Interview: Met Croteam over The Talos Principle 2

-

The Talos Principle draaide over het algemeen om behoorlijk existentiële vragen en Croteam lijkt met The Talos Principle 2 een soortgelijk pad te gaan bewandelen. Hoog tijd om Verena Kyratzes en Jonas Kyratzes - de schrijvers achter de gelouwerde puzzelgame - te overspoelen met existeniële vragen waar de redactie al een tijdje mee zit te puzzelen.

The Talos Principle 2 interview1

The Talos Principle werd geroemd om diens tot nadenken stemmende narratief en filosofische thema’s. Hoe bouwt The Talos Principle 2 verder op deze thema’s en welke nieuwe ideeën of perspectieven kunnen spelers verwachten in deze sequel?

Jonas: Waar de originele game gericht was op vragen rondom het individu (wat definieert een mens?), verbreedt het vervolg diens horizon en stelt het vragen omtrent de relatie tussen het individu en de maatschappij, en de mensheid in de kosmos. Mensen leven per slot van rekening niet in isolatie en de samenleving leeft in een universum dat zich soms erg vijandig opstelt.

De eerste game had meerdere eindes, wat de speler opties gaf om significante narratieve keuzes te maken. Hoe heeft keuzevrijheid impact op de verhaalvertelling in The Talos Principle 2 en kun je wat meer vertellen over eventuele nieuwe verhaallijnen of keuzes die de spelers kunnen verwachten?

Verena: De speler wordt geboren in een nieuwe maatschappij en die maatschappij bevindt zich op een tweesprong. Blijft het bij de huidige idealen en geïsoleerd of omarmt het groei? Kiest het ervoor om mensen als een dreiging te zien of vertrouwt het in onze capaciteit om ergens een doel aan te geven? Een expeditie naar een mysterieus eiland, waar je personage deel van uitmaakt, vormt hierin de katalysator. De keuzes die je maakt hebben invloed, zowel op kleinere schaal als op het gebied van het einde.

De eerste game had een episodische uitbreiding genaamd Road to Gehenna. Borduurt The Talos Principle 2 verder op het verhaal dat daarin werd geïntroduceerd en hoe past dat in het overkoepelende narratief van de serie?

Jonas: Road to Gehenna was soort van een “sidequel” - een verhaal dat zich parralel afspeelt naast de laatste momenten van de originele game. Het is voor een groot deel een onderdeel van de continuïteit en in Talos 2 wordt verwezen naar die gebeurtenissen. Je kunt zelfs een Gehenna monument bezoeken

Samenwerking tussen schrijvers en ontwikkelaars is van cruciaal belang in verhalende games. Kun je dat collaboratieve proces tussen het schrijversteam en ontwikkelteam omschrijven wanneer het gaat om het creëren van het verhaal van The Talos Principle 2?

Verena: Vanaf dag één werkten beide kampen nauw met elkaar samen, met wekelijkse vergaderingen om alles goed te coördineren. Het schrijven en ontwerpen van de game was eigenlijk altijd aan elkaar verbonden, gezien ieder team er zeker van moest zijn dat het de wensen van de ander accommodeerde.

Hoe hebben jullie complexe filosofische thema’s in het narratief van The Talos Principle 2 geïntegreerd en wat voor impact heeft deze integratie volgens jullie op de spelervaring?

Verena: De filosofie en het verhaal zijn niet twee losstaande dingen die geïntegreerd hoeven te worden. Het is simpelweg een verhaal dat om wil gaan met betekenisvolle vragen, omtrent omgaan met de menselijke ervaring van het vinden van betekenis en de juiste keuzes maken in een erg verwarrende en moeilijke wereld. En dat is eigenlijk een onderdeel van wat verhalen horen te doen.

Jonas: Wat betreft de impact op spelers: hopelijk laat het ze iets emotioneels, wonderlijks en prikkelende ervaring ondergaan.

The Talos Principle 2 interview2

Kunnen jullie iets meer vertellen over de overkoepelende design filosofie achter de puzzels in de sequel?

Jonas: De puzzels zijn ontworpen om conceptueel uitdagend te zijn in plaats van logistiek uitdagend. Dat houdt in dat ze eenvoudig op te lossen zijn. Zodra je ze begrijpt, kost het minder moeite omdat je ze met minder stappen kunt oplossen. Uitvogelen hoe ze werken is waar het om draait. De algemene leercurve is ook op de schop gegaan, met de insteek dat het minder snel moet voorkomen dat iemand vast komt te zitten in één puzzel. Daarom bieden we nu ook manieren aan om puzzels over te slaan en optionele, extra moeilijke puzzels voor degenen die de uitdaging aan willen gaan.

Tot slot, welke boodschap hopen jullie dat spelers uit het narratief van The Talos Principle 2 halen en hoe zien jullie de game bijdragen aan een bredere discussie omtrent filosofische thema's binnen gaming?

Jonas: Kunst draait niet per se om “een boodschap”; het is niet een opstel dat samengevat kan worden in een enkel concept. Iedereen zal anders reageren op het verhaal. Maar we hopen dat het centrale thema omtrent vertrouwen in de mensheid iets met ze doet en dat het ze bijblijft. Wat de bredere impact in gaming betreft, daar denken we niet echt aan: ons doel is om deze specifieke visie eer aan te doen.

The Talos Principle 2 Preview2

The Talos Principle 2 is beschikbaar vanaf 2 november voor de pc, Xbox Series X|S en PlayStation 5.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot The Talos Principle 2

Ontwikkelaar:

Croteam

Uitgever:

Devolver Digital

Release:

2 november 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord