Revisited: Is Ghostwire: Tokyo nog de moeite waard in 2023?

Geplaatst:

Ghostwire: Tokyo is vorig jaar als exclusieve game verschenen op de PlayStation 5 en pc. Na een jaar van exclusiviteit is het eindelijk tijd voor de Xbox eigenaren om ook met de game aan de slag te gaan. Naast de mogelijkheid om de game op de Xbox te spelen heeft Tango Gameworks ook een gratis uitbreiding uitgebracht. Deze Spider’s Thread update is ook beschikbaar voor de PlayStation 5 en pc. Na het uitspelen van de game en het behalen van de platinum trophy heb ik Ghostwire: Tokyo niet meer aangeraakt. Niet omdat de game niet vermakelijk was, maar als je alles gedaan had was er nog weinig reden om terug te keren. Ik ben benieuwd of de nieuwe uitbreiding mij genoeg reden geeft om de game weer op te pakken en een nieuwwaarde aan de game geeft.

Ghostwire: Tokyo een jaar geleden

Ghostwire: Tokyo is een action adventure game die is ontwikkeld door Tango Gameworks en uitgegeven door Bethesda Softworks. De game kwam in 2022 alleen uit op de PlayStation 5 en pc. In Ghostwire: Tokyo wordt de stad verzwolgen door een mysterieuze mist die de mensen in zielen heeft veranderd. Akito Izuki wordt dit lot bespaard, omdat hij door een geest, KK, bezeten is. Een man met een Hannya masker verschijnt op de digitale borden en roept boze entiteiten, Visitors, op. KK zegt dat hij Hannya moet volgen, maar Akito wil eerst naar het ziekenhuis om te kijken hoe het met zijn zus gaat. Met zijn nieuwe krachten vecht hij zich een weg naar het ziekenhuis. Hannya staat naast zijn zus en als Akito wil ingrijpen, wordt hij in zijn borst gestoken. Hij wordt gered door KK en ze gaan naar een safe house om hun plan te bepalen.

Ghostwire: Tokyo werd destijds redelijk goed ontvangen en heeft zelfs in Japan een Award for Excellence gekregen bij de Japan Game Awards van 2022. De game bevat interessante elementen zoals het verkennen van Shibuya, het redden van de zielen, het vinden van Yokai en het bevechten van de vijanden met je bezeten hand waarmee je vuur, water en wind schiet a la Bioshock. Toch waren er ook klachten, want de gameplay bestaat grotendeels uit het bevechten van de Visitors, het verhaal is niet heel bijzonder, de eindbazen waren te makkelijk en het Assisted Aiming systeem werkte niet optimaal. In mijn review van Ghostwire: Tokyo kun je over mijn ervaringen met de game lezen. Zoals ik aan het begin al zei: de game is vermakelijk, maar de gameplay is redelijk repetitief en het verhaal is niet vernieuwend. Het is leuk om te doen, maar het is eigenlijk een game die je maar één keer speelt. Daarnaast heeft de game naast performance updates geen nieuwe belangrijke updates gekregen waardoor je minder snel geneigd was om de game weer op te pakken.

Ghostwire Tokyo4

Ghostwire: Tokyo met de Spider’s Thread update

Daar is nu verandering in gekomen, want met de Spider’s Thread update krijgt Ghostwire: Tokyo veel nieuwe content. Akito kan nieuwe Torii-gates te zuiveren waardoor je op nieuwe plaatsen kunt komen die voorheen in mist gehuld waren. Hier vind je nieuwe zielen om te zuiveren en nieuwe gebouwen die je kunt onderzoeken. Ook zijn er nieuwe talismans toegevoegd om je te helpen bij je avontuur. De level cap van vijftig is opgeheven. Hierdoor kun je nieuwe Spirit Skills vrijspelen en die zal je ook nodig hebben voor de nieuwe vijanden. Deze vijanden hebben onbekende aanvallen en doen veel schade. Het is jammer dat het assisted aiming systeem niet ook een upgrade heeft gekregen, want dat leidt soms tot frustratie. Ook zijn er nieuwe side missions toegevoegd en deze zijn vergelijkbaar met die uit de main game. Toch zijn ze wel interessant om te doen, want ze zijn aardig freaky en zelfs een beetje verontrustend. Zo word je in de school gevolgd door een anatomiepop die alleen beweegt als je je rug naar hem toedraait. Dat was een stressvolle ervaring, maar wel leuk. Naast de nieuwe missies zijn er ook uitgebreide story cutscenes waardoor er meer interacties tussen de personages zijn en je meer inzicht krijgt in de plot van het verhaal. Ook is de Photo Modus uitgebreid met meer opties.

Daarnaast is er een roguelite modus, The Spider’s Tread, toegevoegd die je vanuit het hoofdmenu kunt selecteren. In deze modus moet je dertig levels zien te overleven, maar je hebt niet al je verworven krachten uit de main game tot je beschikking. Die upgrades kun je kopen in The Cat’s Paw op het eerste level waar je ook items en talismans kunt aanschaffen. Als je wilt beginnen, ga je naar de blauwe pilaar van licht en vervolgens word je in een veld gedropt met een willekeurige indeling. In elk veld moet je de blauwe pilaar naar het volgende veld vinden of een opdracht voltooien, maar je wordt gehinderd door de corrupte bomen waardoor je niet overal kunt komen en natuurlijk zijn er genoeg Visitors om je tegen te houden. Daarnaast zijn er ook nog optionele doelen die je kunt behalen zoals het verzamelen van goud (senni), het bevrijden van zielen, enz. Als je doodgaat, begin je weer op het eerste level. Je verliest een groot deel van je geld, maar je behoudt skills en levels. Zo word je langzamerhand sterker en wordt elke run makkelijker. Tenminste tot je bij de hogere levels komt, want daar zijn de Visitors een uitdaging. Om de zoveel velden kom je een eindbaas tegen, maar gelukkig kom je na het behalen van een aantal velden ook weer The Cat’s Paw tegen.

Ghostwire Tokyo5

De onzekere toekomst van Ghostwire: Tokyo

Ik weet niet of de game nog meer uitbreidingen in de toekomst gaat krijgen, maar de Spider’s Thread update biedt genoeg nieuwe dingen. Het is toch wel weer leuk om Tokyo verder te verkennen met Akito en KK, wat zielen te helpen en weer wat Visitors uit te schakelen. Daarnaast waren de side missions leuk om te doen en zelfs een beetje eng. Als ze nog meer van dat soort missies hebben, en nieuwe vijanden en nieuwe skills blijven toevoegen dan zou dat de game meer replay value geven. Je kunt je wel afvragen of ze dat dan niet beter in een tweede deel kunnen stoppen. De roguelite modus is leuk om te doen en zeker uitdagend. Dit is voor de fans van Ghostwire: Tokyo een perfecte test, maar het wint nooit van een echte roguelite. Toch is het een leuke toevoeging, maar ik weet niet of het genoeg is. Veel van de gameplay leidt namelijk tot een gevecht met de Visitors net zoals in het origineel. Dit moet je dus wel leuk vinden, want anders ga je je snel vervelen. Ik moet wel toegeven dat neiging om alle nieuwe content te voltooien en alle items te verzamelen wel weer snel aanwezig was.

Ik weet ook niet hoe de toekomst voor Ghostwire: Tokyo eruit ziet. De ontwikkelaars hebben aardig wat extra content toegevoegd met de Spider’s Thread update en hebben degelijk werk afgeleverd. Komen er nog meer uitbreidingen of is de besteedde aandacht voor de update een hint naar een vervolg? Zijn er al ideeën voor een vervolg? Door de overname van Bethesda door Microsoft zou dat wel een interessante situatie kunnen opleveren. Het zou maar zo kunnen zijn dat het tweede deel alleen naar de Xbox komt en dat de bezitters van een Playstation 5 een jaar moet wachten op toegang tot de game. In dat geval zouden de rollen volledig omgedraaid zijn. Zo ver bekend zijn er nog geen plannen voor een vervolg. Dus op Ghostwire: Tokyo 2 zullen we nog even moeten wachten.

Ghostwire Tokyo2 1Ghostwire Tokyo2 1Ghostwire Tokyo2 1Ghostwire Tokyo2 1Ghostwire Tokyo2 1

Ghostwire: Tokyo was al een vermakelijke action adventure, maar de game had ook zijn minpuntjes. De gameplay is redelijk repetitief en na het uitspelen was er weinig meer te doen. Door de Spider’s Thread update krijg je nog meer content aangeboden en een extra modus. Dit is voor de fans zeker een goede toevoeging, want je krijgt meer verdieping in het verhaal en je kunt Shibuya verder verkennen. Als je de game nog niet gespeeld hebt, dan is het zeker de moeite waard als je van Japanse folklore en ghost stories houdt. En als je toegang tot de Xbox game pass hebt, zou ik de game zeker even proberen. Wanneer je de game al uitgespeeld hebt dan is het door de Spider’s Thread update wel leuk om weer even terug te keren naar Shibuya, nieuwe missies te doen, nieuwe Visitors te verslaan en je nieuwe krachten uit te proberen. De roguelite modus biedt de fans een nieuwe uitdaging en geeft de game meer replay value. Je moet de gameplay wel leuk vinden, want die blijft grotendeels hetzelfde. Toch is Ghostwire: Tokyo door de recente Spider’s Thread update zeker de moeite waard in 2023.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Ghostwire: Tokyo

Series

-

Uitgever

Bethesda Softworks

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

25 maart 2022

Ontwikkelaar

Tango Gameworks

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord