Preview: Splatoon 3: De Toren der Orde - Net als chips

Als jij een Splatoon-fan bent, dan kom je de laatste tijd niets tekort. Vorig jaar ontvingen eigenaren van de Splatoon 3: Expansion Pass al een zeer smakelijk voorgerechtje toen Inkopolis Plaza uit de eerste Splatoon-game beschikbaar werd gesteld. Hoewel deze nostalgische trip een verrukkelijke sensatie voor de smaakpapillen vormde, bleven fans van de vrolijke shooter hongerig voor het hoofdgerecht dat hen te wachten stond. Inmiddels is de tweede set aan DLC volledig onthuld en heb ik alvast een voorproefje van een kleine twee uur gehad. Mijn voorlopige conclusie? Deze maaltijd heeft de smaak van een vijfsterrengerecht, maar de verslavendheid van een zak chips: je kunt er echt niet vanaf blijven. Laat me je het uitleggen in deze preview van Splatoon 3: De Toren der Orde!

Splatoon 3 Toren der Orde preview

Vallen en opstaan

Als Splatoon-fan van het eerste uur roep ik al jaren dat het hoog tijd is dat de populaire inktshooterserie nieuwe genres verkent. De unieke gameplay, atletische bewegingsmogelijkheden, ongewone muziek en bijzondere atmosfeer van de franchise lenen zich zo perfect voor een variëteit aan gametypen dat het bizar is dat Nintendo er nooit iets mee gedaan heeft. Althans, tot nu. Met de Toren der Orde-DLC voor Splatoon 3 verkent de Japanse gamegigant het verslavende roguelikegenre. Voor wie onbekend is met deze vreemde benaming: een roguelike is een genre waarin spelers zich door een serie van uitdagingen bootsen met een beperkt aantal levens. Als je eenmaal het loodje legt, dan kun je helemaal opnieuw beginnen, maar met een beter begrip van hoe de game werkt en hoe je de uitdaging moet overkomen.

In De Toren der Orde verken je de vele verdiepingen van een van kleur ontdane versie van Deca Tower uit Splatoon 2, zoals je misschien al opgemerkt had uit een eerdere trailer van Splatoon 3: De Toren der Orde. Hier staan er meerdere uitdagingen op je te wachten. Jouw doel is om zo hoog mogelijk in de toren te komen. Daarvoor moet je wel de uitdagingen op iedere verdieping overwinnen. In mijn previewsessie moest ik bijvoorbeeld bepaalde bollen afschieten, Splat Zones beschermen, een kleine toren vooruitschieten en zelfs die verdraaide 8-Balls uit de Splatoon 2: Octo Expansion verplaatsen naar doelen binnen de verdieping, allemaal terwijl ik belaagd werd door hordes vijanden. Vanzelfsprekend zijn er ook weer toffe baasgevechten aanwezig, ditmaal in een nieuw jasje zoals je ze nog niet eerder hebt gezien. En ja, als je een keer het loodje legt, dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.

Als je het hoofd boven water weet te houden op bepaalde speciale verdiepingen, kun je voorwerpen als parels en sleutels verdienen. Deze voorwerpen mag je meenemen als je eenmaal gesplat bent en kunnen je in het vervolg assisteren. De parels kunnen bijvoorbeeld ingezet worden voor het verkrijgen van permanente upgrades om het beklimmen van de toren de volgende keer makkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld je totale aantal levens verhogen, de schade die je ontvangt reduceren en jezelf in de lucht laten lanceren wanneer je pantser breekt om vervolgens naar een veilige locatie te zweven. En je raadt het al: dit systeem van continue verbetering maakt de DLC zeer verslavend. Het ‘nog één verdieping dan!’-gehalte is zeer aanwezig.

Splatoon 3 Side Order preview

Verslavende mix van ingrediënten

Wat deze DLC onderscheidt van de hoofdgame, is de mate waarin je jouw speelervaring kunt aanpassen aan je eigen wensen en speelstijl. Na het overwinnen van een verdieping ontvang je een kleurenchip voor je eigen palet. Een kleurenchip bestaat uit bepaalde helpende attributen die je speelervaring aanpassen, waardoor je een eigen ‘build’ kunt samenstellen voor je favoriete wapen. Wil jij van je Dualies een langeafstandsshooter maken met de vuursnelheid van een Aerospray? Geen probleem. Of heb je liever een langeafstandswapen als een Charger dat ook recht voor iemands neus snel en effectief is? Ook dat is een mogelijkheid, mits je de juiste kleurenchips gedurende je speelsessie hebt vergaard.

Hier komt een zeer strategisch element om de hoek kijken. Je hebt namelijk niet altijd de vrije keuze uit de kleurenchips die je beoogt. Op iedere verdieping krijg je de keuze uit drie soorten chips, waarvan het level behorend bij iedere chip over een eigen moeilijkheidsgraad beschikt. Soms moet je dus al vrij vroeg in je speelsessie voor een lastig level kiezen zodat je jouw gewenste build kunt realiseren, met het risico dat je vroegtijdig het loodje legt. Anderzijds kun je nu ook de veilige weg kiezen, maar dat betekent dat je misschien je strategie moet omgooien als je later niet de chips krijgt die je wilt.

De gameplay van De Toren der Orde bestaat dus uit meerdere componenten, waaronder strategie, risico, behendigheid en een beetje geluk: de perfecte mix voor een verslavende formule. Met wapens experimenteren was nog nooit zo leuk. Ik ben bijvoorbeeld in de multiplayer van Splatoon 3 voornamelijk een langeafstandsshooter, maar kon ook aardig ver komen met de Splat Roller doordat ik mijn gameplayervaring met de kleurenchips wist aan te passen aan mijn speelstijl. Zo kun jij De Toren der Orde ook gebruiken om wapenklassen waar je normaal niet mee speelt eens van een andere kant te zien. Ja, dit wordt echt een DLC om naar uit te kijken.

Splatoon 3 Side Order kleurenchips

Voorlopige conclusie van Nils Hoogervorst

De Toren der Orde-DLC brengt een heel nieuw genre naar Splatoon 3, gebouwd op alle principes voor een verslavende formule. Met de variëteit aan opties die de kleurenchips en permanente upgrades bieden, gecombineerd met de aanstekelijke grondbeginselen van de Splatoon-gameplay en het roguelikegenre gaat menig Splatoon-speler met deze DLC in handen voorlopig de controller niet meer loslaten. Ga nog snel even langs bij je vrienden en familie, zeg je werk af en sla boodschappen in, want als de releasedatum van Splatoon 3: De Toren der Orde eenmaal is gearriveerd, gaat je telefoon minstens een week op de vliegtuigstand. 22 februari kan niet eerder komen!

Packshot Splatoon 3: Expansion Pass

Splatoon

Nintendo Switch