Preview: Bulwark: Falconeer Chronicles - Kan jij het bolwerken?

Aangepast: 11 september 2023 13:49

Citybuilders zijn er inmiddels in allerlei soorten en maten. Van de vroegere SimCity tot Timberborn en van City Skylines tot Townscaper. En alles wat daar tussenin zit. Je zou denken dat het moeilijk is om binnen dit verzadigde genre nog met iets nieuws op de proppen te kunnen komen waarmee je interesse van mensen kunt wekken. De Nederlandse ontwikkelaar Tomas Sala zit daar niet mee en bouwt gewoon wat hij leuk vindt. Tomas Sala ken je misschien wel van The Falconeer, waarmee hij een BAFTA nominatie wist te behalen. Ik ontmoette hem op gamescom, waar hij van alles van zijn nieuwe game Bulwark: Falconeer Chronicles liet zien.

Bulwark Falconeer Chronicles preview

Binnen hetzelfde universum

De eerste game van Tomas Sala The Falconeer kon niet rekenen op een zeer positieve ervaring van onze Bram. In zijn review van The Falconeer liet hij de game steken op tweeënhalve ster. De game kon sowieso rekenen op een gemixte ontvangst, maar dat weerhoudt Tomas Sala er niet van om een nieuwe game te maken. Dit keer in een compleet ander genre. Waar je in The Falconeer nog luchtgevechten aan het voeren was op een adelaar, hebben we in dit geval dus te maken met een heuse citybuilder. Toch staan de games niet los van elkaar, zoals je misschien zou verwachten. Bulwark: Falconeer Chronicles speelt zich namelijk af in hetzelfde universum en wereld als The Falconeer en gezien de redelijk gemengde reacties bij die eerste game is dat een gedurfde move.

Oke, je hebt dus al eerder een game gemaakt die niet de pannen van het dak heeft gescoord om vervolgens binnen datzelfde universum een andere game te gaan maken. De vraag waarom rijst dan al gauw. Eigenlijk gaf de gehele speelsessie die Tomas Sala liet zien op gamescom dit weer. Het is zelfs te beschrijven in slechts één woord: passie. Bijna als een bezetene begon Tomas Sala te praten over zijn nieuwste project en liet hij al spelenderwijs alle ins en outs van zijn nieuwe game zien. Zijn enthousiasme was zeer aanstekelijk en aan ieder woord dat over zijn lippen rolde merk je hoeveel liefde er in Bulwark: Falconeer Chronicles is gelegd. Is dat een garantie voor succes? Helaas niet per definitie, maar de tijd zal het leren.

Bulwark Falconeer Chronicles preview1

Ingewikkeld simplistisch

Als je de game voor het eerst ziet, dan merk je direct op dat de stijl van de game dezelfde is als dat van The Falconeer. De link is al snel gelegd. Alleen in tegenstelling tot die andere game, sta je nu voor een compleet andere opdracht. Het verhaal achter Bulwark heb ik tijdens de ietwat korte speelsessie niet kunnen ontdekken, maar om in de woorden van Tomas Sala zelf te spreken: "Je kunt gewoon lekker bouwen". En daar is inderdaad geen woord aan gelogen. Je begint met zo goed als niets, zoals in vrijwel elke citybuilder. Je hebt een klein torentje en het eerste dat je moet doen is op zoek gaan naar resources. Deze zijn te vinden in de vorm van hout en ijzer. Bulwark: Falconeer Chronicles heeft een unieke manier van bouwen die er op het eerste oog zeer ingewikkeld uitziet en in het begin wat gewenning vereist, maar eigenlijk juist heel simplistisch is. Je wijst gewoon aan waar je iets wil hebben, klikt op de knop en het komt er. Opeens heb je een soort steiger gebouwd. Langzaam maar zeker groeien er huizen omheen en wordt het geheel levendiger.

Het is fascinerend om te zien hoe je met speels gemak van helemaal niets iets tofs kunt creëren. Zelfs met een controller is Bulwark: Falconeer Chronicles zeer goed te spelen. Dat is allemaal te danken aan het innovatieve bouwsysteem dat de game rijk is. In tegenstelling tot veel andere citybuilders is het ook mogelijk om verticaal te bouwen. Het geeft een extra gevoel van vrijheid dat je kan bouwen waar je maar wilt. Naast het bouwen, bevat de game ook nog andere mechanieken. Zo zijn er diverse soorten groeperingen in de game en het is helemaal aan jou hoe je met deze groeperingen omgaat. In totaal zijn er vijf van deze facties die allen uit zijn op macht. Je kunt allianties aangaan, maar ook vijanden maken. Je kunt je nederzetting uitbouwen, upgraden en verstevigen, maar ook op verkenning gaan over de best grote map. Dit alles in een prachtig uitziende game, terwijl je ook nog kunt genieten van een uitstekende soundtrack.

Bulwark Falconeer Chronicles preview2

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Tomas Sala is met Bulwark: Falconeer Chronicles bezig met een heel mooi project. Het is mooi om te zien hoe enthousiast en gepassioneerd hij is over zijn eigen game. En terecht. De game wordt slechts door één persoon ontwikkeld. Als je dan ziet hoe de game in elkaar steekt en eruit ziet, kun je daar alleen maar respect voor hebben. Het zal in het begin even wennen zijn om alles onder de knie te krijgen, vooral ook omdat het anders werkt dan bij de meeste andere citybuilders. Als je de basics echter eenmaal onder controle hebt, dan tover je binnen no-time een prachtig bolwerk tevoorschijn. De game is nog niet af, maar voor de liefhebbers van bouwen is dit er zeker eentje om op de wishlist te zetten.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Bulwark: Falconeer Chronicles

-

Wired Productions