Preview: Marvel's Avengers - Vol actie, maar niet perfect

Geplaatst: 13 augustus 2020 14:00

Laten we eerlijk zijn, op papier had Marvel's Avengers natuurlijk eigenlijk één van de games moeten zijn die hoe dan ook meedingt naar een game of the year-prijs. Toch is deze titel dat op dit moment allesbehalve. Dat komt vooral door wat we tot op heden hebben gezien van de game. Ik heb mij de afgelopen week in die bloedhitte mogen vermaken met de bèta van Marvel's Avengers. Belooft het samenbrengen van personages als The Hulk, Thor, Iron Man, Mrs. Marvel en Black Widow een goede game te worden? We weten het pas echt over een kleine maand, maar ik heb er wel al even van mogen proeven.

Zijn superhelden een garantie voor succes?

Met het uitbrengen van Marvel's Spider-Man in 2018 heeft Insomniac Games de laat voor Marvel-games enorm hoog gelegd. Het is dus erg bewonderenswaardig - of onverstandig, net hoe je het bekijkt - om te zien dat Crystal Dynamics mee wil liften op dat succes met het ontwikkelen van Marvel's Avengers. Natuurlijk is het tof dat Spider-Man het zo goed deed, maar dat betekent wel dat het publiek des te kritischer is op wat daarna gaat komen. Het evenaren van zo'n succes, laat staan overtreffen, is ontzettend moeilijk. Dat bleek ook wel uit de kritiek die gekomen is toen de game vorig jaar op gamescom te zien én te spelen was. Fans werden na het spelen van de demo ontzettend bang voor wat deze game ze zou brengen en niet onterecht. Daarna werd het lang stil rondom de superheldengame en moesten we lang wachten op nieuwe beelden. Crystal Dynamics is er alles aan gelegen om de kritiek van het afgelopen jaar te gebruiken om de game zo goed mogelijk af te leveren.

Laat ik even direct met de deur in huis vallen en bekennen dat ik niet de grootste Marvel-fan ben die er op deze planeet rond loopt. Sterker nog, stiekem hoor ik een beetje bij de tegenpartij van DC Comics, maar dat houden we tussen ons. Ik vind Marvel tof, maar niet veel meer dan dat. Ik heb dan ook zeker niet elke game gespeeld of elke film gezien waar ook maar iets van Marvel in voor kwam. Dat heeft als nadeel dat ik dus niet van de hoed en de rand weet, maar betekent wel dat ik er met een redelijk neutrale en heldere blik naar kan kijken. Pin me dus niet vast op een verkeerde benadering van het verhaal of het ontbreken aan kennis van bepaalde lore. Het is maar even dat je het weet. Fijn, nu het hoge woord eruit is, is het dan toch echt tijd om eens in te gaan op wat er allemaal te doen was in de bètaversie van de game.

I am the alpha and the omega

Als ik het woord bèta hoor dan denk ik altijd aan een kort inkijkje in een game. Je speelt wat missies die op een hand te tellen zijn, kunt met een beetje mazzel wat alternatieve gamemodi uitproberen en je kunt een beetje lopen kutten met het levelen van je personage of upgraden van gear. Maar bij Marvel's Avengers is dat toch wel wat grootser aangepakt. Deze bèta bood namelijk de mogelijkheid om je te verliezen in maar liefst twintig missies. Ja, je leest het goed. Twintig. Dat zijn er behoorlijk wat en de vraag is dan natuurlijk vooral hoeveel meer krijgen we straks wanneer de game volledig vrijgegeven is? Eén ding lijkt dus zeker, aan content geen gebrek. Het waren ook verschillende missies. Je had de normale verhaalmissies, de War Zone missies, HARM missies en Drop Zones. Gelijk al een behoorlijke variatie aan content dus. Het grootste gedeelte hiervan had ik slechts de keuze uit vier personages; Iron Man, Kamala Khan, Hulk en Black Widow.

De bèta begon direct al met een grote actievolle missie waarbij je telkens kleine stukjes met de verschillende superhelden speelde. De Golden Gate Bridge wordt in aanloop naar A-Day aangevallen door Taskmaster en de taak (jup, pun intended) aan jou is om deze brug te redden van de ondergang. Uiteindelijk delf je het onderspit en leg je het af tegen deze vijand wat ertoe leidt dat een groot deel van de stad is verwoest. De Avengers worden hiervoor verantwoordelijk gehouden en moeten in ballingschap. De leegte die zij achterlaten wordt opgevuld door de wetenschappelijke organisatie A. I. M. Kamala Khan komt erachter dat zij ook beschikt over superkrachten en dat niet alles bij A. I. M. in de haak is bij die organisatie. Zij wil de superhelden weer bij elkaar krijgen om de dader achter de aanslag op A-Day te pakken. Na deze inleidingsmissie kreeg ik toegang tot de andere soorten missies.

Nog niet perfect

De Hero-missies volgen het verhaal van de game en focussen zich dus vooral telkens op een bepaalde superheld. Als je je nog even niet met het verhaal bezig wil houden, dan kun je er ook voor kiezen om War Zone missies te spelen. Bij deze missies moet je een aantal opdrachten volbrengen en vijanden verslaan. Daarbij heb je ook nog optionele doelen die je kunt behalen waarmee je weer collectibles kunt verdienen. Als je niet zeker bent van je skills of je wil een bepaalde superheld net wat beter in de vingers krijgen, dan is de HARM room de place to be. Hierin kun je namelijk oefenen in waves tegen een diversiteit aan vijanden zodat je je personage beter kunt benutten. Tot slot heb je ook nog korte missies in de vorm van Drop Zones, waarbij je met je team een bepaalde objective moet volbrengen. Kortom, je hebt in de basis dus genoeg verscheidenheid. Of je je nu wil commiteren aan het spelen van het verhaal of toch even snel een potje Drop Zones wil spelen, er is voor ieder wat wils.

Ik heb me aardig vermaakt met de bèta en ben dan ook zeker nieuwsgierig naar de volledige game, maar het is zeker niet allemaal koek en ei. Zo viel het mij al snel op de niet elk personage even lekker te besturen is. Zo vond ik bijvoorbeeld Iron Man erg houterig aanvoelen en had ik veel moeite een beetje soepel met hem de gevechten aan te gaan. Maar misschien moet ik gewoon nog wat langer de HARM room in om hem beter onder de knie te krijgen. De cutscenes liepen ook niet allemaal even lekker, wat misschien nog een beetje te wijten zou kunnen zijn aan de hitte en mijn oude PlayStation 4. Tot slot was de matchmaking in de bèta helaas bar slecht. Dat gebeurt wel vaker in bèta's, maar dat betekent dat ik dat aspect van de game dus niet echt onder de loep heb kunnen nemen, terwijl dat wel een groot onderdeel van de game is. Je kunt namelijk bijna alles in multiplayer spelen.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Het is duidelijk dat Crystal Dynamics en Square Enix een slechte start hadden bij het vrijgeven van beelden en content van Marvel's Avengers. Er kwam terecht veel kritiek, maar er lijkt zeker naar te zijn geluisterd. Het is dan ook niet voor niets dat de game tussentijds ook nog was uitgesteld om een betere game bij launch neer te zetten. De bèta zat vol met actie en er was direct al enorm veel te doen. Het uitdiepen en beter leren kennen van de personages maakt de game extra interessant. Er is zeker nog wel het één en ander op aan te merken, maar als ik de bèta als graadmeter neem dan is er zeker een redelijke basis neergezet om deze live-service game mee te starten. Square Enix en Crystal Dynamics hebben namelijk al aangegeven dat deze game nog jarenlang ondersteund gaat worden met updates en nieuwe content. Door de bèta ben ik er in ieder geval een stuk positiever over geworden dan ik op voorhand was.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Marvel's Avengers

-

Square Enix