Preview: Starfield - Ik had graag wat meer gezien

Aangepast: 27 augustus 2023 22:58

Ook Starfield was aanwezig op gamescom. Dé game waar menig van ons reikhalzend naar uitkijkt. Ook ik behoor tot die groep mensen en ik was dus blij dat er een afspraak met Bethesda geregeld kon worden. Vol enthousiasme ging ik dus naar de stand van Bethesda om te zien wat ze voor mij in petto hadden. Wat ik daar echter te zien kreeg, viel me niet bepaald mee.

Starfield gamescom preview1

Daar mag je niet aan zitten

Goed, ik hoopte dus eigenlijk op een hands-on preview zoals bij meerdere games de afgelopen dagen het geval is geweest. Dan krijg je namelijk pas echt een gevoel voor de game en of het een beetje kwaliteit is. Helaas hebben we van Starfield tot nu toe alleen nog maar cinematics en in-game footage gezien, zonder echt duidelijk te hebben hoe het nou zit met de gameplay. Tijdens de presentatie op gamescom was dat helaas niet anders. We kregen een video te zien van hoe het begin van de game eruitziet.

De game begint met een korte introductie. Tijdens deze dialoog met een van de andere personages leer je dat je een miner bent. Na een beetje heen en weer geouwehoer krijg je de mogelijkheid om je personage aan te maken. De character creator heeft een redelijk aantal opties voor het uiterlijk. Je kunt kiezen of je een man of vrouw bent, je gezicht vormgeven en nog meer dingetjes uitkiezen voor je uiterlijk. Wat ik echter een stuk interessanter vond, is het gedeelte van je persoonlijkheid. Je kunt voor je personage namelijk een achtergrond kiezen. Er zijn behoorlijk wat verschillende keuzes en elke achtergrond zorgt ervoor dat je andere speciale eigenschappen en vaardigheden krijgt die bij die achtergrond horen. Daarnaast kun je ook een aantal persoonlijkheidskenmerken uitkiezen die je ook weer speciale vaardigheden geven. Ik zou graag bij meer RPG's willen zien dat naast het uiterlijk ook de persoonlijkheid een rol speelt. Het uiterlijk is meestal namelijk niet van invloed op de gameplay.

Mag het ietsje meer zijn?

Daarna kregen we dus nog wat meer van de intro te zien. Je gaat dus een stukje de mijnen in om wat mineralen en grondstoffen te delven. Daarna gaat het echter mis en zo kom je uiteindelijk bij Constellation terecht. Na het zien van deze intro kwam Todd Howard, op beeld, niet in het echt, nog even een praatje geven over Starfield en kregen we een aantal in-game beelden te zien. Zo zagen we een klein stukje combat, wat vliegen door de ruimte, wat rondlopen op een planeet en een beetje dogfighting. Het is goed om te weten dat al deze mechanics in de game zitten, maar van alles kregen we nét zo weinig te zien dat je er niet uit kunt opmaken of het goed is.

Alsof dat nog niet erg genoeg is, kregen we nog een stukje extra te zien. Wat was het? Een live action trailer, die we tijdens Opening Night Live ook al gezien hadden. Want dat gaat ons tonen wat we straks van Starfield kunnen verwachten. Super cool hoor, een live action trailer met een nummer van Elton John erin, maar dat is niet bepaald waarvoor ik naar gamescom ben gekomen.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Ik vind het ontzettend moeilijk om te bepalen of Starfield een goede game gaat zijn, of juist niet. Alles wat ik tot nu toe heb gezien, ziet er mooi uit, maar ik kan uit de verschillende beelden niet opmaken of de game goed draait, of de mechanics goed werken, of de gameplay loop een beetje leuk is en of Starfield daadwerkelijk die next-gen sci-fi RPG is waar we allemaal van dromen omdat Star Citizen toch pas uitkomt wanneer onze kinderen kleinkinderen hebben. We gaan het straks zien wanneer Starfield uit is. Please don't suck.

Packshot Starfield

-

Bethesda Softworks