Preview: Ghostwire: Tokyo - Biedt een Japanse nachtmerrie

-

Ghostwire: Tokyo werd tijdens de Bethesda showcase van 2019 voor het eerst getoond aan het publiek door een korte teaser. Sindsdien hebben we een aantal trailers gekregen die meer tonen van de gameplay en de slechterik. Hoewel de trailers veel unieke elementen tonen werd het doel van de game mij niet echt duidelijk. Daar is nu verandering in gekomen, want Bethesda nodigde ons uit voor een digitaal evenement rondom Ghostwire: Tokyo. Tijdens dit evenement werd er een gameplay demo getoond van het begin van de game, waardoor de puzzelstukjes op zijn plaats vielen.

De lege straten van Tokyo

Het zal je maar gebeuren dat je midden op straat wakker wordt en niet alleen ziet dat iedereen opeens is verdwenen, maar ook dat een gedeelte van je gezicht uit zwarte mist bestaat. Tokyo is veranderd in een spookstad waar een mist ervoor zorgt dat iedereen verdwijnt en de Visitors nu over de straten ronddolen op zoek naar zielen. Akito, de hoofdpersoon, ondergaat dit en weet te overleven dankzij de geestenjager KK die zich heeft verbonden aan Akito. Het is hun doel om de mist te laten verdwijnen uit Tokyo en de overgebleven zielen te redden, zodat ze dichter bij Hannya kunnen komen. Hannya is namelijk het meesterbrein achter de verdwijningen en heeft de zus van Akito in handen.

Wat duidelijk wordt uit de demo, is dat je niet direct de gehele stad kunt verkennen. De mist vormt een gevaar voor Akito, waardoor je dit eerst moet laten verdwijnen. Dit doe je door de Tori gates te reinigen met magische krachten. Als beloning krijg je vervolgens een Katahsiro, waarmee je de zielen die op straat ronddolen kunt vangen en later weer kunt vrijlaten. Hoe groot de map van Ghostwire: Tokyo uiteindelijk is, is nog niet helemaal duidelijk. Tijdens het verkennen van Tokyo zijn er wel collectibles te vinden en zijn er verschillende sidequests. In het begin ben je vooral aan het vechten met De Visitors. Omdat Akito magische krachten heeft, maakt hij tijdens het vechten vooral gebruik van zijn vingers. Dit klinkt raar, maar door bepaalde bewegingen komt er magie uit zijn vingers gespoten. Op sommige momenten verschijnen er ook symbolen die je vermoedelijk moet gaan natekenen. De boog is ook een belangrijk onderdeel, maar voor de rest is er nog weinig bekend. Door de magische krachten gaat het aanvallen wel ontzettend snel en kun je dit verbeteren dankzij de vele abilities die je kunt vrijspelen.

Een Ode aan de Japanse cultuur

Voordat de gameplay demo getoond werd, zaten we met zijn allen in een lobby waar we al mochten genieten van de soundtrack van Ghostwire: Tokyo. De soundtrack is duister, spookachtig en kruipt echt onder je huid. Dit is niet geheel verrassend als je ziet waar de game over gaat. De muziek creëert dus echt de sfeer en heeft ook Japanse invloeden. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik dacht toch echt de Shakuchaci, Taiko en Koto te horen. Wat drie traditionele Japanse muziekinstrumenten zijn. Uiteraard is de cultuur terug te zien in het straatbeeld zelf, want je dwaalt rond in Tokyo. Daarnaast ga je verschillende wezens tegenkomen die onderdeel zijn van de Japanse mythologie. Een voorbeeld hiervan is de Yokai. Dit zijn bovennatuurlijke wezens die zowel menselijk of dierlijk kunnen zijn. Hoewel ze ook nog onderverdeeld worden in vijandig of juist vriendelijk kent Ghostwire: Tokyo sowieso vriendelijke Yokai. In de gameplay demo is te zien hoe een schattige katachtige Yokai een winkel heeft overgenomen. In de winkel kun je dan ook typische Japanse gerechten kopen om je gezondheidsbalk weer vol te laten lopen. De Tengu zijn dan weer half menselijk en half vogel, waardoor Akito met behulp van hun krachten naar de daken kan vliegen.

De griezelige sfeer van Ghostwire: Tokyo wordt nog eens extra versterkt, doordat de stad en de huizen vervormd zijn. Hierdoor zijn er vliegende en flikkerende objecten te zien of zit je in een appartement waarvan de kamers opeens omgedraaid zijn. Dit klinkt natuurlijk als het beste moment om een missie te introduceren die werkt op tijd! Want ook dat kun je gaan verwachten. Mijn eerste indruk is dan ook dat juist de sfeer van de game en de mythologie het beste onderdeel gaan worden van de game. Want naast de vijanden die ik al heb genoemd zijn er genoeg vijanden te zien in de laatste trailer. En sommige daarvan horen thuis in een nachtmerrie. 

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Heel veel hebben we tot op heden nog niet gezien van Ghostwire: Tokyo, maar de game gaat toch echt uitkomen op 25 maart. Dankzij de demo heb ik een beter beeld gekregen van de game, maar blijft het nog steeds een beetje vreemd. Dit is positief bedoelt, want dit zorgt ervoor dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar wat Ghostwhire: Tokyo te bieden heeft. De soundtrack van de game is in ieder geval al fantastisch en als dat een voorbode is voor de game zelf, hebben we niets te klagen. De game moet het namelijk vooral hebben van de sfeer en de Japanse mythologie, want ik vraag mij wel af hoelang de game interessant blijft. In het begin zijn de missies nog niet heel verschillend en ook het vechten lijkt zichzelf te herhalen. Uiteraard heb ik alleen het begin van de game gezien dus het kan nog alle kanten op. Ghostwire: Tokyo is in ieder geval een gewaagd concept en die creativiteit kan ik alleen maar toejuichen.

Bron: Bethesda

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Ghostwire: Tokyo

Ontwikkelaar:

Tango Gameworks

Uitgever:

Bethesda Softworks

Release:

25 maart 2022

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord