Video
Video: Racen met PlayStation VR in DiRT Rally
17 februari 2017Het is vanaf nu mogelijk om te racen met PlayStation VR in DiRT Rally. Codemasters heeft dit bekendgemaakt middels een trailer. De hele game is te...
Opeens was daar DiRT Rally. Enkel op Steam en met 'Early Access' in grote letters pronkend eronder. Niet iets wat je zou verwachten van een game in een langlopende serie als deze. Bovendien staat de game daardoor niet op het netvlies van iedere DiRT-fan en dat is maar goed ook. DiRT Rally is niet voor fans van de vorige delen, maar voor de puristen die zich de begindagen van de serie nog goed kunnen herinneren.
In 2012 vernamen we voor het laatst iets van deze populaire raceserie. DiRT Showdown was een leuke partyracer, maar legde de vinger ook op de zere plek van de laatste paar DiRT-games. Het echte rallygevoel was verdwenen. Met DiRT Rally is dat gevoel gelukkig weer helemaal terug, alsof Colin McRae weer in driver seat is geklommen. Een track, een rallywagen en aanwijzingen van je bijrijder zijn alles wat je in deze game kunt verwachten. Heerlijk puur, extra uitdagend en vooral zenuwslopend. Zo hoort rally te zijn.
Wat rally vooral zo aantrekkelijk maakt, is het feit dat er op ieder moment iets fout kan gaan. Op het rechte asfalt van een circuit kun je een wagen met gemak zonder handen besturen, maar op een rallystage is het op ieder moment zweten geblazen. En dat merk je zeker in DiRT Rally. De handling van de verschillende rallyauto's voelt waarheidsgetrouw en de fragiele wegligging duwt je naar het puntje van je bureaustoel. Het overgrote merendeel van de tracks bestaat nou eenmaal uit losse ondergrond en op iedere soort voel je de grip veranderen. Het kostte me enkele uren voordat ik de langzaamste wagens onder controle had, om maar te zwijgen over de snellere varianten. Natuurlijk kun je vertrouwen op een aantal assists, maar het liefst laat je die zoveel mogelijk achterwege.
Vertrouwen is een woord dat vaker boven komt drijven wanneer je naar de basis van DiRT Rally kijkt. Vergeet een plattegrondje van de track waarop je je momenteel begeeft, vanaf nu vertrouw je volledig op de uitgebreide aanwijzingen van je bijrijder, zoals het hoort. Het uit je hoofd leren van de tracks zal je bovendien heel wat weken, zo niet maanden, kosten, aangezien de point-to-point stages verdomd lang zijn. Bovendien zitten er momenteel al 36 tracks in de game. Deze zijn verdeeld over drie zeer uiteenlopende locaties: Powys in Wales, Monte Carlo in Monaco en Argolis in Griekenland. Wat respectievelijk neerkomt op bos-, ijs- en zandgebieden.
De verschillende locaties zijn ook echt verschillend. In Monte Carlo kamp je met glad asfalt, ijs en sneeuw, terwijl je in Argolis het zand tegen de onderkant van je auto hoort kletteren. Maar ook naast de baan imponeert DiRT Rally. De omgevingen zijn prachtig en sfeervol, ook enige honderden meters naast de track. Daar zul je echter nooit komen met je rallywagen, want zodra je per ongeluk van de baan geraakt krijg je slechts een paar seconden om op je eigen houtje terug te keren naar de weg of kun je ervoor kiezen op een knop te drukken om meteen weer op de weg te belanden. Dat laatste gaat uiteraard wel gepaard met een tijdstraf.
Dat het in DiRT Rally puur en alleen om de rallyervaring draait, blijkt ook uit het autoaanbod. Momenteel kun je kiezen uit 17 auto's die verdeeld zijn over een zestal klassen. De verschillen tussen die klassen zijn op zijn zachtst gezegd merkbaar en door deze aanpak doet DiRT Rally wel een beetje denken aan Project CARS. Die game moest het ook niet hebben van een enorm aantal verschillende wagens, maar benadrukte daardoor des te meer de onderlinge verschillen. Ook de frustratie die Project CARS, zeker in de eerste uren, kenmerkte, is terug te vinden in DiRT Rally. In de eerste paar races zul je moeite moeten doen om überhaupt bij de eerste vijf te eindigen, maar zodra je je volledig overgeeft aan je bijrijder, je auto en de track, begin je seconden weg te snoepen van je beste tijden.
Dat doe je voornamelijk in de hoofdmodus van de game, de career, waarin je kampioenschappen probeert te winnen. Daarnaast zijn er ook dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse online challenges beschikbaar en kun je er uiteraard voor kiezen om een losse race te starten. Multiplayermogelijkheden zijn momenteel nog niet verwerkt in de game, maar zouden best nog eens in de toekomst kunnen worden toegevoegd. Eer dat je alle championships hebt gewonnen, genoeg geld bij elkaar hebt gesprokkeld om alle auto's aan te schaffen en een zo goed mogelijk team van technici hebt verzameld, ben je ongetwijfeld alweer tientallen uren verder.
DiRT Rally keert terug naar de oorsprong van de serie en focust zich volledig op het pure rallygevoel. Een select aantal rallybakken, een flinke hoop zeer uiteenlopende tracks en een uitdagende race-ervaring zijn daarvan de opvallendste kenmerken. Door het jarenlange gebrek aan goede rallygames, vergt het wat tijd om de basisprincipes van de game onder controle te krijgen en vervolgens te waarderen, maar wanneer je dat punt eenmaal bereikt, dan blijkt DiRT Rally het walhalla voor rallyliefhebbers te zijn.
DiRT Rally verkeert momenteel in Early Access op Steam.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Release:
9 december 2015
Reviewscore:
Platforms:
Video
Het is vanaf nu mogelijk om te racen met PlayStation VR in DiRT Rally. Codemasters heeft dit bekendgemaakt middels een trailer. De hele game is te...
Video
Codemasters heeft een leuk nieuwtje gedeeld: DiRT Rally krijgt Oculus Rift-ondersteuning! De nieuwe (gratis) feature is alleen voor de pc-versie te...
Video
Vandaag is het dan eindelijk de beurt aan de console-versies van de game DiRT Rally. Eind vorige jaar verscheen DiRT Rally al voor de pc. Xbox One- en...
Review
Een jaar geleden konden we met de Early Access-versie van DiRT Rally aan de slag op de pc. De lovende woorden uit Ruud z'n artikel maakte mij alleen...