Preview: Creatures of Ava - Is het wel zo vrolijk?

-

Drie maanden geleden werd Creatures of Ava aangekondigd door 11 bit studios. Zij zijn niet de ontwikkelaars, want dat is weggelegd voor Inverge Studios. Dat was al te merken, want met de eerste trailer was ik gehypnotiseerd door alle vrolijke kleuren en de schattige wezens. En daar staat 11 bit studios niet bepaald bekend om. Dieren vangen in een kleurrijke wereld klinkt als een vrolijke bende, maar na het spelen van de demo heb ik daar mijn twijfels over. Dankzij Steam Next Fest konden wij alvast aan de slag met Creatures of Ava. Of dat goed is bevallen, lees je in deze preview.

Creatures of Ava preview2

De ark van Noach in de ruimte

De demo van Creatures of Ava zat sterk in elkaar en daardoor wordt er een goede eerste indruk gegeven. Uiteraard worden we in het begin van de game gegooid, maar dat levert al een goed beeld op. Je speelt als Vic die samen met Tabitha het doel heeft om alle dieren in het universum te redden en ze naar de Ark van Noach in de ruimte te sturen. Er heerst namelijk een plaag die niet alleen de planten infecteert, maar ook de dieren overneemt. Om ervoor te zorgen dat de dieren niet uitsterven reizen de twee vriendinnen naar alle mogelijke planeten. Wanneer Vic in de buurt komt van de planeet Ava gaat het mis. Haar ruimteschip stort neer en daardoor zul je eerst een nederzetting moeten vinden om zo het contact met Tabitha te herstellen. Voordat je dat punt bereikt, word je eerst door alle belangrijke gameplay onderdelen geloosd. Aangezien je bezig bent met de dieren, zul je deze ook moeten fotograferen, want op die manier kun je alle informatie vastleggen. Als een soort Pokémon Snap kun je dus lekker aan de slag met fotografie en ben je vrij om foto’s te maken van alles wat je tegenkomt. Ik vind het fantastisch om foto’s te maken in een game. Meestal is dat gewoon een hobby, maar in dit geval wordt het ook nog eens mooi verweven met het verhaal en de gameplay. Het is dan ook jammer dat planten geen nut hebben voor het doel van Vic, waardoor deze niet aan de encyclopedie worden toegevoegd.

Vic krijgt het niet gemakkelijk in de game, want de Naam geloven niet in de infectie. Deze is echter overduidelijk aanwezig op de planeet, maar dankzij een artefact uit een tempel kun jij dit verwijderen. Dit betekent niet alleen dat je clusters van planten laat verdwijnen, maar ook dat je geïnfecteerde dieren kunt schoonmaken. De meeste dieren zijn vriendelijk, maar wanneer ze geïnfecteerd zijn worden ze agressief. Het lijkt daardoor alsof combat aanwezig is, maar in principe moet je alleen de magische straal blijven inzetten. Vic kan op dat moment alleen omhoog of opzij springen en dat voelt onhandig aan met zo’n grote staf in de handen. Hierdoor voelt het houterig aan, maar dat is ook het enige probleem. Het scheelt dat de gameplay van Ava hier ook niet omdraait, want je zult de meeste tijd besteden aan het temmen en vangen van de wilde dieren.

Creatures of Ava Preview1

Is dit wel de juiste oplossing?

Ik benoemde al dat de wereld van Ava nogal kleurrijk is en de vele dieren lijken regelrecht uit een sprookje te komen. Muziek is een belangrijk fenomeen voor de Naam en dieren, waardoor jij met een fluit hun vertrouwen moet zien te winnen. Welke noten je moet spelen ligt aan het gebied en het dier dat je wilt vangen. Je hoeft hun roep alleen maar na te spelen en vervolgens zullen ze vrolijk achter je aan lopen. Door ze vervolgens naar de kleine robots te lokken, kunnen ze naar de Ark van Noach worden gestuurd. Het klinkt nogal wreed om de dieren uit hun natuurlijke habitat te halen en ik ben benieuwd of het verhaal hier ook naartoe gaat. Is dit allemaal wel nodig of is de plaag wel degelijk volledig te verslaan? Er moet een reden zijn waarom de Naam er niet in geloven en zij zijn toch meer met de natuur verbonden dan Vic. Het is daarnaast jammer dat het er niet op lijkt dat de Ark te betreden is. Het zou leuk zijn als we deze zelf konden vormgeven. Een basebuilding-systeem zou namelijk niet misstaan als we kijken naar het verhaal en de gameplay. Het is niet zo dat je alleen bezig bent met het vangen van dieren, want ze hebben nuttige vaardigheden. Weet je een vogel te temmen dan kun je zijn geest binnendringen. Op deze manier kun je rondvliegen en touwen doorsnijden met de scherpe klauwen. Het paard, de Ura, kan dan weer op volle vaart door barrières galopperen. Je zult de vaardigheden van de verschillende dieren dus moeten inzetten om de gebieden te kunnen verkennen. Je moet hiermee wel oppassen, want als je alle dieren per direct vangt en wegstuurt dan kun je de puzzels die toegang geven tot de geheimen niet meer oplossen. Het is dan ook raar dat de dieren niet respawnen en zo de indruk wekken dat ze in kuddes rondtrekken. Het zorgt ervoor dat de wereld erg leeg oogt en het wekt direct de vraag of de visie van de hoofdpersonages wel zo goedaardig is.

De grote vraag is wel hoe lang dit leukt blijft. Het probleem is niet dat je verschillende soorten per gebied moet redden, maar wel dat het telkens gaat om bijvoorbeeld tien paarden en vijf vogels. Het begin van het verhaal weet alles nog goed met elkaar te verbinden, maar de dialogen zijn niet altijd even sterk. Je moet er dus wel rekening mee houden dat je regelmatig op en neer moet rennen om de benodigde informatie of materialen te verzamelen. Het is jammer dat veel van de dialogen gewoon tekst zijn, terwijl op sommige andere momenten de tekst wel is ingesproken. In het begin wordt het verhaal ook getoond via prachtige getekende stilstaande scenes. Ik hoop dan ook dat dit vaker wordt ingezet gedurende het verhaal, want dat brengt veel meer los bij de speler dan de dialogen van de personages. Dat gezegd hebbende kun je de gebieden wel vrij verkennen en zijn er zelfs wat geheimen te ontdekken. Dit biedt de afwisseling die de game nodig heeft.

Creatures of Ava preview 1
Creatures of Ava preview 2
Creatures of Ava preview 3
Creatures of Ava preview 4
Creatures of Ava preview 5

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De demo van Creatures of Ava was er eentje om in te lijsten. Het draaide soepel en de belangrijkste onderdelen werden al aan ons geïntroduceerd. Hierdoor weet je direct of de game je interesse wekt. Ik heb nog enkele twijfels over de gameplay, omdat het vangen van de dieren op een gegeven moment saai lijkt te worden. Dit is echter iets wat je pas na een aantal uren spelen kunt zeggen. Aangezien Creatures of Ava geen lange game wordt, is het goed mogelijk dat alles in balans is. Het verhaal heeft in ieder geval mijn aandacht gegrepen. Ik vraag mij namelijk af of de game wel zo vrolijk is en of de keuzes van de hoofdpersonages wel zo correct zijn. Ik hoop hierbij dat we meer van de getekende scenes te zien krijgen, want deze brengen de emotie en het verhaal veel beter over dan de geschreven dialogen. Het zou de game erg goed doen als we de Ark van Noach konden betreden en zelf konden vormgeven. Het blijft natuurlijk een kleine indiegame dus we moeten niet al te hoge verwachtingen hebben. Wat Creatures of Ava momenteel biedt aan gameplay ziet er goed uit. Al zullen de ontwikkelaars er nog voor moeten zorgen dat spelers niet vast komen te zitten als ze alle dieren per direct wegsturen. De releasedatum van Creatures of Ava is ondertussen bekend, waardoor je volgende maand zelf op pad kunt om alle dieren te redden.

Packshot Creatures of Ava

Inverge Studios

11 bit studios