Ghostwire: Tokyo

  • Ontwikkelaar Tango Gameworks
  • Eerste releasedatum 25 maart 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Actie , Horror
  • Gameliner score

Review: Ghostwire: Tokyo - Geen evenaring, maar stelt niet teleur - PlayStation 5

In juni 2019 werd door Shinji Mikami en Ikumi Nakamura tijdens de E3 Ghostwire: Tokyo aangekondigd. De nieuwe IP wordt uitgegeven door Bethesda die we kennen van The Evil Within, Fallout, Doom en Elder Scrolls. De game is ontwikkeld door Shinji Mikami, de oprichter van Tango Gameworks, die je misschien kent van de eerste Resident Evil, RE Remake, Dino Crisis, Resident Evil 4 en The Evil Within. Mikami heeft deze keer geen survival horror game gemaakt, maar een actie game met bovennatuurlijke elementen. Anita mocht met de demo aan de slag en haar ervaringen kun je teruglezen in haar preview van Ghostwire: Tokyo. Als Resident Evil-fan was ik aardig benieuwd naar de game en gelukkig gaf Anita het stokje aan mij door. Of Ghostwire: Tokyo het niveau van Mikami’s vorige games kan evenaren, kun je lezen in mijn review.

Helemaal alleen

Akito Suzuki is in Shibuya, Tokyo en ziet dat de stad wordt omhuld in een witte mist waardoor de mensen verdwijnen. De zielen van de verdwenen mensen worden verzameld in vreemde kubussen. Hij hoort een interne stem tegen hem zeggen dat hij zich moet verstoppen voor een processie van geesten die door een man met Hannya masker op een beeldscherm worden toegesproken. Hij komt erachter dat hij niet verdwenen is, omdat hij is bezeten door een onbekende entiteit. Akito laat zich niet volledig overnemen, want hij moet voor zijn zus Mari zorgen die je in een flits in een ziekenhuisbed ziet liggen. De entiteit is hier niet blij mee, maar aangezien hij Akito niet volledig kan controleren, gaat hij voorlopig akkoord. De entiteit, KK, is een overleden detective die achter de man met het Hannya masker aanzit. Hij is door hem vermoord en heeft jouw lichaam nodig om hem te stoppen.

Onderweg naar het ziekenhuis legt KK het een en ander uit door middel van een korte tutorial. Zo leer je hoe je moet bewegen, hoe je magic gebruikt, hoe je je kunt verdedigen en hoe je de vijanden met stealth kunt uitschakelen. Als je eenmaal bij het ziekenhuis en je zus aangekomen bent, vind je de man met het Hannya masker die haar vervolgens ontvoert en jou uitschakelt. Door de deal met KK krijg je nog een kans om samen met hem erachter komen wat de man met Hannya masker eigenlijk van plan is met je zus en Tokyo om deze beide te redden. KK waarschuwt Akito dat ze niet meteen naar de eindbaas kunnen rennen, want dan ondergaan ze wederom hetzelfde lot. Akito moet vertrouwd met zijn nieuwe krachten raken en ervaring met Visitors opdoen om sterker te worden. Zo begin je je avontuur in een leeg en verlaten Tokyo.

onbekend

Het nieuwe Tokyo

Tokyo ziet er vervormd, maar toch herkenbaar uit. Straten met uithangborden die je niet kunt lezen, veel steegjes, Torii van Shinto tempels, vending machines, kleine winkels en hoge gebouwen. De achtergrondmuziek doet authentiek aan met de Japanse muziek en past prima bij de setting. Ook hoor je af en toe het geklaag van de zielen en hoor je de Visitors wanneer je in hun buurt komt. De stad wordt gehuld in een mysterieuze witte mist en is niet vrij te verkennen, want de mist is schadelijk voor Akito’s gezondheid. Hierdoor lijk je redelijk gebonden te zijn aan het pad dat je moet volgen, maar zodra je je eerste Torii Gate hebt gezuiverd, kun je een groter gebied verkennen. Door het reinigen van een poort zie je nieuwe locaties en worden de side missions zichtbaar. De Torii Gates zijn over de map van Tokyo verspreid en doen denken aan het synchroniseren van de High Points uit Assassin’s Creed. Je vindt na het reinigen ook een item bij de nabij liggende Shinto tempel zoals nieuwe magic of Prayer Beads waarmee je je Akito kunt buffen. Ook kun je hier geld offeren voor een gelukkige toekomst.

Tokyo is niet helemaal verlaten en met de Spectral Vision kun je de omgeving scannen voor Visitors, verloren zielen, honden of katten en Torii Gates. Je ziet ook dagelijkse gebruiksvoorwerpen als blauwe, rode en groene ether kristallen die je kunt breken om je magic bij te vullen. De gele ether kristallen geven je meika (geld). Hiermee kun je voedsel, hondenvoer, talismans en Katashiro kopen bij een Nekomata (Yokai) die een winkel runt. Vanwege KK’s krachten kun je met katten en honden praten voor hints. Honden kun je zelfs voeren, zodat ze een item of meika voor je vinden. Tevens zijn er verzamelobjecten uit de Japanse geschiedenis te vinden die je bij een andere Nekomata kunt inleveren voor geld. Omdat alle mensen door een onverklaarbare reden zijn verdwenen, zijn er in Tokyo veel zielen die je als blauwe verschijnsels tegenkomt. Met een Katahsiro (L2) kun je deze zielen redden en verzamelen. Je kunt deze voor meika en experience points inleveren bij een telefooncel (Spirit Transmission Device) waardoor ze naar de normale wereld worden gestuurd. In sommige gevallen zijn de zielen verzegeld en moet je ze eerst met een willekeurig Hand Seal bevrijden. Je ziet op je scherm een vorm van lijnen die je moet nabootsen met R3. Het is niet vervelend om te doen, maar als het niet lukt, kun je het ook aan KK overlaten.

onbekend

Verdrietige verhalen

Soms zijn er zielen met een sterkere binding met de wereld waarin ze gestorven zijn waardoor hun ziel geen rust kan vinden. Dit zijn de side missions waar je verschillende opdrachten moet uitvoeren voor de desbetreffende ziel. Soms zijn het hele luchtige zaken zoals een ziel die geen rust kan vinden omdat hij te weinig wc-papier had, maar ook serieuzere zaken waar een ouder nog iets voor hun kind moest doen of vice versa. Er zijn ook gevallen waar een bepaald persoon een hele groep heeft verdoemd door zijn of haar gedrag en hier trots op is. Deze personen moet je eerst verslaan en bevrijden met een Hand Seal, zodat hun ziel rust vindt. Daarnaast vind je Visitors die met kubussen de verloren zielen proberen te verzamelen en corrupte barrières die zielen vasthouden. Je kunt de Visitors tegenhouden met Quick Purge of er volop in gaan en de barrière zuiveren door een bepaald deel te raken om de zielen te bevrijden.

Je vindt ook Yokai in Tokyo. Dit zijn traditionele wezens uit de Japanse mythologie. Deze wezens zoals de Tengu, Kappa en Obake hebben menselijke of dierlijke eigenschappen en zijn soms vriendelijk, maar ook ondeugend. Soms moet je ze beschermen tegen de Visitors, soms moet je ze alleen zien te vinden en in andere gevallen moet je ze ongezien proberen te vangen. Als je dit voor elkaar krijgt, ontvang je Magatama die je moet gebruiken om blokkades in je Skill Tree te verwijderen waardoor je verder kunt levelen. De Tengu kun je gebruiken als grappling point om hoger gelegen punten te bereiken. Ook kun je door de krachten van KK een stukje door de lucht glijden om op moeilijk bereikbare plekken te komen. Je hoeft je niet druk te maken als je meters naar beneden valt, want dat heeft geen invloed op je gezondheid. Wat wel invloed op je gezondheid heeft, zijn de Visitors die de verlaten straten onveilig maken.

onbekend

Geen vriendelijke bezoekers

De Visitors bestaan dus uit verschillende stereotiepe figuren uit de huidige Japanse cultuur zoals overwerkte ambtenaren, ongelukkige studenten en geïsoleerde personen. Ze komen in eerste instantie niet erg bedreigend over, maar ze kunnen je met een paar rake klappen uitschakelen. Zeker als de verschillende vijanden je tegelijk bestoken met melee en magic. Hun bereik met hun paraplu, vliegende trap of vuurbal is vaak groter dan je verwacht en hierdoor kun je in de problemen raken. Je kunt wel verdedigen (L1), maar dan verlies je wel wat energie, tenzij je deze perfect uitvoert. Met L2 word je geholpen door de Assisted Aiming waardoor je op een vijand richt, maar je moet deze wel vasthouden. Dit systeem vond ik niet geweldig, want als de Visitors bewegen, moet je het opnieuw doen. Het was beter geweest als de lock-on op de gekozen Visitors zou blijven en je deze kunt wisselen zoals we kennen uit de meeste moderne games als Strangers of Paradise Final Fantasy Origins en Elden Ring. Soms is het lastig om tussen alle vijanden te manoeuvreren en lijken de controls wel tegen te werken. Na wat oefening gaat dit beter, maar dit kan wel eens frustrerend zijn. Je kun de Visitors met melee (R3) te lijf gaan, maar dat is niet verstandig.

Gelukkig heb je door KK beschikking tot magic en verschillende technieken om ze uit te schakelen. Om de Visitors te verslaan moet je hun kern bloot te leggen en eruit trekken (L2). Als je de kern vernietigt, verdwijnt de Visitor en ontvang je wat magic en health. Om dit te bereiken moet je hen bestoken met magic. Het is dus de truc om zoveel mogelijk kernen bloot te leggen en ze allemaal uit te schakelen. Je moet dit wel snel doen, want de blootgelegde kern blijft een korte tijd zichtbaar. Het is ook mogelijk de Visitors te besluipen en met een stealth aanval (Quick Purge) te zuiveren zonder dat je de kern hoeft te zien. Mocht je zonder magic komen te zitten wat onwaarschijnlijk is met alle breekbare objecten, kun je ook gebruikmaken van je pijl en boog en stealth. Daarnaast zijn er Talismans die je naar de vijanden kunt gooien. Hiermee kun je ze onder andere verdoven om snel achter ze te sluipen voor een Quick Purge of ze zwakker maken waardoor ze eerder hun kern tonen.

Als Akito en KK een beetje aan elkaar gewend zijn en genoeg kernen hebben blootgelegd of vijanden hebben verslagen met Quick Purge, kun je ook een speciale aanval (Wire In) gebruiken. Hierdoor krijg je al je magic terug, worden de Visitors weggeblazen of verdoofd en zijn hun kernen veel eenvoudiger bloot te leggen. Deze magic en technieken kun je in je Skill Tree uitbreiden net zoals de hoeveelheid pijlen of items je bij je kunt dragen. Daarnaast kun je bidden bij Jiro beelden om de hoeveelheid magic (wind, vuur, water) die je gebruikt te verhogen. Er zijn ook momenten waar je door omstandigheden van KK wordt gescheiden en dan heb je geen beschikking tot je magic. Je kunt wel de zielen vangen met je Katashiro en Visitors met Quick Purge of een pijl en boog uitschakelen. Dit zijn wel lastige stukjes, omdat je aardig afhankelijk van je magic oftewel KK bent en deze delen vereisen iets meer tactiek. Ook de bazen vereisen soms een andere aanpak dan simpelweg je magic gooien of pijlen schieten. Dit zorgde enigszins voor een uitdaging, omdat je eerst moest uitvinden wat je moet doen.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Ghostwire: Tokyo lijkt een kruising tussen Silent Hill en Bioshock. Dit komt door de freaky wereld met geesten en andere entiteiten. Daarnaast doet de magic die je met je hand kunt gebruiken denken aan de Plasmids. Zoals gezegd Tokyo is freaky, maar niet heel erg eng. Persoonlijk ben ik niet echt onder de indruk van een schoolmeisje zonder hoofd, spinachtige vrouwen of vreemde mannen met paraplu’s, maar misschien heeft Mikami mij met zijn andere games verpest. Ghostwire: Tokyo heeft mij dus niet weggeblazen, maar het is zeker een vermakelijke game met een intrigerend verhaal en goede sfeer. Er is genoeg te doen, maar soms lijken de missies op elkaar, want vaak moet je een groep Visitors uitschakelen om dat doel te bereiken. De controls zijn even wennen en de assisted aiming had beter uitgewerkt kunnen worden. Toch heb ik me best vermaakt met de game en is het voor fans van het occulte, van Japanse folklore en van actie zeker de moeite waard.

  • Pluspunten
  • Mysterieus occult verhaal
  • Vervormde Tokyo is interessant
  • Genoeg te doen en vinden
  • Eindbazen vereisen meer tactiek
  • Relatie Akito en KK
  • Minpunten
  • Besturing is even wennen
  • Assisted Aiming is niet geweldig
  • Gameplay soms wat repetitief
Gameliner Score
Prima

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?