Preview: Sker Ritual - Spin-off van Maid of Sker of van CoD?

Het is alweer bijna twee jaar geleden dat de horrorgame Maid of Sker van ontwikkelaar Wales Interactive uitkwam. Vorige maand onthulde de ontwikkelaar hun nieuwe game, een spin-off van Maid of Sker, genaamd Sker Ritual. De meningen over de reveal trailer waren nogal verdeeld. Waar de originele game namelijk echt een horrorgame was, is de spin-off een first-person-shooter waar maar weinig horrorelementen in lijken te zitten. Wel een beetje een vreemde switch. De demo van de spin-off is onlangs uitgekomen en in deze preview van Sker Ritual ga ik jullie vertellen wat ik van die demo vind.

Preview Sker ritual1

Is dit... Call of Duty?

In de demo kun je kiezen om solo te spelen, online met andere mensen te spelen of een local game aan te maken. De online multiplayer bleek al snel niet echt mogelijk te zijn, want er werden maar geen andere spelers gevonden. Dan maar solo beginnen. De demo van Sker Ritual gooit je redelijk in het diepe zonder ook maar enige uitleg of een tutorial, maar zodra je begint merk je al snel dat je dat eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Iedereen die ooit de zombie-modus van Call of Duty heeft gespeeld, weet precies hoe je deze game moet spelen. Het is nog net geen kopie, maar het komt wel gevaarlijk dichtbij.

Je neemt het op tegen golven van Quiet Ones, dezelfde vijanden die je ook tegenkomt in Maid of Sker. De eerste rondes lopen ze lekker sloom en kun je er nog even inkomen, maar als je verder komt, komen er wat sterkere vijanden bij en worden ze allemaal wat sneller. Er is echter nog weinig variatie, maar als we de ontwikkelaar mogen geloven, zal de volledige game wel meer vijanden bieden. Door het neermaaien van vijanden verdien je geld waarmee je andere wapens, ammunitie en upgrades kunt kopen. Jep, het voelt ook alsof ik gewoon de zombie-modus van CoD aan het omschrijven ben. Vijanden laten in sommige gevallen zelfs precies dezelfde power-ups vallen als in CoD, maar dan met andere namen. Denk aan max ammo, insta kill en een power-up waardoor alles dat je kunt kopen voor de helft van de prijs beschikbaar wordt.

Preview Sker ritual2

Weinig over van de Maid of Sker-charme

Gelukkig is er in ieder geval nog één ding dat geen exacte kopie is en dat zijn de doelen die je moet behalen. Hier lijkt nog enigszins een verhaal in te zitten, terwijl het bij CoD toch vooral gewoon zoveel mogelijk rondes overleven is. Helaas kan ik dat nog niet met zekerheid zeggen, aangezien de demo al eindigt na het behalen een aantal doelen. Het verhaal van Maid of Sker was de voornamelijke reden dat ik de game nog een redelijke goede score heb gegeven. Hierdoor hoop ik dat het verhaal in Sker Ritual ook een beetje goed is. Zo niet, dan ben ik bang dat het niet meer wordt dan een kloon van een game modus uit een populaire game.

Alle andere dingen die ik wel goed vond aan Maid of Sker zijn niet echt meer te bekennen in de spin-off. Er is weinig afwisseling in muziek en de muziek die er is, is bij lange na niet zo goed als die in de originele game. Spanning is er natuurlijk ook niet, want je kunt alles op je pad afknallen. Daarmee blijft er dus weinig over van de game waar ik echt positief over kan zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat best jammer, want ik heb me er zeker mee vermaakt, maar ik kan er ook niet omheen dat er niets origineel is aan Sker Ritual. Wat ik dan wel prettig vond aan deze game ten opzichte van CoD, is dat de standaard map al erg groot is, waardoor het overleven wel beter te doen is. Je kunt hierdoor net wat tactischer spelen.

Preview Sker ritual3

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

De demo van Sker Ritual laat helaas weinig anders zien dan een kopie van de zombie-modus van CoD. De ontwikkelaar belooft in de volledige game meer afwisseling op het gebied van wapens, vijanden en omgevingen en ik hoop voor dat dit waargemaakt gaat worden. Zo niet, dan ben ik bang dat de game snel dood gaat bloeden. Zoals ik eerder al aangaf, ik heb me er echt wel mee vermaakt, maar zeker niet meer dan dat ik me kan vermaken met CoD. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat de ontwikkelaar heeft willen bereiken met het bijna klonen van een populaire game. De charme van Maid of Sker is nergens meer te bekennen in ieder geval. Als ontwikkelaar zou ik het persoonlijk niet eens een spin-off durven noemen van die game. Erg jammer Wales Interactive, volgende keer beter.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Sker Ritual

-

Wales Interactive