Preview: Back 4 Blood - Terug en loopt achter

Geplaatst: 12 augustus 2021 10:00

Zombies in gaming. Het meest verzadigde onderwerp in entertainmentmedia. Zombies zijn al jarenlang aanwezig in gameland en het heeft altijd één koning gehad; Left 4 Dead. Back 4 Blood doet een poging om dit multiplayer-meesterwerk van de troon te stoten, maar ik heb idee dat ze er eerder met de pet naar gooien. De bèta van Back 4 Blood gaf ons een flinke dosis hordes aan zombies om te slachten, maar het bewees ook per direct mijn grootste zorg. Het is simpelweg Left 4 Dead zonder de charmes.

De B staat voor bland

De bèta introduceert de HUB van de game en de structuur. Je gaat op pad met je vrienden of bots door de verschillende levels. Net zoals in Left 4 Dead navigeer je jezelf van saveroom tot saveroom, met een grote climax aan het einde van de campaign. Het eerste wat mij direct opviel, is hoe verschrikkelijk saai de omgevingen van Back 4 Blood zijn. Eerst dacht ik dat het aan de grafische kunsten van de game lag, maar nadat ik hoorde van mijn collega's dat de game op de pc er prima uitzag, realiseerde ik mij dat de boosdoener het design van de game was. Back 4 Blood is niet interessant om naar te kijken. Er ligt een blauwgrijze sluier over alles en iedereen heen en de locaties die je bezoekt, zijn bijzonder onopmerkelijk. Je bezoekt een camping, een bos en een buitenwijk. Zijn we in een zombie-apocalyps beland, of zijn we op vakantie in de dichtstbijzijnde Center Parcs?

Wat ook niet hielp, is dat het wapenaanbod ook zo standaard is als het maar zijn kan. Niet alleen kiezen ze vrijwel alleen maar voor de bekendste wapenmerken, maar ze voelen vrijwel identiek aan. Elk wapen in deze sandbox doet één ding en dat is schade uitdelen. Daarnaast zijn er honderden attachments op te pakken die je wapen dezelfde stats en gebruikswijze geven als de soortgelijke wapens die op de vloer liggen. Tot slot hebben wapens de welbekende zeldzaamheidsfactor. Oh wauw, een blauwe FN SCAR en een paarse Barret? My lucky day! Ik wist niet dat we een RPG first-person shooter aan het spelen waren, maar afijn.

Niks in de game voelt uniek aan als we het hebben over design. De grootste teleurstelling moet wel de speciale geïnfecteerden zijn. Iedereen kan zich herinneren in Left 4 Dead 2 dat er complete chaos uitbarstte wanneer een Hunter één van de groepsleden tegen de grond aan nagelde. Of wat dacht je van de akelige pianoklanken gepaard met zacht gehuil, wat betekende dat er een Witch in de buurt was. De speciale geïnfecteerden in Back 4 Blood hebben dit niet. Geen unieke audio cues en ze brengen qua ingrijpende gameplay-veranderingen ook niet genoeg naar de tafel. Elke keer doken ze plotseling op, maar naar mijn idee zorgden ze niet voor de memorabele momenten die Left 4 Dead 2's cast wel altijd leverde.

De B staat voor bijzonder okay

Laten we het hebben over de gameplay van Back 4 Blood, want dat is natuurlijk het belangrijkste onderdeel. Ja, de game's presentatie is niet om over naar huis te schrijven, maar ze weten vast wel hoe je een vermakelijke gameplay-loop neerzet, toch? Ik verwijs je terug naar de wapens. Niet alleen dienen ze allemaal hetzelfde einddoel en zien ze er matig uit, ook de gunplay vond ik niet bijzonder sterk. Mijn mede console-eigenaren, doe jezelf een plezier en knal per direct de auto-aim van je controller af, want dat verpest de ervaring flink. Het deed mij denken aan GTA V, waar het vaak voorkomt dat je aim als een soort magneet wordt aangetrokken naar de dichtstbijzijnde vijand. Gelukkig wanneer je dit allemaal aangepast hebt, is het vermakelijk genoeg om door de hordes heen te maaien. Vooral de shotguns voelden redelijk goed aan, alleen een beetje jammer dat Rudy alle ammunitie voor mijn neus weg pikte.

De grote gimmick van Back 4 Blood is natuurlijk het kaartsysteem. Je maakt je eigen decks en daarmee beïnvloed je de gameplay. Ik pakte bijvoorbeeld de eerste ronde altijd een perk waarmee mijn personage sneller kon herladen en daarna vulde ik het per ronde aan met extra ammo of health. Je kunt namelijk elke keer als een ronde voorbij is een nieuwe kaart kiezen. Ook worden de kaarten tegen je gebruikt, zoals het introduceren van dikke mist of sterkere vijanden. Ik denk dat het idee van het kaartensysteem leuk is, maar tegelijkertijd vond ik niet dat het per se erg veel invloed had. Wellicht komt dat beter tot zijn recht in de volledige game, wanneer je keuze hebt uit meer kaarten. Ik maak mij wel enigszins zorgen hoe microtransactions gaan werken met dit systeem. Ja, want Warner Bros. gaat echt wel gebruik maken van de mogelijkheid om extra centjes los te peuteren, zoals ze dat bij vrijwel elke game hebben gedaan die ze hebben uitgebracht in de laatste vier jaar.

De B staat voor blamage

Nou, nu het stukje waar iedereen over loopt te zeiken; de PvP van Back 4 Blood brengt Versus Mode terug, maar niet zoals je het gewend bent. Nee, het ziet ernaar uit dat ze ervoor kiezen om deze ervaring een stuk minder interessant te maken. In Left 4 Dead kun je als de speciale geïnfecteerden spelen tijdens de campaign. Je volgt de spelers door de maps heen en je belaagt ze om zo hun progressie te hinderen. Deze methode zorgde voor hilarische momenten, zoals een Charger die iemand van het dak af beukt. In Back 4 Blood hebben ze gekozen voor een King of the Hill-variant. Een team aan cleaners moet zo lang mogelijk blijven overleven in een cirkel die steeds kleiner wordt. Ze zetten een bepaalde tijd neer en daarna worden de rollen omgedraaid en moet deze tijd verbeterd worden.

Why, oh why? Was het te moeilijk om de PvP gebalanceerd in te brengen in de campaign? Was het niet mogelijk omtrent de plannen die gemaakt zijn voor de monetization van de maps? Ik kan er met mijn hoofd niet helemaal bij waarom ze hier voor gekozen hebben. Als je claimt een spirituele opvolger te zijn van Left 4 Dead, dan moet je weten hoe belangrijk de PvP is voor een groot gedeelte van de community. En deze nieuwe variant was leuk geweest voor erbij, maar niet als vervanger van het PvP-systeem dat zo geliefd is, dat er tien jaar later nog steeds mensen het op een dagelijkse basis spelen.

Voorlopig oordeel van Bram de Ridden-man

Ik bevind mij nu in een ongemakkelijke positie. Ik heb Back 4 Blood flink met de riem aangepakt, dat realiseer ik mij. Maar toch ga ik het een tweede kans geven, dankzij Xbox Game Pass. Ja, Back 4 Blood verschijnt namelijk vanaf dag één op de service, dus dan kan ik mijn eigen oordelen nakijken. Ik denk dat Back 4 Blood een game wordt die pijnlijk gewoontjes is in alles wat het probeert te zijn. Van design tot gameplay, Back 4 Blood wordt hoogstwaarschijnlijk een okay game. En als dat alles is waar je naar op zoekt bent, iets lekker casual kunnen spelen met je vrienden, dan is Back 4 Blood misschien wel een prima keuze. De koning blijft echter Left 4 Dead en wil je die van de troon stoten? Dan moet je echt met wat beters komen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Back 4 Blood

-

Warner Bros. Games