Preview: Ghost Trick: Phantom Detective - Smaakt naar meer

Aangepast: 13 juni 2023 10:00

Capcom is de laatste tijd lekker bezig met het uitbrengen van remasters en remakes. Zo hebben ze veel succes met het uitbrengen van de Resident Evil remakes. De remakes tillen de originele games (die al geweldig waren) naar nieuwe hoogtes en maken ze echt next-generation. In Bram’s review van Resident Evil 4 remake kun je lezen wat hij van Capcoms laatste project vindt. Na het succes van de Resident Evil serie kunnen andere remakes en remasters niet uitblijven. Zo brengt Capcom de HD remaster van Ghost Trick: Phantom Detective eind deze maand naar de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Ik mocht de eerste twee hoofdstukken spelen en in mijn preview van Ghost Trick: Phantom Detective kun je lezen of deze hoofdstukken mij kunnen enthousiasmeren voor de volledige game.

I see dead people

Ghost Trick: Phantom Detective is ontwikkeld door Shu Takumi, de maker van Ace Attorney. Voor de oningewijden: Ace Attorney is een point-and-click adventure waar je als (beginnend) advocaat een aantal mensen moet verdedigen. In mijn review van The Great Ace Attorney Chronicles kun je lezen dat ik mij destijds zeker vermaakt heb met deze Japanse game vol humor en plotwendingen. Hopelijk is Ghost Trick: Phantom Detective even vermakelijk. De adventure game kwam in 2010 uit voor de Nintendo DS. Takumi verraste fans toen hij aankondigde dat hij ging stoppen met het maken van Ace-games en aankondigde om een nieuwe IP op te willen zetten. Gelukkig was het een vergelijkbaar succes en kunnen wij deze game ook eindelijk spelen in een nieuw jasje.

In het eerste hoofdstuk van Ghost Trick: Phantom Detective word je meteen in het verhaal gegooid. Je ziet een onbekende dame met haar handen omhoog en een sinistere man met een shotgun die haar kant op richt. Vervolgens zie je een lijk in een rood pak liggen en kom je erachter dat jij moet onderzoeken wie hier verantwoordelijk voor is. Er is echter wel een klein probleem, want jij (Sissel) bent het lijk dat je ziet liggen. Gelukkig ben je nog niet naar het licht vertrokken en hangt je geest of ziel nog steeds rond op de aarde. Je hebt tot de zonsopgang van de volgende dag, voordat je volledig verdwijnt. Als je je eigen dood wilt oplossen, moet je dus wel haast maken. Wat niet helpt, is dat je niet eens weet hoe je heet je of wie je bent (was), want als geest heb je blijkbaar last van (hoe kan het ook anders) geheugenverlies. Gelukkig word je in het eerste hoofdstuk geholpen door een pratende lamp, Ray, die je wat hints geeft.

Ghost Trick Phantom Detective

Ghost World en Ghost Tricks

Ray legt uit dat je als geest kunt wisselen tussen The Land of the Living waar de tijd zijn natuurlijke verloop heeft en de Ghost World waar de tijd stilstaat. In de Ghost World kun je niet rondlopen, maar om bij je doel te komen kun je je van voorwerp naar voorwerp verplaatsen met de zogenaamde Ghost Tricks. Tenminste, als ze dicht genoeg bij elkaar in de buurt liggen en een ziel (blauwe kern) bevatten. Soms moet je een voorwerp manipuleren, zodat je de afstand kunt overbruggen of gebruiken om de bewegingen van de personages te beïnvloeden. Zo kun je een kinderbedje uitklappen om een ander voorwerp te bereiken of zorgen dat een donut op de grond valt waardoor een personage zich verplaatst. Zo moet je dus kleine puzzels oplossen om verder te komen en uitvogelen hoe je de personages kunt manipuleren. Dit klinkt heel verkeerd, maar het heeft een goede reden. De persoon die jou dood wilde hebben, heeft nog meer mensen op het oog die een connectie met jou hebben. Om achter de reden van je eigen dood te komen, moet je hen redden. Soms blijken je pogingen tevergeefs te zijn en wordt de persoon die je probeert te redden door het noodlot gegrepen.

Gelukkig heb je nog een trucje achter de hand en kun je de ziel van de net overleden persoon in bezit nemen. Hierdoor ga je vier minuten terug in de tijd en kun je je Ghost Tricks gebruiken om de situatie die tot de dood heeft geleid proberen te voorkomen. Zo moet je dus uitvogelen hoe je dit voor elkaar krijgt en dat is even puzzelen. Als het niet lukt, kun je helemaal opnieuw beginnen of als je het lot al iets veranderd hebt, kun je vanaf dat moment beginnen. Daarnaast word je ook voorzien van hints die je op het juiste spoor kunnen zetten bij je volgende poging. Als je het lot van de (voormalig) dode persoon eenmaal veranderd hebt, kan deze je verder op weg helpen door bijvoorbeeld over een nieuwe locatie te praten. Hier kun je dan naartoe reizen via de telefoonlijn. Tot zo ver een boeiend verhaal en leuke gameplay, maar ik hoop wel dat dit en de Ghost Tricks nog iets uitgebreid worden, maar om daar achter te komen moeten we nog even geduld hebben.

Ghost Trick Phantom Detective 1Ghost Trick Phantom Detective 1Ghost Trick Phantom Detective 1Ghost Trick Phantom Detective 1Ghost Trick Phantom Detective 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

De eerste twee hoofdstukken van Ghost Trick: Phantom Detective geven een goede impressie van de gameplay en het verhaal. Het verhaal wordt leuk gebracht en maakt nieuwsgierig naar meer. Het uitproberen van je Ghost Tricks op de verschillende voorwerpen en de gevolgen hiervan zorgen soms voor grappige situaties. Daarnaast is het is leuk om met je Ghost Tricks de omgeving te beïnvloeden en daarmee de loop van het verhaal waardoor je iemands leven kunt redden. Ik hoop wel dat de puzzels uitdagender worden en de gameplay nog iets uitgebreid wordt, maar tot zo ver is Ghost Trick: Phantom Detective erg leuk om te spelen en ziet het er geweldig uit. Net zoals Takumi’s vorige IP, Ace Attorney.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Ghost Trick: Phantom Detective

-

Capcom