Preview: Call of Duty: Modern Warfare 3 bèta review

Wederom hebben we uren mogen steken in Call of Duty. Ditmaal niet met de games van het verleden, maar met de fonkelnieuwe bèta van Call of Duty: Modern Warfare 3. Het is wellicht even schrikken, maar dit keer staat Infinity Ward niet aan het roer van de Modern Warfare-franchise. Sledgehammer Games mag ook een poging wagen en daar zien we nu dus de eerste resultaten van. De vraag is natuurlijk, gaat dit daadwerkelijk een compleet andere game worden? Over de singleplayer valt dat helaas nog niet te zeggen, maar over de multiplayer kunnen we wat voorzichtige uitspraken doen. Nog niet de bèta kunnen spelen, maar wel nieuwsgierig? Lees dan snel verder in de Call of Duty: Modern Warfare 3 multiplayer bèta review!

Call of Duty Modern Warfare 3 multiplayer beta review

Het zit hem in de details

Voor casual speler lijkt de gameplay van Modern Warfare 3 verdomd veel op diens voorgangers. Iets wat ik eigenlijk enkel kan beamen. Call of Duty: Modern Warfare 3 speelt namelijk vrijwel gelijk aan bijvoorbeeld de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare 2. Toch merk je na een aantal uren spelen dat er toch wel wat subtiele verschillen te bekennen zijn. Zo lijkt het tempo net ietsjes hoger te liggen dan in diens voorgangers. Dat kan in eerste instantie een beetje ongemakkelijk aanvoelen, zeker omdat je nu bijvoorbeeld twee verschillende manieren hebt om met je wapen te richten. De Tac-Stance gooit de speler in een tilt waardoor je het wapen zijwaarts vasthoudt, iets meer accuracy hebt dan bij hipfire, maar dus niet langer “down the sights” richt. Dit is optioneel natuurlijk, maar ga je van een sprint over in een slide, dan toggle je automatisch de tacticle aim. Niet altijd overigens, er is namelijk een perk om dit te cancellen. Ik heb er aardig wat gezeur over mogen aanhoren, maar ikzelf kan het eigenlijk wel waarderen. Het brengt net wat meer realisme met zich mee zonder echt hinderlijk te zijn. Daar houdt het echter niet op. Je kunt nu namelijk slides cancellen, reloads cancellen en sneller klimmen. Dit allemaal om het tempo op te schroeven. Niet alles gaat echter in standje 11, de Time To Kill (TTK) is namelijk iets verlaagd, waardoor een vuurgevecht langer kan duren. Iets wat je in de praktijk overigens weinig merkt gezien deze nog altijd aardig hoog ligt.

Het tempo zit er dus lekker in, maar natuurlijk zijn er meer kleine wijzigingen te bespeuren. Zo zien we bijvoorbeeld weer de red dot op de minimap terugkeren wanneer een vijand zijn wapen afvuurt. Een groot gemis in menig lobby, want wie kijkt er nou niet naar de minimap voor intel? Ook was er de grote klacht dat wapens net iets te luid waren in COD MW2. Hierdoor was er nauwelijks omgevingsgeluid te horen en het mooie is dan ook dat dit is herzien. Het vuren van de wapens is niet langer dominant, waardoor je weer luid en duidelijk de voetstappen kunt horen. De grootste zichtbare verandering komt echter in de vorm van het verdwijnen van de klassieke perks. Ja, die zijn vanaf 10 november verleden tijd en maken plaatst voor tactische gear. Bij het samenstellen van een custom loadout is het mogelijk om handschoenen, een vest, laarzen en een gear piece te selecteren. De Scavenger Gloves maken het bijvoorbeeld mogelijk om ammunitie op te rapen, de Climbing Boots zorgen ervoor dat je sneller kunt klimmen en de Control Comlink reduceren de killstreak met één kill. Ook dit draagt weer bij aan het realisme. Daarnaast is de balancing is eigenlijk prima in orde. Je kunt bepaalde eigenschappen namelijk niet stacken waardoor de balans altijd redelijk gelijk blijft.

Call of Duty Modern Warfare 3 multiplayer beta review1

De omgeving is essentieel

Wat betreft de gameplay zit het dus wel prima. De game speelt relatief hetzelfde als diens voorgangers, behalve dan dat het tempo wat hoger ligt. En dan komt het dus aan op de maps, want die zijn vrij essentieel in de Call of Duty Multiplayer. In de bèta konden we aan de slag met drie maps in de Mosh Pit, bestaande uit: Skidrow, Favela en Estate. Na het sluiten van het weekend werd daar ook nog Rust aan toegevoegd. De maps doen prima hun werk, maar natuurlijk zijn er ups en downs. De maps maken allemaal een terugkeer uit het originele Call of Duty Modern Warfare 2. Het zijn echter niet allemaal één-op-één remakes. Favela is bijvoorbeeld onherkenbaar veranderd en Estate lijkt in formaat te zijn toegenomen. Skidrow en Rust daarentegen doen heel erg denken aan het origineel. Maar zijn ze ook een beetje te pruimen? Ja, over het algemeen wel. Favela is een aangename locatie met zijn nauwe steegjes, lange wegen en vele raampjes. Skidrow is een grote chaos voorzien van wat rustigere oases. Rust gooit daar natuurlijk een schepje bovenop met zijn constante chaos. De enige teleurstelling is wat mij betreft Estate, met zijn grote open vlaktes zonder enige cover. De stukken in het huis zijn dan wel weer aangenaam, maar de balans lijkt daar in ieder geval een beetje zoek.

De Mosh Pit bevatte tijdens het spelen van de Call of Duty: Modern Warfare 3 bèta een viertal modi, bestaande uit: Team Deathmatch, Domination, Hardpoint en tegen het einde Kill Confirmed. Veel valt er niet over te zeggen, ze doen gewoon wat het moet doen. Er was echter ook nog de Ground War-modus om te spelen op de gloednieuwe map, Popov Power. Alhoewel leuk op papier, kan deze locatie echt nog wat werk gebruiken. Popov Power is niet bijzonder groot, maar bevat gewoon veel loze ruimte om te doorkruisen. Daarnaast zijn snipers zwaar in het voordeel waardoor je meer naar het deployment scherm kijkt dan je zou willen. Het is sowieso geen modus die ik graag opstart, maar op Popov Power doe ik dat gewoon liever echt niet. Jammer, want er zit zeker potentie in de modus. Call of Duty in een 32v32-vorm kan echt leuk zijn, maar dan moet de locatie tot in de puntjes kloppen.

Call of Duty Modern Warfare 3 multiplayer beta review2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Call of Duty: Modern Warfare 3 introduceert voldoende verandering om het spelen waard te zijn. Het tempo ligt hoger dan voorheen en de vijanden zijn weer als vanouds zichtbaar op de minimap. Het nieuwe gear perk-systeem voelt gebalanceerd aan en voegt een nieuwe laagje realisme toe. Dat gezegd hebbende, de locaties zijn net zo belangrijk. De gameplay is immers al jarenlang relatief hetzelfde op wat kleine veranderingen daargelaten. De maps die we hebben kunnen spelen gedurende de bèta zijn zonder meer goed, met uitzondering van Estate en Popov Power. Skidrow, Favela en Rust zijn heerlijk om te spelen, mede dankzij het hogere tempo in de game. De Tac-Stance zorgt voor verdeeldheid onder de community, maar ik kan het in dit geval toejuichen. Het voegt wat realisme toe zonder echt storend te zijn. De Call of Duty: Modern Warfare 3 multiplayer is echter slechts een deel van het totaalpakket. Zeker met dit aantal beperkte maps. Of de game echt een aanschaf waard gaat zijn, valt nog maar te bezien. Er komt immers ook nog een singleplayer en de Call of Duty: Modern Warfare 3 Zombies modus bij kijken.

Call of Duty: Modern Warfare 3 ligt vanaf 10 november 2023 in de schappen. De game is dan speelbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc.

Packshot Call of Duty: Modern Warfare 3 (2023)

Call of Duty