Review: Ary and the Secret of Seasons - Het zonnetje in huis Pc

Het is eindelijk zo ver. Ary and the Secrets of Seasons is uitgekomen. Dit betekent dat ik verder mag met de game en het dit keer wel in de juiste volgorde kan spelen. In de preview had ik namelijk alleen toegang tot de introductie van de game en een groot gevecht bij een tempel. Wat er allemaal gebeurt tussen die twee levels was een mysterie, maar dat is nu opgelost.

Het negeren van een traditie

Dat dapperheid niets met leeftijd heeft te maken, wordt bewezen door het meisje Aryelle. Op het moment dat een aantal hyena's de stad Yule binnenvallen, is ze de eerste die de vijanden te lijf gaat. Niet veel later wordt Yule geplaagd door de vuurkristallen die de oneindige winter veranderen in een oneindige zomer. Yule is hiermee het laatste gebied in Valdi waar het seizoen opeens verandert. Hierdoor worden alle vier de Guardians gevraagd om zich bij de Dome of Seasons te verzamelen. Volgens de mythe zit de duistere magiër opgesloten in de Dome of Seasons, maar al gauw merk je dat de Guardians niets voorstellen en vooral zichzelf vermaken. De vader van Ary is de beschermer van het winterkristal en is dus een Guardian. Door de vermissing van Ary's broer is haar vader te verdrietig om zijn kamer uit te komen. Ary besluit dan ook om zich als Finn te verkleden en zelf op avontuur te gaan naar de Dome of Seasons. Wat begint als een ondeugend uitstapje en een zoektocht naar haar broer eindigt al gauw in een grotere missie. Onderweg komt ze niet alleen vijanden tegen, maar ook genoeg volwassen die sceptisch zijn over de plannen van Ary.

Het verhaal gaat dus over Ary en haar missie om de Guardians en uiteindelijk de wereld te helpen. De onderliggende geschiedenis van de vier verschillende gebieden en het gevaar dat al eerder dreigde, moet zelf worden uitgezocht. Elk historisch gebouw heeft een bord waar je meer kunt lezen over het gebouw of de stad. De geschiedenis van het land is beschreven in de brieven van de historici Equinox die verspreid zijn over het gebied en voornamelijk op lastige plekken te vinden zijn. Hierdoor heeft het verhaal een mysterieus tintje, omdat de historici bepaalde verhalen ontkrachten met nieuwe ontdekkingen. Aan jou dan ook de taak om alle puzzelstukjes met elkaar te verbinden om zo tot een achtergrondverhaal te komen. Het verhaal van Ary zelf is in ieder geval duidelijk en is gekoppeld aan de Main Quest.

Vecht en rollen

Eén van de redenen waarom de Guardians uiteindelijk besluiten om Ary op pad te sturen, is omdat ze de kracht heeft om de seizoenskristallen te gebruiken. Eigenlijk is dit alleen weggelegd voor de mannelijke opvolgers en was haar broer dan ook in de leer bij de Guardians. Haar vader liet haar echter kijken naar de trainingen van Finn, waardoor ze ook een zwaard kan hanteren. Het zwaard gebruik je vooral tegen de vijanden die je tegenkomt in de wereld, zoals de hyena's. Het gevechtssysteem is hierdoor vrij simpel, doordat je kunt slaan, rollen en een aanval kunt blokkeren. De camera draait tijdens het vechten nog steeds in het rond, maar doordat de vijanden een kleine levensbalk hebben, levert dit weinig problemen op. Het is vooral jammer dat de vijanden in de wereld niks laten vallen. Ary and the Secret of Seasons werkt met upgrades die je koopt bij Sensei Remi waardoor je tijdens het vechten geen experience behaald. Wat je hiervoor wel nodig hebt zijn muntstukken die je voornamelijk in kisten vind. Het is dan ook jammer dat de vijanden geen muntstukken laten vallen. Vooral omdat de vijanden gewoon weer respawnen als jij terugkeert naar een gebied. Ik verloor op een gegeven moment de behoefte om de hyena's te verslaan, want je kunt er ook gewoon langs rennen. Dit is niet altijd mogelijk, want soms moet het gebied vrij zijn, zodat je de puzzels kunt oplossen. Aan het begin van de game kun je kiezen uit verschillende moeilijkheidsgraden, waarbij de vijanden meer schade aanrichten. Omdat Ary and the Secret of Seasons een vriendelijke en relaxte sfeer heeft, vond ik dit zelf weinig toevoegen.

Met de munten die je verzamelt door het vinden van kisten in de wereld of het voltooien van Side Quests kun je niet alleen upgrades kopen, maar ook kleding. De kleding voegt voor het verhaal en het vechten weinig toe, maar is wel erg leuk om te verzamelen. Toch zijn niet alle kledingstukken direct nutteloos. In de tempels is er altijd een grotere kist waar een speciaal kledingstuk in te vinden is. Dit deed mij denken aan Zelda waar je in speciale kisten meer uitrusting of krachten krijgt. In Ary and the Secret of Seasons krijg je in het begin speciale schoenen waarmee je twee keer kunt springen en vind je later in het verhaal een ketting waarmee je onderwater adem kunt halen. Deze kledingstukken of accessoires zijn dan ook nodig voor het verhaal, want anders kom je een nieuwe tempel niet binnen.

Valdi, een mooie wereld

De wereld van Valdi straalt een kalmte en rust uit, omdat de seizoenen altijd gebonden waren aan de gebieden. Hier komt met het verhaal verandering in, waardoor de mensen niet altijd even blij zijn. Een aantal van de Side Quests zijn dan ook gebonden aan de wisseling van de seizoenen. Het verhaal van Ary and the Secret of Seasons heeft veel humor en die kom je ook tegen bij de Side Quests. Als je geen zin hebt om de Side Quests te doen, kun je eenvoudig zeggen dat je geen tijd hebt. Toch zijn deze Side Quests nuttig voor de muntstukken die je krijgt. Hoewel de wereld van Valdi er kleurrijk uitziet, is de wereld wel wat aan de lege kant. De kisten en verzamelvoorwerpen zijn een leuke toevoeging, maar ik had toch wat meer interactie willen zien in de wereld. De reden daarvoor is dat het een interessante wereld is en ik die graag meer had willen verkennen. Daarbij moet wel rekening gehouden worden dat Ary and the Secret of Seasons een indie-game is. Dit merk je ook aan de animaties van de mensen in de wereld. Een groot gedeelte van de mensen zijn wel bezig met hun dagelijkste taken, waardoor je ze achter kraampjes ziet staan of ze juist op het strand zitten om te genieten van het nieuwe weer. Je kunt helaas niet met iedereen praten, want dit wordt aangegeven door het typerende stripwolkje.

Door het vele springen heeft Ary and the Secret of Seasons ook wat weg van een platform game. Tijdens het verkennen kun je relatief eenvoudig al springend op de daken komen en zorgen de ijsspegels voor een parkour in de lucht. De game straft je wel als je naar beneden valt, want dat doet aardig wat schade. Mocht het zo zijn dat je de weg kwijt bent, omdat de minimap niet altijd even duidelijk is. Dan is er ook nog de grote map die verscholen zit achter de Intentory in het menu. Hier vind je ook alles wat je hebt verzameld en de Quests die je moet verrichten. De game kent nog wel een aantal kleine bugs en glitches, waardoor je soms door de houten platformen valt. De vijanden die je verslaat blijven af en toe in de lucht hangen of liggen half in de ondergrond. Hetzelfde geldt voor aantal palmbomen die al zwevend boven de aarde hangen. Het pluspunt van deze kleine glitches is dat het de gameplay bijna tot niet verstoord, want de Main Quest heeft verder geen problemen.

Beheers de seizoenen

In de game draait alles om de vier kristallen die gekoppeld zijn aan de seizoenen. Omdat Ary de kracht heeft om ze te hanteren, moet je deze dan ook gebruiken bij het oplossen van puzzels. Het winterkristal kan ervoor zorgen dat er opeens ijspegels ontstaan, waardoor je hoger kunt komen. Het lente kristal wordt dan weer gebruikt om water te laten verdwijnen, waardoor je op de bodem kunt lopen. Een klein kristal heeft natuurlijk niet de kracht om een groot gebied te veranderen. Hierdoor zijn er obelisken in de wereld die de krachten van het kristal vergroten. De meeste obelisken kun je niet van plek verschuiven, maar de speciale ronde obelisken kun je met de krachten van het kristal van je af duwen of juist naar je toe trekken. Het oplossen van puzzels via de kristallen en obelisken is dan ook een groot onderdeel van game en wordt ook gebruikt voor de grote gevechten. De obelisken staan overal in de wereld, omdat je deze soms ook nodig hebt voor kisten, verzamelvoorwerpen of de brieven van de historici. Lukt het je om de vijanden te verslaan zonder zelf geraakt te worden, dan zorgen de kristallen ervoor dat de Solstice Power opgeladen wordt. Zo zorgt de kracht van het vuurkristal ervoor dat je met vuur om je heen kunt zwaaien, wat ideaal is als je omsingeld bent.

Het gebruiken van de kristallen kan overal. Al merkte ik dat het winterkristal niet werkte in de stad waar het opeens oneindig winter was. Dit betekent uiteraard ook dat je deze kracht in dit gebied niet nodig hebt. De krachten zijn zowel met de muis te activeren als met het toetsenbord. Ik kan je direct verklappen dat het toetsenbord een stuk makkelijker is, omdat anders de camera gaat draaien. Een kracht kan nooit twee keer gebruikt worden en de seizoenen mogen elkaar niet overlappen. Dit zorgt voor uitdaging tijdens het oplossen van de puzzels. Het gevechtssysteem mag dan simpel zijn, de puzzels zijn niet altijd zo snel op te lossen. Je moet niet alleen goed om je heen kijken, maar ook goed gebruik maken van de krachten van de seizoenen.

1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Ary and the Secret of Seasons is een vriendelijke en relaxte game, waardoor het niet alleen een lekkere game is om na een werkdag te spelen, maar de game ook geschikt is voor een jonger publiek. Het verhaal heeft een goede dosis humor en door het mysterieuze tintje blijf je nieuwsgierig naar de wereld van Valdi. Het verkennen van de wereld wordt beloond door de verzamelvoorwerpen en kistjes die je op de afgelegen plekken van vinden. Toch had ik wat meer interactie willen zien. Je kunt namelijk niet met al te veel mensen praten en je kunt ook de huizen niet in. Dat het een indie-game is, merk je hierin terug, maar ook bij de animaties en de kleine glitches die de game nog heeft. Ary and the Secret of Seasons is een prima game en zeker de moeite waard om te spelen als je wel eens wat anders wilt. Het puzzelsysteem met de vier seizoenen is namelijk goed uitgewerkt door de studio en is niet altijd even gemakkelijk. Het oplossen van de puzzels was dan ook één van mijn favoriete onderdelen van de game.

• Kleurrijke wereld
  • Vriendelijke en relaxte sfeer
  • Eenvoudig gevechtssysteem
  • Erg veel humor
  • Het gebruiken van de seizoenen
  • Puzzelsysteem
  • Verkennen wordt beloond
  • Vijanden droppen niets
  • Wereld had voller gemogen
  • Kleine bugs en glitches

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Ary and the Secret of Seasons

-

Modus Games