Preview: Humanity - Schaapachtig gedoe

Al jarenlang voeren mensen discussies over de vraag of mensen kuddedieren zijn. Waarom volgt een groot deel van de mensheid anders dezelfde mode? En wat is de reden achter het feit dat we zo snel geneigd zijn om elkaar te herhalen op sociale media? Als het aan Humanity ligt, hebben we eindelijk een definitief antwoord op die vraag. Ja, we zijn allemaal kuddedieren. Sterker nog, we worden geleid door een hond alsof we een stel schapen zijn die niet beter weten. Nooit had ik gedacht dat het spelen van een puzzelgame zou leiden tot zoveel waardevolle inzichten over de mensheid. Benieuwd hoe dat zich uit in de game? Je leest het allemaal in deze preview van Humanity.

Preview Humanity

Het stoplicht staat altijd op groen

Oke, misschien was die intro wat overdreven en blijven de vragen over het gedrag van mensen voortleven. Maar in de wereld van Humanity werken de regeltjes net wat anders dan in onze eigen wereld. In de game speel je als een witte, lichtgevende hond die fungeert als een soort schapenherder. In plaats van schapen leid je echter mensen naar een vooraf aangegeven doel in één van de negentig puzzellevels toe. Dat klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is. Het klootjesvolk acteert namelijk als een stel hersenloze zombies en loopt enkel in een rechte lijn vooruit. Aan jou als speler de taak om deze mensen daarom te begeleiden door acties op het speelveld aan te geven.

Je beschikt over een arsenaal van verschillende acties die je de mensen kunt laten uitvoeren. Door bijvoorbeeld pijlen te plaatsen, kun je de mensen een bepaalde richting opsturen. Al snel kom je ook te beschikken over de mogelijkheid om de mensen te laten springen, zweven en ze objecten te laten duwen. Terwijl je de mensen begeleidt, huppel je als hond zelf door het level om op het juiste moment de menigte een kant op te sturen. Vooruitplannen is mogelijk door in het begin alle pijlen en acties uit te zetten, maar vaak zijn on-the-spot acties ook nodig om het level tot een succesvol einde te brengen. Het scheelt dat er geen consequenties zijn als één van de hersenloze zombies een afgrond in duikelt, zolang je de toevoer van de hordes mensen maar niet stopt.

Preview van Humanity

Samen uit, samen thuis

De moeilijkheid van de game gaat hem zitten in het vooruitdenken. Hoe zorg je ervoor dat de mensenmassa op het juiste moment op de juiste plek de juiste actie uitvoert? Dat wordt nog een tikkeltje lastiger wanneer je voor een volledige Goldy-verzameling gaat. Een Goldy is een optionele, goudgekleurde persoon die je naar de finish moet leiden zonder dat deze in een afgrond duikelt. Ook dat vereist nog strakkere planning - zeker wanneer de game het meenemen van de Goldies in sommige levels verplicht maakt. Wanneer je er eenmaal in slaagt om deze goudgekleurde knul veilig naar het einde te brengen, geeft dat wel een intens goed gevoel. Ja, je mag jezelf een schouderklopje geven.

Hoewel de basisgameplay erg vermakelijk is, kent de game ook zijn stekeligheden. Soms kan de gameplay erg traag aanvoelen. Je bent immers constant aan het wachten totdat de mensenmassa een bepaald punt in het level heeft bereikt. Er is een versnelknop, maar zelfs met die knop heb je vaak het gevoel dat het wachten nét iets te lang duurt. Hou er ook maar rekening mee om regelmatig de 'Retry'-knop in te drukken. Terugspoelen is namelijk niet mogelijk. Als je één verkeerde zet maakt en je Goldy het loodje legt, kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig zijn de levels niet al te lang en ben je vaak binnen een minuut weer op het punt waar je eerst was.

Humanity Enhance preview

Schoenmaker, blijf bij je leest

Ten slotte kom ik er in deze preview niet omheen om het even over de uitgever van deze game te hebben. Ik was namelijk aangenaam verrast toen bij de aankondiging van Humanity werd medegedeeld dat de mensen bij Enhance de handen ineenslaan om deze game later dit jaar naar de digitale winkelschappen te brengen. Je weet wel, de mensen achter next-level audiovisuele game-ervaringen, zoals Tetris Effect: Connected, Rez Infinite en Lumines Remastered. Met name Tetris Effect is het perfecte voorbeeld van hoe een puzzelgame je op emotioneel vlak kan raken en daarmee een audiovisueel meesterwerk weet te vormen. Helaas kreeg ik datzelfde gevoel totaal niet toen ik Humanity speelde.

De basisgameplay van Humanity is prima, maar de tien levels die ik voor deze preview speelde, voelden meer als saaie, blokkerige gebieden met een leuk filtertje eroverheen en vergetelijke achtergrondsmuziek. Nu hoeft natuurlijk niet elke puzzelgame een audiovisueel meesterwerk te zijn en zou het misschien zelfs botsen met de complete levelbewerker en user-generated content die de game biedt, maar ergens had ik meer van een game met het Enhance-label verwacht. De naam van de uitgever schept bepaalde verwachtingen die voor mij in de demo niet werden waargemaakt. Zeker in de verhaalmodus hoop ik iets meer grafische pracht en praal te kunnen ontdekken wanneer de game uiteindelijk verschijnt.

Enhance Humanity preview

Voorlopige conclusie van Nils Hoogervorst

Humanity heeft de potentie om uit te groeien tot een onwijs interessante puzzelgame. De basisgameplay is sterk en zet je brein erg aan het denken. En nee, niet over kuddegedragdiscussies, maar over de manieren om de korte, maar vermakelijke puzzellevels in de game uit te spelen. Op sommige momenten kan de game wel wat traag aanvoelen en ook audiovisueel is Humanity niet zo'n spektakel als de eerste titels van de uitgever Enhance. We zijn nog enkele maanden van de release verwijderd, dus wellicht verbetert de ontwikkelaar op deze punten wanneer de game verschijnt in mei van dit jaar.

Packshot Humanity

-

Enhance