Preview: Mafia III

-

Mafia is zo'n klassieker die de meeste gamers zich waarschijnlijk niet eens meer herinneren. Dat komt niet alleen door het feit dat het eerste deel alweer dertien jaar achter ons ligt, maar vooral ook door het feit dat Mafia 2 zo wisselvallig werd ontvangen. De een vond de game geweldig, de ander vond het juist drie keer niks. Dat laatste werd vooral veroorzaakt door een verkeerd verwachtingspatroon. Velen hoopten op een open wereld waarin naast een hoofdverhaal nog genoeg te beleven viel, maar Mafia 2 richtte zich juist enkel en alleen op de sterke vertelling. Dat kon ik persoonlijk erg waarderen, maar ik snapte de kritiek toch ook wel. Die kritiek heeft 2K Games zo te merken goed opgevangen, want met Mafia 3 lijkt men zich vooral te richten op diegenen die het tweede deel met een 'mwa' bekritiseerden.

Luitenantje spelen

Hoewel we in Mafia III wel kunnen vertrouwen op een goedgevulde open wereld in het New Orleans van 1968 (wat overigens een fictieve kijk op het New Orleans van toen betreft), hecht Hangar 13, de nieuwe ontwikkelaar, ook bij deze Mafia-game veel waarde aan het verhaal. Deze keer spelen we als Lincoln. Een getinte wees, die na zijn terugkeer van de Vietnamoorlog eigenlijk niemand heeft om op te kunnen vertrouwen. Hij wordt opgevangen door de zwarte maffia en ziet dit als de familie die hij nooit gehad heeft. De Italiaanse heethoofden die samen eenzelfde club vormden, waren echter snel klaar met hun zwarte tak en besloten dit gezelschap even volledig uit te moorden. Als enige overlevende is Lincoln uiteraard uit op wraak en eerherstel, maar dit simpele idee wordt op meerdere manieren uitgediept, waardoor het verhaal van Mafia III toch uniek aanvoelt.

Zo kan spierbundel Lincoln vertrouwen op drie luitenants (die ook schitterden in de eerste trailer), waarvan we reeds met één persoonlijk kennis hebben gemaakt. Dat betreft namelijk Vito uit Mafia 2. Een aantal jaartjes ouder, maar zo te zien nog prima in staat om kont te schoppen. De andere twee betreffen Cassandra en Burke. Dit drietal staat samen met Lincoln centraal in Mafia III, maar de invloed van deze luitenants reikt verder dan dat. Tijdens de demo die ik op gamescom 2015 kreeg te zien, zat er op een gegeven moment een flink politieapparaat achter onze held aan. Door in een telefooncel naar Cassandra te bellen, hadden we daar niet langer last van. Zij kocht het korps namelijk vliegensvlug om, zodat Lincoln zonder problemen verder kon met zijn wraakplan. Zo brengt iedere luitenant zijn of haar eigen voordelen met zich mee.

Bekende gameplay, open wereld en keuzes

De gameplay van Mafia III leunt op de bekende principes van het third-person shootergenre. Dat betekent dat je cover kunt zoeken, met verschillende wapens destructie aan kunt richten en tevens voor een sneaky aanpak kunt kiezen. Toen er in de demo voor dat laatste werd gekozen, kwam de aard van de game al snel bovendrijven. Met woeste halen steekt Lincoln met zijn mes een vijand neer die hij zojuist heef weten te verrassen, maar ook de inslag van verschillende kogels is goed voelbaar. Geweld wordt in deze game dus niet onder stoelen of banken gestoken en dat voelt goed, vooral in een game die om georganiseerde misdaad draait.

Toch is het de wereld die me meteen opslokte in Mafia III. New Orleans oogt prachtig, wordt ondersteund door een prachtige soundtrack (uiteraard met tracks uit de jaren '60) en er valt dit keer ogenschijnlijk genoeg te doen. Hoofdmissies kun je op verschillende manieren aanpakken, maar daarnaast kun je nog veel meer in de grote open stad. Helaas bleef het op de gamescom vooral bij de hoofdmissie, maar na een blik op de map kan ik al niet meer wachten om de gehele stad op zijn kop te zetten, op zoek naar toffe zijmissies, interessante personages en ravage. Het enige waarvan ik zeker weet dat het mogelijk gaat zijn, betreft de overname van verschillende gebouwen, in dit geval een club. Je kunt na het uitmoorden van alle vijanden zelf beslissen wie de club voortaan gaat runnen. Wordt dat Vito, Cassandra of Burke?

Die keuze gaat bovendien invloed hebben op de rest van de game. Ieder personage brengt je verschillende voordelen, waardoor je altijd op zoek bent naar de juiste balans, maar ook kunt kiezen voor je eigen, unieke speelstijl. Bovendien kun je de drie luitenants maar beter te vriend houden en ze allemaal op zijn tijd iets te doen geven, want voor je het weet keren ze zich tegen je. Toch blijft het qua keuzes niet daarbij. In de demo sprongen we bij een ander personage in de auto, waarna we op topsnelheid langs het verkeer en voetgangers moesten razen om dat personage zo flink te imponeren. Was hij bang genoeg, dan vertelde hij ons wat we wilden weten. Wat er vervolgens met hem gebeurt, dat bepaal jij. Vermoord je hem direct? Of laat je hem in leven in de hoop dat hij later nog iets voor je kan betekenen?

Voorlopig oordeel

Mafia III lijkt de game te worden waarop menig gamer al voor de release van Mafia 2 hoopte. Een aantrekkelijke open wereld die ogenschijnlijk genoeg te doen biedt, vormt de basis van de game. Bovendien wordt het virtuele New Orleans van 1968 prachtig in beeld gebracht en wordt dit plaatje tevens ondersteund door een passende soundtrack (de soundtrack van Mafia 2 was overigens ook al geweldig). Hoofdpersoon Lincoln brengt bovendien een boeiend verhaal met zich mee, zeker door de toevoeging van de drie luitenants, en door het geweld dat hij aanricht lekker grof in beeld te brengen, wordt de toon in Mafia III al snel gezet. Deze game zal volgend jaar dan ook zeker een gooi gaan doen naar de zogenaamde GOTY-trofee, al is het wellicht nog iets te vroeg om zoiets met overtuigende zekerheid te beweren.

Mafia III moet in 2016 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One gaan verschijnen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Mafia III

Ontwikkelaar:

Hangar 13

Uitgever:

2K Games

Release:

7 oktober 2016

Gameliner Awards:

Beste game van 2016

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE