Preview: Ary and the Secret of Seasons - Een vriendelijke indruk

Geplaatst: 5 augustus 2020 15:00

Ary and the Secret of Seasons stond gepland voor eerder dit jaar, maar heeft nu een releasedatum gekregen voor september. Omdat september nog even op zich laat wachten, mocht ik al wel aan de slag met twee levels uit de game. In het eerste level wordt het meisje Ary geïntroduceerd en krijg je meer te weten over het verhaal en de reis die ze gaat ondernemen. Het andere level was juist meer gericht op het oplossen van puzzels en een eindgevecht.

De kleine Ary

De hoofdrolspeelster Ary leeft samen met haar ouders en broertje in het stadje Yule die te maken heeft met een oneindige winter. Haar vader is dan ook de hoeder van het winterkristal en is de vertegenwoordiger van de stad bij de raad. In totaal zijn er nog drie steden, met elk hun eigen seizoen. Omdat de broer van Ary vermist is, gaat het echter niet zo goed met haar vader. Op het moment dat de stad belaagd wordt door vuurkristallen en de oneindige winter verandert in een oneindige zomer, neemt Ary de taak van haar vader over. Het verhaal is helemaal niet zo donker als het doet vermoeden, want het wordt vooral met een goede dosis humor verteld.

De eerste indruk van Ary and the Secret of Seasons is dan ook vooral vriendelijk. De wereld is kleurrijk en hoewel er wel wordt gevochten, wordt dit niet heftig getoond met vliegende ledematen of bloed. De vijanden die ik tegenkwam, zijn net zo onschuldig en waren vooral hyena’s. Niet alle vijanden zijn direct hetzelfde. Sommige hyena’s komen in een vol harnas en met een schild naar je toe gerend, waardoor op ze inhakken geen nut heeft. Een klein beetje strategie is dus wel nodig om een gevecht snel te eindigen. Het enige nadeel tijdens het vechten, is dat de camera nogal heen en weer draait. Door de vriendelijke stijl is Ary and the Secret of Seasons wel geschikt voor een jong publiek.

Een wisseling van seizoenen

Het belangrijkste in Ary and the Secret of Seasons is natuurlijk de rol van de seizoenen en de natuurkrachten die daarbij horen. Met behulp van het kristal heeft Ary de kracht om winter op te roepen en later in de game kan ze met haar katapult ijspegels afschieten. In het laatste level dat ik mocht spelen, had Ary dan ook toegang tot alle kristallen en de bijbehorende seizoenen. Hierdoor waren de puzzels in dat level al een stuk lastiger, omdat ik geen idee had welke kracht wat deed. De puzzels zijn over het algemeen niet uitdagend, maar je moet wel goed rondkijken en weten wat een kracht inhoudt. Wanneer je het winterkristal gebruikt op een obelisk wordt de kracht versterkt. Een stuk van een gebouw kan dan veranderen in ijs, waardoor er opeens een trap zichtbaar is. Of je schiet de ijspegels naar de muren, zodat de ijspegels hieraan blijven hangen. Op deze manier kun je met Ary op hoger gelegen plekken komen. Naast de puzzels zijn de krachten ook te gebruiken tijdens het vechten. Vijanden reageren verschillend op de krachten, dus je kunt erop los experimenteren. Daarnaast zijn de krachten van de kristallen niet gebonden aan tijd of ruimte. Je kunt het altijd gebruiken en weer annuleren wat soms leidt dit tot grappige momenten.

Het gevecht aan het eind van de wintertempel laat al een beetje zien hoe de grotere gevechten in elkaar steken. Ook hier draait het vooral om de puzzels en het gebruiken van de natuurkrachten. Daarna was het een kwestie van het zoeken van de zwakste plek van de vijand en die te benutten, zodat je het zwaard kunt gebruiken. De game kent daarbij geen level-up systeem voor de vaardigheden. Met het geld dat je verdient door het doen van de Sidequests kun je bij een bepaald personage upgrades kopen voor de vaardigheden. De Sidequests die ik ben tegengekomen, waren niet al te lang, maar hebben wel de humor die het verhaal ook heeft.

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De twee levels die ik heb gespeeld, zorgen voor een goede eerste indruk, maar door het verschil in levels is nog niet alles even duidelijk. Het concept is zeker interessant en hoewel de puzzels met de natuurkrachten niet lastig zijn, moet je wel weten wat je doet. De kleurrijke stijl, de humor en het simpele gevechtssysteem zullen voor veel gamers te simpel zijn, maar toch zorgen de sfeer van Ary en het verhaal ervoor dat het de moeite waard is om door te spelen. Er is dan ook niets mis met een game die je kunt spelen om te relaxen en waar je gewoon kunt genieten van alles wat de wereld brengt. Naast dat de camera soms nogal draait tijdens het vechten, is ook de minimap niet altijd even duidelijk. Het zijn wat kleine minpuntjes die opvielen tijdens de preview. Tot dusver ben ik dus al tevreden over Ary and the Secret of Seasons en ben ik erg benieuwd naar de volledige game.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Ary and the Secret of Seasons

-

Modus Games