Preview: Assassin's Creed: Brotherhood

Geplaatst: 12 oktober 2010 20:10

In alle delen van Assassin's Creed die ik tot nu toe heb gespeeld was ik het er met mezelf over eens dat één ding echt niet kon en dat was een multiplayer. In de games die tot nu toe zijn verschenen is ook inderdaad geen multiplayer aanwezig. Hoe moet je een wereld als Assassin's Creed nou vertalen naar een multiplayer, dat kan toch niet? Ubisoft dacht daar blijkbaar anders over en komt in de nieuwste telg, Brotherhood, wél met een multiplayer op de proppen.

Geslaagd
Zowel op de gamescom in Duitsland als op Firstlook in ons eigen Nederland was de multiplayer van AC: Brotherhood speelbaar voor het publiek. Na een voorstelling van enkele levels uit de singleplayer (waarover later meer) was het tijd om zelf aan de slag te gaan met die multiplayer. Na ongeveer een kwartier met het nieuwe speltype gespeeld te hebben werd het mij al duidelijk. Ubisoft is er met vlag en wimpel in geslaagd om een multiplayer in een Assassin's Creed te stoppen!

Eat or to be eaten
Ik kan nu wel lekker enthousiast gaan zitten doen, maar de reden hiervoor is natuurlijk de meest interessante. Het is simpelweg de bedoeling om in een bepaald level andere spelers te vermoorden. Aan het begin van elke sessie krijgt iedere speler een target die hij of zij om moet leggen. Dat betekend dus dat jij de taak hebt om iemand om zeep te helpen, maar dat een andere speler de taak heeft om precies hetzelfde bij jou te doen. Het klinkt als een simpel kat en muis spelletje waar het neerkomt op eten of gegeten worden, maar misschien is het juist door deze simpele opzet dat het zo verdomd leuk uitpakt. Je voelt telkens de spanning stijgen als je weer dichterbij jouw target komt en die spanning wordt tot nog grotere hoogtes gevoerd omdat jij op jouw beurt ook weer een target bent. Kortom, ook de multiplayer wordt in AC: Brotherhood een feest!

Jouw keuze
Verder moet nog gezegd worden dat je aan het begin van een sessie kan kiezen wat voor soort karakter je wilt spelen. Elk van deze karakters heeft zijn eigen speciale wapens en killing moves, waardoor het loont om voor een bepaald level op zoek te gaan naar het ideale personage voor dat level. Volgens de makers vecht je nooit twee keer op dezelfde manier door de grote variëteit aan multiplayer modi en dat lijkt mi een niet ongeloofwaardige uitspraak

Singleplayer
Als laatste wil ik nog kort ingaan op wat je in Brotherhood kunt verwachten van de singleplayer. Je speelt nog steeds met de hoofdrolspeler uit Assassin's Creed 2, Ezio Auditore di Firenze. Opnieuw moet je het opnemen tegen de krachtige Templars, in een poging om Rome te herstellen naar zijn oude en mooie staat. Dit keer heb je de hulp van de zogenaamde Brotherhood, die je op bepaalde momenten kun inschakelen voor een extra duwtje in de rug. Denk bijvoorbeeld aan een moment waarop je omsingeld wordt door een dozijn van vijanden. Met een knip in je vingers kun je jouw 'brothers' dan het seintje geven om van de daken te springen, om zo de vijanden een kopje kleiner te maken. Het is weer één van de vele extra features die je kunt verwachten in het zeer veelbelovende Brotherhood.

Voorlopig oordeel
Met de singleplayer zal het wel weer goed komen in Assassin's Creed: Brotherhood. De multiplayer die vanaf dit deel wordt toegevoegd gaat echter ook hoge ogen gooien. Het concept dat iedereen een target heeft om te vermoorden klinkt simpel, maar komt in de realiteit neer op spannende achtervolgingen op jouw targets terwijl je tegelijkertijd ook uit moet kijken dat je zelf niet het loodje legt. Spanning alom dus, dat belooft wat! Assassin's Creed: Brotherhood verschijnt op 18 november voor de PlayStation 3 en Xbox 360, de release voor de pc is pas volgend jaar.

Packshot Assassin's Creed: Brotherhood

Ubisoft

Pc, Xbox 360, PlayStation 3