Preview: Splinter Cell: Blacklist

Geplaatst: 8 juli 2013 10:00

Op de E3 van vorig jaar werd Splinter Cell: Blacklist aangekondigd tijdens de persconferentie van Microsoft. Ook dit jaar heeft uitgever Ubisoft diezelfde beurs gebruikt om hun aanstormende Splinter Cell-game nog eens flink onder de aandacht te brengen. Dat moet ook wel, want het duurt nog maar iets meer dan een maand voordat we Sam Fisher weer met de controller aan mogen sturen tijdens zijn missies tegen het kwaad.

The Blacklist
Splinter Cell: Blacklist is het vervolg op het vorige deel uit de serie, Splinter Cell: Conviction, en gaat dan ook verder waar die game is geëindigd. Het zou best kunnen dat je Conviction nog niet hebt gespeeld en dat in de toekomst nog wel zou willen doen, dus ik zal proberen om niet al te veel geheimen van die game te verklappen. Wat wel belangrijk is om te weten is dat in Blacklist de corrupte groep Third Echelon is afgebroken door de president van de Verenigde Staten en wordt opgevolgd door - hoe kan het ook anders - de Fourth Echelon, onder leiding van niemand minder dan Sam Fisher. En dat is maar goed ook, want deze nieuwe speciale organisatie komt meteen voor een flinke uitdaging te staan. Een groep die zichzelf The Engineers noemt heeft namelijk The Blacklist aangekondigd, een lijst met doelwitten in de Verenigde Staten die The Engineers wel eens eventjes op zullen blazen. Aan de Fourth Echelon natuurlijk de taak om zoveel mogelijk van die aanslagen te voorkomen; zie hier, je verhaal voor de nieuwe Splinter Cell! Of het origineel is laat ik maar even in het midden, dat mag je zelf bepalen.

Kies je speelstijl
Het gaat in een Splinter Cell games doorgaans niet echt om het verhaal, maar des te meer om de gameplay-ervaring. De ontwikkelaars van de game hebben beloofd dat ze weer veel typen speelstijlen zullen ondersteunen. Concreet betekent dit dat je de game kunt spelen op de manier die jij wilt en daar ook voor beloond wordt. Gamers die alle opdrachten graag op een stealthy manier oplossen zijn daar bijvoorbeeld vrij in en zullen ook punten scoren op het gebied van kruipen en sluipen, zodat ze daar automatisch steeds beter in worden. Maar ook voor iedereen die het liefst gun-blazing de levels doorbeukt zijn er genoeg opties en beloningen, want ook zo'n speelstijl wordt ondersteund. Een combi van verschillende methodes is natuurlijk ook toegestaan, met de kanttekening dat je op die manier nooit een specialist op een bepaald gebied zult worden, maar goed, dat moet je dan maar voor lief nemen.

Killing in Motion
Een nieuw onderdeel dat in Blacklist aan de Splinter Cell-serie is toegevoegd, is Killing in Motion, waarvan de naam al min of meer aankondigd wat deze techniek inhoudt. Met Killing in Motion is het mogelijk om al rennende vijanden te markeren, die vervolgens een voor een vakkundig door Sam van een kogel door het hoofd worden voorzien. Of wellicht ergens in een ander lichaamsdeel, als dat even zo uitkomt. De techniek stelt je in ieder geval in staat om op een soepele en stijlvolle manier een deel van een level te voltooien. Voer je de techniek goed uit en laat je geen vijanden binnen gehoorsafstand leven, dan is je Killing in Motion geslaagd en kun je weer verder waar je mee bezig was.

Sticky camera
Een Splinter Cell-titel staat altijd bol van de nieuwste technische snufjes, en in Blacklist is dat niet anders. Zo heb je bijvoorbeeld de beschikking over een sticky cam, die je net als een sticky granaat uit de losse pols tegen een bepaald object in de spelwereld aan kunt gooien. Vervolgens is het mogelijk om door de lens van die camera te kijken, zodat je precies kunt zien wat er op een bepaalde plek gebeurd. Handig als je vanaf je huidige positie net een bepaald hoekje niet kunt zien. Met zo'n sticky camera kun je dat probleem handig oplossen. Moet je natuurlijk alleen nog even de camera precies goed gooien, maar met de professionele technieken van Sam moet dat toch geen probleem zijn, lijkt me.

Splinter Cell: Blacklist verschijnt op 22 augustus voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en pc.