Review: Humanity - Maakt van kuddegedrag puur puzzel vermaak PlayStation 5

Geplaatst: 15 mei 2023 18:00
Aangepast: 15 mei 2023 18:01

Mensen zijn schapen. We hebben de neiging om elkaar na te doen, omdat gedrag dat van de groep afwijkt maar vreemd wordt gevonden. Kijk maar naar alle mensen die het opeens nodig vinden om een flesje water bij zich te dragen of de godganse dag naar hun telefoon staren in plaats van met elkaar te praten (de cyber zombies). Het klinkt misschien vreemd, maar er was ooit een periode waar dit gedrag als abnormaal zou worden gezien. Deze onzichtbare drang maakt van de mensen een kudde die voort draaft op de nieuwe trends en mode. In de actie/puzzelgame Humanity speelt ontwikkelaar, Tha Limited, met dit concept door de mensheid te verbeelden als eindeloze stroom die één richting opgaat en gestuurd moet worden. Nils gaf in zijn preview van Humanity aan dat deze game de potentie heeft om uit te groeien tot een onwijs interessante puzzelgame. In mijn review kun je lezen of ik het met hem eens ben.

Gaan we toch de wereld redden?

Humanity is een puzzel game met actie elementen en biedt verschillende modi zoals Story Mode, User Stages, Stage Creator en Enter VR Mode. In puzzelgames is het verhaal vaak ondergeschikt aan de puzzels en dat is hier ook het geval. Toch is het fijn dat de ontwikkelaars de moeite hebben genomen om de game van een narratief te voorzien in de Story modus. In Humanity ben jij een kleine, witte hond die door een stem wordt aangesproken. Laten we hem voor het gemak Fenton noemen. Hij heeft volgens de stem een taak te volbrengen en wordt verzocht om de schijnbaar eindeloze en hersenloze mensenstroom te begeleiden naar een kolom van licht. Naarmate het verhaal vordert krijgt het meer vorm, moet je het zelfs opnemen tegen Rival Factions en zie je dat het redden van de mensen ook een hoger doel heeft. Dit geeft een reden om het verhaal te vervolgen, maar de kracht van de game ligt in de uitdagende puzzels die je in de velden tegenkomt.

Zoals gezegd moet je met Fenton de oneindige stroom van mensen naar de lichtkolom begeleiden die uit een witte deur verschijnen. Als ze van meer dan twee blokken afvallen, de diepte indonderen of geplet worden, verschijnen ze weer uit de witte deur. Zo kun je je dus bezighouden met het oplossen van de puzzel en hoef je je niet druk te maken over eventuele verliezen. Al heb je heel soms een bepaalde hoeveelheid mensen of Goldy’s nodig om het veld te kunnen voltooien. Fenton kan vrij in het veld rondlopen, springen en commando’s geven. Ook kan hij naar verschillende stromen van mensen teleporteren, zodat je met de groep meeloopt en op de voorhoede kunt blijven. Dit kan erg handig zijn als je je snel wilt verplaatsen, maar soms is het lastig om er weer uit te komen. Ik had in het begin een beetje moeite met het besturen van Fenton, want hij reageert snel waardoor ik vaak in de afgrond viel en soms is hij lastig terug te vinden tussen al die mensen. Gelukkig heeft dat mijn plezier niet verpest en went dit snel. De mensenmassa loopt altijd vanuit het startpunt één richting op en Fenton kan de looprichting veranderen door een commando in het veld te plaatsen. Naarmate je verder komt, krijg je beschikking over nieuwe commando’s, zodat je door de velden kunt komen die steeds uitdagender worden. Gelukkig begint de game met een aantal tutorial velden waardoor je de basis leert en enigszins voorbereid bent op wat gaat komen.

Humanity3

Genoeg variatie te vinden

Natuurlijk lijkt het begeleiden van een oneindige mensenmassa naar een lichtkolom heel simpel, maar Humanity biedt meer dan negentig velden waarin de puzzels steeds ingewikkelder worden. Voordat je met een veld begint, kun je deze inspecteren om alvast een route te bepalen en zie je welke vaardigheden Fenton tot zijn beschikking heeft. Als je een veld in eerste instantie ziet, lijkt het onmogelijk, maar in de velden vind je vraagtekenblokken die uitleg geven over een nieuw element in het veld. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgelegd dat personen door gras kunnen lopen, maar dat verschuifbare blokken die in het gras terechtkomen niet meer verplaatst kunnen worden. Ook experimenteren helpt en soms kun je beter gewoon verder gaan en het later opnieuw proberen met alle opgedane ervaring. De lichtkolommen zijn niet altijd even makkelijk te bereiken en soms moet je er meerdere tegelijk vullen. Ook zijn er knoppen in het veld te vinden waardoor platformen kunnen verschijnen, ventilatoren geactiveerd kunnen worden of een schild om een lichtkolom wordt gedeactiveerd. Al moet je er wel rekening mee houden dat de knoppen alleen blijven werken als de mensenstroom er overheen loopt.

Om deze knoppen te activeren en uiteindelijk de lichtkolommen te bereiken moet de mensenstroom onder andere blokken verschuiven en beklimmen, gebruikmaken van ventilatoren in de muur of bodem en de Rival Factions ontwijken. Ik heb mij erg vermaakt met het zoeken naar de oplossingen voor de uitdagende puzzels en was verbaasd door de verscheidenheid aan omgevingen. Als je de rivaliserende mensenstroom moet ontwijken vereist dit een nieuwe manier van denken. Zeker omdat ze de Goldy’s kunnen stelen door ze aan te raken. Gelukkig kun je met de commando’s de mensenstroom vier kanten opsturen, ze laten springen (hoog of ver), ze opsplitsen (Branch) en zelfs lichter maken (Float). Hierdoor worden ze verder weggeblazen door de ventilatoren en verdwijnen ze niet als ze van meer dan twee blokken vallen. Ze krijgen later zelfs wapens om het tegen de Rival Factions op te nemen. De mensenstroom reageert op de commando’s maar doen ook dingen uit zichzelf. Als ze in aanraking met water komen gaan ze automatisch zwemmen, ze beklimmen de blokken met schuine strepen en kunnen sommige blokken of blokformaties verplaatsen. Houd er wel rekening mee dat de mensenstroom niet ophoudt met duwen als ze niet een andere richting op worden gewezen. Dus als je een blok niet wilt verliezen aan de diepte, moet je dit goed plannen.

Naast variatie in velden is de gameplay ook gevarieerd. Zo zijn er ook Puzzle Stages waar je eerst alle commando’s moet plaatsen en vervolgens op de startknop moet drukken om de mensenstroom te starten. Na het drukken op de startknop kun je niet meer interveniëren, want Fenton wordt onzichtbaar en kan geen commando’s meer geven. Je moet dan maar afwachten of je inschattingen correct waren en of je geplande routes succesvol zijn. Ook hier wordt mee gespeeld, want soms heb je maar beschikking tot een beperkt aantal commando’s. Tijdens de baasgevechten moet je al het geleerde toepassen en dit is een goede test van je vaardigheden. Als je echt moeite met de velden hebt, kun je altijd de Solution Video bekijken voor hints of voor de gehele oplossing. Al zou ik dat niet aanraden, want het gevoel dat je krijgt als je het zelf voor elkaar krijgt, is vele malen beter dan het kijken naar een voorbeeld. De achtergrondmuziek van de velden is niet overheersend en past goed bij de puzzel game. Het moet wel aanwezig zijn, maar je niet afleiden van de puzzels.

Humanity4

Tijd voor de Oscars

Naast de gewone stroom van mensen zijn er in elk veld een aantal grotere, gouden personen (Goldy’s) te vinden die alleen bewegen als ze door de stroom voortgeduwd worden. Je hoeft ze niet te verzamelen om naar het volgende veld te komen, maar je hebt wel een x aantal nodig om het volgende level te bereiken. Dus je moet er in ieder geval een aantal verzamelen als je het avontuur wilt vervolgen. Dit biedt ook een extra uitdaging, want je zal een aantal extra stappen moeten zetten of moeten interveniëren in je eigen commandoreeks om ervoor te zorgen dat ze het doel bereiken. Daarnaast is het ook verstandig om de Goldy’s te verzamelen, omdat met je een bepaalde hoeveelheid aan Goldy’s beloningen vrijspeelt.

Zo kun je het uiterlijk van de mensenmassa aanpassen met bijvoorbeeld andere kleding en (veel belangrijker) krijg je toegang tot nieuwe gameplay opties die je ervaring toegankelijker maken. Zo kun je met fast forward de mensenmassa versnellen, met free camera de velden verkennen en met retry: keep commands het veld opnieuw proberen zonder je geplaatste commando’s te verliezen. Dan hoef je niet steeds alles opnieuw te doen en kun je kleine aanpassingen maken als het in je vorige poging niet goedging. Natuurlijk kun je ook alles wissen als je met een schone lei wilt beginnen.

Humanity5

Nog meer velden

Als je klaar bent met de Story modus is het nog lang niet uit met de pret, want je kunt nog veel meer velden vinden in de User Stages. Aangezien er nog geen andere Users zijn, vind je hier voorlopig alleen velden die gemaakt zijn door de ontwikkelaars die je vaardigheden nog meer testen. Natuurlijk komt hier snel verandering als de game eenmaal uitgekomen is, want dan wordt dit uitgebreid door de bijzondere creaties van de andere spelers. Dit geeft de game veel replay value als je met de Story modus klaar bent. Ook kun je hier een avatar aanmaken en deze verfraaien met accessoires die je kunt verdienen door de User Stages te voltooien.

Daarnaast kun je ook je eigen favoriete veld creëren in de Stage Creator en deze delen met anderen. De Stage Creator wordt geïntroduceerd met een korte tutorial die bestaat uit drie stappen: het plaatsen van blokken, het plaatsen van goals en het testen van je veld. Zelf heb ik hier geen geduld voor, maar ik ben zeker benieuwd naar wat de andere spelers zullen bedenken en dit lijkt me een goede toevoeging. Ook kun je de game in VR spelen in de Enter VR Modus. Dit lijkt mij een bijzondere ervaring die de game nog leuker kan maken, maar helaas heb ik dit niet kunnen proberen, want ik heb geen beschikking over PlayStation VR2. Toch mag dat de pret niet drukken, want ik heb mij enorm vermaakt met deze puzzelgame en verwacht dat in de toekomst zeker meer te gaan doen.

Humanity 1Humanity 1Humanity 1Humanity 1Humanity 1Humanity 1Humanity 1Humanity 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Humanity is een vermakelijke en uitdagende puzzelgame. De story modus bestaat uit bijna honderd velden en in bijna elk veld word je weer opnieuw uitgedaagd. De velden met verschillende voorwerpen en omgevingen houden het interessant en het plaatsen van de commando’s is eenvoudig. Het resulteert vaak in spectaculaire patronen van mensen die verschillende routes afleggen. Fenton reageert wel snel en ik daar moest ik even aan wennen. Hij is ook soms lastig te vinden tussen alle mensen. De User Stages en Stage Creator bieden genoeg extra velden en de mogelijkheid om zelf te experimenteren. Dit geeft de game enorm veel replay value. Het is wel een game voor tussendoor, want soms kom je er gewoon even niet uit. Na een korte of lange pauze heb je weer een frisse blik en kun je het opnieuw proberen. Nils heeft gelijk gekregen, want de game is uitgegroeid tot een onwijs interessante puzzelgame en heeft genoeg opties om de game fris te houden.

• Fenton
  • Story modus
  • Goldy's en Goldy Collectables
  • Uitdagende en leuke puzzels
  • Afwisselende omgevingen
  • Veel variëteit in puzzels
  • User Stages en Stage Creator
  • Besturen van Fenton is even wennen
  • Soms teleporteer je per ongeluk
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Humanity

-

Enhance