Preview: GTFO - Samenwerken is alles

Kun je goed werken in teamverband, ben je stressbestendig en beschik je over een uitstekend probleemoplossend vermogen? Dan ben je zeker geschikt voor GTFO! Nee, je bent hier niet een vacature aan het lezen, maar wel een beschrijving van het soort persoon dat je in mijn ogen moet zijn om GTFO te kunnen spelen. Ontwikkelaar 10 Chambers Collective noemt de game een 4-player hardcore co-op action horror FPS en hardcore, dat is het zeker. GTFO is absoluut niet voor iedereen weggelegd, maar is voor een bepaalde groep gamers echt wel de moeite waard.

Licht uit, geluid aan

In GTFO worden vier spelers door een onbekende persoon die ze The Warden noemen door een ondergronds complex gestuurd om daar verschillende opdrachten voor The Warden uit te voeren. De vier spelers worden daar tegen hun eigen wil in, in gevangenschap gehouden en moeten keer op keer de donkere gangen in duiken. Veel meer informatie over het verhaal, de reden waarom je in het complex gevangen wordt gehouden of over wie die mysterieuze Warden nou is, zit momenteel nog niet in de game.

Wat wel heel duidelijk is, is dat GTFO zeker geen game voor watjes is. De game weet het horror-genre namelijk uitstekend neer te zetten. Donkere verlaten ruimtes, sfeervolle audio die perfect wordt ingezet en tactisch geplaatste mistsluiers zorgen ervoor dat je constant op je hoede bent. GTFO maakt namelijk geen gebruik van goedkope jumpscares die je van mijlenver eigenlijk al ziet aankomen. Toch zul je, wanneer je besluit deze game te gaan spelen, vaak genoeg de stuipen op het lijf gejaagd worden door de verschillende bizarre wezens die je in de game tegenkomt. Een homp vlees met tentakels of een vreemde mutant die met hoge snelheden op je af komt, zijn slechts enkele voorbeelden van de verschrikkingen die je in de game tegen kunt komen. Gelukkig kan alles doodgemaakt worden, wat dan weer voor een gezonde dosis rondvliegend bloed en ingewanden zorgt.

Samenwerken of samen sterven

"Work together or die together" is de slogan van GTFO. De ontwikkelaars hebben hiermee absoluut niet overdreven, want samenwerking en goede communicatie zijn de enige manier om verder te kunnen komen in de game. De game bestaat momenteel uit vijf verschillende levels. Elk level bestaat uit meerdere secties en meerdere doelen die je moet behalen. Uiteindelijk is het bij elk level de bedoeling dat je, zoals de titel van de game, GTFO, al impliceert, het level weet te verlaten. Voordat je dit kunt doen, moet je echter nog andere taken uitvoeren. Soms moet je informatie verzamelen, soms moet je voorwerpen zien te vinden en soms moet je bepaalde puzzels zien op te lossen. Dit allemaal terwijl je continu op je hoede blijft voor de verschillende wezens die je op elk moment kunnen vergezellen.

Samenwerking is daarom dus erg belangrijk. Momenteel is het bijna verplicht om met vier spelers samen te spelen. De game is namelijk ontzettend moeilijk en de verschillende puzzels en doelstellingen zijn zodanig ontworpen dat je ze eigenlijk ook alleen kunt uitvoeren met vier man. Elke speler kan namelijk voorafgaand aan het level een bepaalde set uitrusting kiezen. Elk wapen en elke tool heeft namelijk een andere functie waardoor elke speler een andere rol in het team kan vervullen. Kies je er bijvoorbeeld voor om de heavy-hitter te zijn met de automatische geweren en turrets, of kies je liever voor de utility van het schuimkanon? Wanneer je samen hebt uitgevochten wie welke uitrusting meeneemt, ben je er echter nog lang niet. Je moet namelijk ook nog samen door het level zien te komen en dat is geen gemakkelijke taak. GTFO legt namelijk enorm de nadruk op stealth gameplay. De meeste monsters zijn namelijk gevoelig voor licht en geluid, waardoor je niet zomaar door het level heen kunt rushen en alles neer kunt knallen wat er in je weg staat. Proberen zo gecoördineerd mogelijk door het level te bewegen en regelmatig "zet je f*cking licht uit, joh!" schreeuwen tegen dat ene teamlid dat niet weet wat stealth betekent, lijken dan ook de basis van de gameplay op te maken.

Early access-probleempjes

Goed, de algehele griezelige atmosfeer en de gameplay mechanics die de lat hoger leggen dan de meeste andere co-op games maken van GTFO een uitstekende game. Er zijn echter wel een aantal dingen die zeker nog verbeterd kunnen worden. Zo zit er momenteel geen matchmaking in de game. Je moet dus zelf een groep vrienden hebben om samen mee te spelen of je moet mensen zoeken via het officiële Discord-kanaal van GTFO. Nu heeft dat kanaal meer dan honderdduizend leden, dus nieuwe vrienden maak je er zo. Daarnaast heeft de game, die de nadruk legt op samenwerking, geen ingebouwd voice chat-systeem. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, daar je meestal toch je medespelers via Discord vindt, maar dat is dan toch weer een tweede programma die je op je pc open moet hebben staan. Ook is er niet echt een mogelijkheid om met minder dan vier man te spelen. Wanneer je met minder spelers samen speelt of zelfs in je eentje, is de game bijna niet te spelen omdat de moeilijkheidsgraad zo hoog ligt. Goed, de game is natuurlijk wel bedoeld om samen met anderen te spelen, maar een moeilijkheidsgraad die meeschaalt naargelang het aantal spelers in je team of de mogelijkheid tot het toevoegen van computergestuurde spelers zou het voor mensen met weinig vrienden of drukke schema's ook gemakkelijker maken om de game te kunnen spelen.

Uiteraard zit de game momenteel nog in de Early Access en willen de ontwikkelaars nog meer features toevoegen en verbeteren voordat de game daadwerkelijk uitkomt. Mijn puntjes van kritiek staan momenteel ook op de roadmap om aangepakt te worden, dus dat belooft in ieder geval al veel goeds. Over het algemeen zit GTFO voor een early access-titel erg goed in elkaar. Ik heb tijdens het spelen geen gekke bugs gevonden en verder draait de game op mijn inmiddels mid-range pc perfect. Door de hoge moeilijkheidsgraad van de game heb je aan de vijf momenteel beschikbare levels toch flink wat uren aan gameplay, dus je hebt genoeg om je mee te vermaken.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Al met al kan ik je, als je van dit soort games houdt, GTFO zeker aanraden. De game kost momenteel in de early access 34,99 euro wat voor een early access-game op zich best prijzig is. Wanneer je echter met een groep vrienden kunt spelen of via het Discord-kanaal een tof team kunt vinden, heb je voor die prijs wel een zeer degelijke en veelbelovende early access-titel. Ben je er niet van overtuigd dat GTFO je centjes waard is? Wacht dan op de volledige release van de game. Ik vertrouw er namelijk wel op dat de ontwikkelaars hier zeker iets moois van gaan maken, dus Get The F*ck In!

Packshot GTFO

-

10 Chambers