Review: Call of Duty: Modern Warfare 2 - Multiplayer Xbox Series

Geplaatst: 31 oktober 2022 15:30

Na onze Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign review, rest er natuurlijk nog een Call of Duty: Modern Warfare 2 Multiplayer review. De bread and butter van de franchise wijkt veelal niet veel af van het gebruikelijke en van deze nieuwe multiplayer hadden we stiekem best hoge verwachtingen. Een nieuwe gunsmith, nieuwe maps en meer modi dan ooit hadden dit de beste Call of Duty-multiplayer ooit moeten maken. Bij launch van de Call of Duty: Modern Warfare 2-multiplayer blijkt echter het tegendeel waar te zijn. Heb jij alle saves in de Call of Duty: Modern Warfare 2 campaign gevonden en wil je meer weten over deze multiplayer? Lees dan snel verder in deze Call of Duty: Modern Warfare 2 Multiplayer review!

Call of Duty Modern Warfare 2 Multiplayer review

Same old multiplayer

Alhoewel Call of Duty: Modern Warfare 2 meer modi bevat, valt het aanbod eigenlijk wel mee. Natuurlijk zijn er weer de standaard modi die we kennen van alle eerdere games. Je weet het wel, de Team Deatchmatches, Kill Confirmed, Domination, ze zitten er weer allemaal in. Dit keer zijn er echter ook third person modes verschenen en is de lijst aangevuld met modi zoals Prisoner Rescue. De nieuwe modi zijn in uitgebreid detail beschreven in onze Alles wat je moet weten over Call of Duty: Modern Warfare 2. Afijn, bijzonder grote veranderingen zijn er eigenlijk niet te bekennen. Het tempo ligt zoals gewoonlijk bijzonder hoog en de maps zijn lekker gevarieerd. Dat gezegd hebbende, bij de maps moeten we wel een kleine kanttekening plaatsen. Naast goede designs, kent de multiplayer ook een aantal bijzonder matige designs.

Laten we bijvoorbeeld de Santa Sena Border Crossing map als voorbeeld gebruiken. De map ziet er ten eerste beeldschoon uit, eigenlijk net als de rest van de game, maar holy cow wat speelt dit verschrikkelijk. De setting is fantastisch, zoals wel vaker het geval is, maar het spelen in deze map is ronduit verschrikkelijk. De snelweg staat vol met achtergelaten auto’s. Spelers komen elkaar veelal in het midden tegen en worden uit elkaar getrokken door gasten met Riot Shields, snipers of ontploffende auto’s. Waar je het ene moment nog zo lekker aan het knallen bent, zuigt deze map alle energie uit je. En zo zijn er wel meer van dat soort locaties te vinden, waarbij het design gewoon niet helemaal lekker werkt. Tegelijkertijd zijn er ook wel wat nieuwe maps te vinden waarbij nieuwe mechanics wel tot diens recht komen. Zo vermaak ik mij uitstekend met de Zarqwa Hydroelectric map, waarin je je onderwater door een gangenstelsel kunt verplaatsen om zo vriend en vijand te verrassen. Een anticiperende tegenstander kan echter ook het gevecht onderwater opzoeken waardoor er een soort onderwaterdans plaatsvindt. Voor iedere hit is er echter wel een misser te ontdekken en dat is jammer, zeker wanneer je beseft dat je het twee jaar met deze Call of Duty moet doen.

Call of Duty Modern Warfare 2 Multiplayer review1

Gunsmith en missende features

Als je je een beetje hebt ingelezen in de release van Modern Warfare 2, dan heb je er vast al wat over opgevangen. De lancering van de multiplayer kwam namelijk gepaard met behoorlijk wat klachten. Laten we beginnen met het ontbreken van een flink aantal features. De “Vanilla” versie van de multiplayer bevat namelijk geen vorm van Leaderboards, Hardcore playlists, Battlepass of Crossplay opties. Big oof, want al deze features worden naderhand aan de game toegevoegd. Mij boeit het eigenlijk bijzonder weinig, aangezien ik er persoonlijk weinig mee doe. Toch kan ik begrijpen dat de trouwe playerbase hier over valt, het zijn immers onderdelen die je wel mag verwachten bij launch.

Dan over naar de gunsmith, want ja, daar is genoeg over te zeggen. De gunsmith-functionaliteit heeft een flinke overhaul gekregen en eigenlijk ben ik er niet heel erg ontevreden over. Toegegeven, de UI is bijzonder gecompliceerd waardoor je het overzicht snel verliest wat de ervaring absoluut niet ten goede komt, maar de insteek lijkt mij goed. Ieder wapen kent een eigen leveltree en attachments, iets wat we kennen van eerdere delen. De grote verandering zit echter in hoe je al deze dingen vrijspeelt. Wapens zijn onderverdeeld in aftakkingen, speel je een attachment voor een wapen vrij, dan doe je dat ook direct voor alle wapens binnen die bepaalde aftakking. So far, so good. Dat betekent echter wel dat je voor sommige attachments of wapens genoodzaakt bent om te spelen met wapens binnen die bepaalde branch. Wil je alle attachments voor een bepaald wapen vrijspelen, dan betekent dat in essentie dus dat je met minimaal zes verschillende wapens dient te spelen. Ergens positief, maar ergens natuurlijk ook negatief om exact dezelfde reden. Je wordt gedwongen andere wapens te gebruiken, maar mocht dat wapen niet bevallen, dan zit je er dus wel even aan gebonden. Daarnaast is het uitzoeken van welk wapen je nou eigenlijk nodig hebt onnodig complex gemaakt. Allemaal op te lossen met wat aanpassingen in de UI, maar op dit moment is dat nog niet gebeurt.

Call of Duty Modern Warfare 2 Multiplayer review2

Visueel sterk, maar ook Co-op is magertjes

De multiplayer komt overigens niet enkel in PvP-vorm. Spec Ops maakt namelijk een triomfantelijke terugkeer. Tenminste, triomfantelijk zolang het duurt, want ook hierin mis je de hoeveelheid content die je eigenlijk zou mogen verwachten. Bij launch zijn er slechts drie missies beschikbaar. Deze missies zijn prima te pruimen, begrijp mij niet verkeerd, maar ik had er toch graag wat meer willen zien. De drie missies introduceren drie verschillende speelstijlen. De ene missie is meer stealth based, de tweede biedt non-stop actie en de derde is een wave based missie. Het is absoluut leuk om deze eens door te spelen, maar daar blijft het ook wel bij. Het is overduidelijk dat Spec Ops bedoeld is om de komende maanden/ jaren aangevuld te worden. Ik ga er dan ook vanuit dat de modus over een aantal maanden iets meer te bieden heeft, maar vooralsnog is het gewoon te weinig om echt draagkracht te creëren.

Nu hoor ik je zeggen “Rudy, ga je nou echt niets over de gameplay zelf vertellen?”. Oké, vooruit dan maar. De gameplay is een dikke prima. Het is immers Call of Activison gaat echt niet de gameplay op de schop gooien om te innoveren. Verwacht dan ook weinig spectaculairs wanneer het aankomt op de gameplay zelf. Afgezien van wat kleine connectie issues kan ik hier echt niet over gaan muggenziften. De gameplay is lekker snel, grafisch ziet het er goed uit en ook audiotechnisch steekt alles meer dan prima in elkaar. Ieder wapen voelt uniek genoeg om een test waard te zijn. Wat dat betreft doet COD het dan ook weer erg goed, je krijgt namelijk gewoon meer van wat je al leuk vond.

Call of Duty Modern Warfare 2 Multiplayer review3

Hoewel er meer dan genoeg te klagen valt over Call of Duty: Modern Warfare 2, is het absoluut geen slechte game. De singleplayer is op een abrupt einde na uitstekend bevallen en ook de multiplayer bevalt tot op zekere hoogte. Het valt echter wel op dat deze multiplayer nog niet helemaal af aanvoelt. Er ontbreken bijvoorbeeld nog Hardcore Playlists, een battlepass en meer levels voor het Spec Ops-gedeelte van de game. De nieuwe Gunsmith is interessant, maar komt gepaard met een ingewikkelde UI die het te ingewikkeld maakt. Natuurlijk zijn er ook weer genoeg maps, waarbij de één aanzienlijk leuker is dan de ander. Call of Duty: Modern Warfare 2 is weer een prima Call of Duty, maar de multiplayer is momenteel iets te karig om het huidige prijskaartje te waarborgen. Nu maar hopen dat Inifinity Ward de game flink gaat ondersteunen de komende twee jaar!

• Call of Duty zoals we deze kennen
  • Gunsmith heeft potentie
  • Audiovisueel sterk