Preview: American Arcadia - Social media is gif

Devolver Digital. Dat is de naam die bij velen opkomt wanneer we het hebben over indiegame-uitgevers. Gelijk hebben ze - ze maken nou eenmaal fantastische games. De uitgever die ik echter zeer ondergewaardeerd vind, draagt de naam Raw Fury. Beste mensen, zij maken sterke titels voor een zacht prijsje. Nee, ik doe niet hun marketing. Nog niet tenminste. Indiefanaten doen er wijs aan om deze uitgever op de voet te volgen. Call of the Sea was één van de eerste titels die ik op mijn Xbox Series mocht aanschouwen. Pracht en puzzels, zo noemde ik de game in mijn review. Toen ik hoorde dat dezelfde ontwikkelaar (Out of the Blue) wederom met Raw Fury in zee was gegaan, stond ik meteen te trappelen. Wordt American Arcadia hun tweede hit? Of blijven ze een one trick pony? Ik heb er alle vertrouwen in, daarom ging ik bij ze langs tijdens gamescom 2022!

Duizenden Trumans in de show

De huidige staat van onze samenleving kan beter. Ik heb het niet eens over de politieke onrust die heerst, maar eerder over de gewoontes van mensen. Ik ben er ook schuldig aan. Te vaak pak ik mijn telefoon erbij, wanneer ik een momentje niks te doen heb. In American Arcadia wordt dit concept gebruikt en vormt het de basis van een modern dystopie. Social media en reality tv-shows vormen de basis van talloze verslavingen. Arcadia is echter dé stad waar de kern van dit probleem zit. Duizenden mensen worden daar gefilmd, terwijl ze niet weten dat ze in een realityshow zitten. We volgen het verhaal van één van die mensen, genaamd Trevor. Hij komt te weten wat er daadwerkelijk aan de hand is en moet zien te ontsnappen. Gelukkig krijgt hij hulp van buitenaf.

Het eerste wat je opvalt aan American Arcadia is de visuele stijl. Het heeft een soort disco look, wat niet zou misstaan in de jaren '70. Binnen de muren van Arcadia is alles fijn. De kleuren zijn erg aanwezig en de hele bedoeling ziet er levendig uit. Wanneer je echter buiten het Colosseum staat, dan zie je pas hoe de wereld er echt voorstaat. Dan worden de 'neppe' warme kleuren ingeruild voor het realistische grijs en de sombere sfeer neemt over. American Arcadia heeft een sterke boodschap. De verheerlijking van de realiteit via social media is niets minder dan een leugen. Tuurlijk laat deze game een vrij cynische toekomst zien van de mensheid, maar een kern van waarheid heeft het zeker.

American Arcadia gamescom preview1

Twee in één sok

De setting en de thema's van American Arcadia zorgen ervoor dat het nu al op een zeer interessant project begint te lijken. Het gaat echter nog een stapje verder dan dat. De indiegame kent twee protagonisten. Je speelt aan de ene kant als Trevor, één van de onwetende deelnemers van Arcadia. Hem bestuur je middels een 2.5D perspectief. Een sidescroller als het ware met puzzel- en platformelementen. Aan de andere kant speel je als een mysterieuze dame. Zij bestuurt de camera's en beveiligingssystemen die Trevor in de gaten houden. Je speelt ook als haar terwijl ze haar kantoorafdeling afstruint op zoek naar hulpmiddelen. De motivaties van beide personages zijn natuurlijk anders. Yuri's hele wereld stort in en hij is in shock. Zijn motivatie is vooral niet sterven. Maar de mysterieuze dame? Haar motivatie gaat verder. Zij wil de corrupte organisatie opdoeken. De dialogen die de twee personages hebben, zijn daarom ook top. Twee hele verschillende mensen in hetzelfde schuitje.

Qua setting, verhaal en schrijfwerk ben ik al aan boord. Nu de gameplay zelf nog. Een kritiekpunt dat ik beschreef in de review van Out of the Blue's vorige titel Call of the Sea, was dat de game te vaak te traag aanvoelde. American Arcadia is een stuk rapper in dit opzicht. Tuurlijk heb je nog de wat tragere momenten, zeker wanneer je het verhaal aan het opbouwen bent. Maar wanneer je door beveiligingsmedewerkers wordt opgejaagd en je tussendoor ook nog eens het beveiligingssysteem moet besturen, dan is er chaos te vinden. Ja, ik heb mezelf flink voor schut gezet tijdens de speelsessie door één bepaalde klopjacht puzzel te verprutsen. Maar het tempo ligt in ieder geval hoog. American Arcadia blijft de puzzels erin houden, ook wanneer je geen tijd hebt om na te denken.

American Arcadia gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Bram de Truman

American Arcadia is een typische indiegame met een vers concept. Het kaart ook een relevant probleem aan in onze samenleving, al is het misschien wat aan de cynische kant. Het was tijdens de speelsessie erg gemakkelijk om jezelf te verliezen in het verhaal. De personages worden voorzien van uitstekend stemwerk en de dialogen voelen natuurlijk aan. Ik hoop dat de volledige game het strakke tempo kan vasthouden en genoeg interessante gameplay-scenario's kan voorschotelen. Mocht Out of the Blue daarin slagen, dan komen we erg dichtbij het perfecte leven.

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot American Arcadia

-

Raw Fury