weet verrassen een aantal dingen je wel die je eerst onderschatte.
Warcraft Rumble verschijnt 3 november op iOS en Android devices.
Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Release:
3 november 2023
Reviewscore:
-
Platforms: