Preview: Star Wars: The Old Republic

Mumorpugors (MMORPG's uitgesproken in spreektaal) zijn nooit mijn lievelingsgames geweest. Na vele malen zulke games geprobeerd te hebben, heb ik het gewoon opgegeven. Star Wars: The Old Republic maakt me dan weer wel nieuwsgierig. Kan de intensiteit van Star Wars vertaald worden naar een mumorpugor?

Mijn probleem met mumorpugors
Het grootste probleem wat ik heb met mumorpugors is het verhaal. Het verhaal is plat en bestaat uit grote lappen tekst die het nou niet bepaald spannend maken. Dat en de ontzettend lange tijd voordat je zo'n game uitgespeeld hebt zijn redenen dat ik mumorpugors niet speel. Star Wars: The Old Republic doet het echter anders. Quests worden heel cinematic uitgelegd en ik denk ook dat het niet anders kan bij een wereld als die van Star Wars. De lange speelduur blijft nog steeds, maar ik denk dat ik hierdoor de game wel iets langer ga spelen.

Teamwork
Tijdens de presentatie van The Old Republic ging een team van spelers proberen een gigantische gevangenis binnen te dringen en iemand te redden. Uiteraard is er hier een verschil tussen goed en kwaad. De Allliance probeert de persoon te redden, zodat zijn kennis niet in de verkeerde handen valt. De Dark Side wilt de persoon redden, om zijn kennis voor het slechte te gebruiken. Ik hoorde van de ontwikkelaar dat dit een quest is die je pas kunt doen als je een hoger level bent. Er wordt een groot verschil gemaakt in quests die je kunt doen per level en ik vraag me af of dat niet gaat vervelen. Stel je bent een heel laag level en je krijgt alleen maar kutklusjes. Dan ben je twintig levels bezig alleen maar de afgedankte stagiair te zijn van een Jedi of een Sith.
Enfin, de quest die werd laten zien. Ik merkte onmiddellijk op dat teamwork hier noodzaak was. Alle verschillende klasses (die overigens nog best origineel zijn als je het vergelijkt met andere mumorpugors) hebben allemaal hun eigen specialiteit en doel. De een zorgt ervoor dat er genoeg gehealed wordt, de ander plaatst bommen bij een turret enzovoort. Het is vet, maar het blijft de vraag of er wel mensen zijn die met je willen samenwerken en dat is toch het gedeelte waarvan ik denk dat een mumorpugor de plank misslaat.

Liever alleen
In singleplayer-games hoef ik me niet druk te maken om mijn strijdgenoten. Ik moet ze op z'n hoogst een keertje reviven, omdat ze dood zijn. Bij mumorpugors wordt je uiteindelijk gedwongen om in een team te spelen, omdat je anders niet verder komt in het verhaal. Dit is het punt wanneer ik afhaak. Ik heb geen tijd en geen zin om moeite te steken in een guild. Ik weet niet hoe The Old Republic de solospelers tegemoet gaat komen, maar door dit soort fratsen heb ik er weinig zin meer in.

Verwachting
De trailer die ik behind closed doors zag gaf mij kippenvel. Dat gevoel van kippenvel ging snel weg toen ik de gameplay echt zag. Er zullen vast duizenden mensen staan te popelen om deze game te gaan spelen, maar tot zover ziet het er nog steeds uit als een standaard mumorpugor met een paar kleine innovaties en dat is te weinig om mij aan het spelen te krijgen.