Preview: A Plague Tale: Requiem - Smaakt naar meer

Geplaatst: 29 augustus 2022 14:00
Aangepast: 29 augustus 2022 14:09

Terwijl de zon opkomt in het Frankrijk van de 14e eeuw, zien we dood en verderf in de straten van het Franse Provence. De pest grijpt nog altijd als een razende om zich heen er verwoest ieder leven dat het tegenkomt. Dit tragische verhaal is helaas maar al te waar en zeven eeuwen later kunnen we het eerstehands meemaken in A Plague Tale: Requiem. Voorganger A Plague Tale: Innocence is met veel enthousiasme ontvangen door zowel de media als de spelers zelf en een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Wederom kruipen wij in de huid van Amicia de Rune die samen met haar broertje Hugo in de problemen raakt. Komt de game er tijdens onze hands-on A Plague Tale: Requiem preview ongeschonden vanaf?

A Plague Tale Requiem Preview

Een tragisch verhaal

Gedurende gamescom 2022 hebben wij een flink aantal mooie games mogen spelen, één daarvan was natuurlijk A Plague Tale: Requiem afkomstig uit de stallen van Asobo Studio en Focus Entertainment. Deze opvolger van A Plague Tale: Innocence speelt zich zes maanden na het origineel af. We volgen nog steeds het tragische verhaal van Amicia en Hugo de Rune die naarstig op zoek zijn naar een medicijn voor Hugo’s vreemde ziekte. De pest/ zwarte dood heerst nog steeds en zorgt voor dood en verderf overal in Frankrijk. Ons verhaal speelt zich voornamelijk af in het zuiden van Frankrijk waar niet alleen de zon dominant is, maar ook de ratten en inquisitie.

Amicia is behoorlijk kwetsbaar en het is dan ook van groot belang dat je uit het zicht van beide soorten vijanden blijft. Deze third person action game richt zich dan ook voornamelijk op stealth mechanismes die ervoor moeten zorgen dat je uit de klauwen van beide type vijanden blijft. Toch is het duo niet volkomen weerloos, Hugo heeft namelijk vreemde krachten gekregen door de ziekte die door zijn bloed raast. Zo kan hij vijanden door muren heen spotten en zelfs de ratten aansturen om zo afleidingen te creëren of zelfs de inquisitie te doden. Toch ben je voornamelijk met Amicia in de weer, die in de gameplay demo van afgelopen gamescom absoluut haar mannetje/ vrouwtje wist te staan.

Niet volkomen weerloos

A Plague Tale: Requiem kent twee grote vijanden die beide even dodelijk zijn. De ratten spelen in dit deel een bijzonder grote rol. Niet alleen verspreiden ze de pest, ze vreten je haast met huid en haar op wanneer ze je eenmaal te pakken krijgen. Gelukkig ben je niet weerloos tegen dit ongedierte, de beesten zijn namelijk doodsbang voor vuur. Anderzijds heb je de inquisitie die iedereen vermoord die ook maar in aanraking komt met de pest. Amicia is echter niet volkomen weerloos, zes maanden na Innocence heeft Amicia namelijk flink wat trucjes opgepikt. Zo is het mogelijk om de ratten bijvoorbeeld de inquisitie aan te laten vallen. Amicia is bewapend met een mes (voor het grove werk op korte afstand), een slinger die een variatie aan voorwerpen kan afvuren, een kruisboog voor het zwaardere werk en de nodige potjes met variërende inhoud.

De slinger vuurt in eerste instantie enkel steentjes af. Handig, want deze kunnen zorgen voor afleiding of zelfs een mens buiten westen slaan/ doden. Al snel ontgrendel je echter een crafting mechanisme waardoor je gevonden items kunt combineren tot handige wapens. Dit is een mechanisme dat we ook kennen uit de voorganger. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld de potjes te vullen met salpeter om toortsen van de inquisitie te doven, met als gevolg dat de ratten de vijand aanvallen. Ook kan je met vuurbommetjes paden vrijmaken van ratten of vuurkorven aansteken. Nu is er echter ook teer beschikbaar, die het effect van de vuurbommen vergroot. Grote aanpassingen zijn het niet, maar je hebt wel het gevoel dat Amicia meer kennis van zaken heeft opgedaan gedurende de zes maanden dat we haar niet hebben gezien.

A Plague Tale Requiem Preview1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

A Plague Tale: Requiem heeft alles in huis om een ijzersterke game te worden. Niet alleen beschikt de aankomende game over een steengoede voorganger, het beschikt over voldoende historie om op voort te borduren. Amicia is niet langer een weerloos persoon die met een enkele slag ten onder gaat, ze gaat namelijk stevig in verweer en kan net wat meer schade oplopen alvorens het over en uit is. De game valt of staat echter met het verhaal en daar valt momenteel nog onvoldoende over te zeggen. De build die wij echter hebben kunnen spelen bevatte meer dan genoeg momenten die memorabel zijn gebleken. Wachten op de daadwerkelijke game duurt gelukkig niet lang meer. A Plague Tale: Requiem verschijnt namelijk al in oktober!

A Plague Tale: Requiem verschijnt op 18 oktober 2022 voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch (cloud) en pc. Wil je meer weten over deze game? Check dan onze A Plague Tale: Requiem videopreview of lees hier al het A Plague Tale: Requiem nieuws!

Packshot A Plague Tale: Requiem

-

Focus Entertainment