Preview: Street Fighter 6 demo - De preview van de review

Aangepast: 28 april 2023 17:00

Jullie weten het inmiddels wel, maar ik sta een soort van bekend als de fightinggame fanaat binnen de Gameliner redactie. Hoe kan het dan ook anders dan dat ik de Street Fighter 6 demo uitvoerig aan de tand heb gevoeld? Na een weekje spelen ben ik eruit, dit zou zo maar eens hele goede Street Fighter kunnen worden! Nog niet toegekomen om de Street Fighter 6 demo te spelen, maar wel nieuwsgierig naar wat je kunt verwachten? Check dan nu deze Street Fighter 6 demo (p)review!

Street Fighter 6 Demo Review

Street Fighter 6 goes on tour

De Street Fighter 6 demo beslaat twee belangrijke onderdelen uit het eindproduct. World Tour is ondanks een flinke Street Fighter showcase nog altijd gehuld in mysterie, maar daar komt met deze demo dan eindelijk een einde aan. Naast de World Tour-modus mogen we ook in een beperkte staat aan de slag met de Fighting Ground-modus, wat eigenlijk een mooie benaming is voor versus. De hoofdrolspeler is natuurlijk Luke, die we al menigmaal hebben mogen zien en die tevens schittert in alle artwork en boxart die we voorbij hebben zien komen. Of nouja, hoofdrolspeler Luke is wellicht niet helemaal juist, jouw eigen personage speelt namelijk de grootste rol in deze demo.

Bij het opstarten van de World Tour-modus zien we korte full voiced cinematic van Luke, die in zijn eigen sportschool de fijne kneepjes van het vak bijleert aan zijn studenten. Ik benoem het full voiced-aspect even nadrukkelijk aangezien de lancering van Street Fighter V nogal karig was op dit gebied. Afijn, jouw personage komt als kersverse rekruut binnengelopen, maar voordat je deze ziet, dien je deze eerst te ontwerpen. De custom character creator is behoorlijk diepgaand. Na het selecteren van wat presets mag je helemaal los met het ontwerp. Van geslacht, tot huidskleur, torso-, kont-, heup- en bicepformaat, alles is aanpasbaar. Je bent dus in staat om een compleet eigen personage te introduceren in het Street Fighter-universum. Vervolgens hang je onder de vleugel van Luke, die jou en een andere rekruut de ins- en outs van Metro City laat zien. Vanaf dit moment zijn we vrij om een klein onderdeel van de open HUB te verkennen, gevechten aan te gaan met NPC’s en om het personage verder te ontwikkelen.

Street FIghter 6 Demo Review 1Street FIghter 6 Demo Review 1Street FIghter 6 Demo Review 1Street FIghter 6 Demo Review 1Street FIghter 6 Demo Review 1

Sky is the limit

Metro City is gevuld met NPC’s die je uit kunt dagen voor een gevecht. Knokken is immers de manier van leven in de stad die ooit is gered door Final Fight’s Mike Haggar. Street Fighter 6 kent een RPG-mechanisme waarin je je personage dient te levelen om zo toegang te krijgen tot meer kracht en een langere levensbalk. De centrale HUB van Metro City bevat allerlei NPC’s in een scala aan levels. Versla je er één, dan verdien je experience dat je weer een leveltje hoger kan brengen. Hoe hoger het level van de tegenstander is, hoe meer experience je verdiend. Het verschil in kracht is overduidelijk zichtbaar. Zo sla je een level 1 serveerster al snel tot moes, maar loop je tegen een betonnen muur op wanneer je tegenover een Luke van level 10 staat. Gaandeweg het avontuur is het de bedoeling dat je connecties maakt met bestaande vechtersbazen uit het Street Fighter-universum. Hierdoor ontgrendel je hun moveset die je on-the-fly kunt aanpassen. Zo eindig je de World Tour-demo bijvoorbeeld met een nieuwe move uit Luke’s arsenaal. Het is jammer dat de progressie uit de demo niet opgeslagen wordt voor de daadwerkelijke release. Hierdoor moet je immers weer van nul starten bij aanvang van het avontuur. Echter slaat Capcom wel het personage op, steek je hier dus veel tijd en energie in, dan kan je er direct mee van start bij de release van de volledige game!

Of wij de World Tour-modus heel erg kunnen waarderen hangt momenteel nog een beetje in het midden. Het is tof om je eigen gang te kunnen gaan in een grote open stad, maar we missen nog een beetje de daadwerkelijke inhoud. De NPC’s kennen zelf weinig karakter en we zijn dus erg afhankelijk van de legendarische vechtersbazen met wat inhoud. Daarnaast is de game lang niet altijd voorzien van een voice-over, waardoor je regelmatig lappen tekst aan het lezen bent. Overigens moet je de grafische stijl ook maar net kunnen waarderen. De overheersende toon is heel erg gericht op straattaal, graffiti en andere “hippe” manieren om de speler geboeid te houden. Dat gezegd hebbende, ik kan het stijltje wel waarderen. Het is weer even wat anders in het fightinggenre.

Street Fighter 6 Demo Review1

Letterlijk een Street Fighter

Wanneer je een NPC uitdaagt voor een gevecht, springen we naadloos in de combat arena op de positie waar de speler zich op dat moment bevindt. Hierdoor gaat alles op de achtergrond gewoon door waardoor je continu een soort van nieuwe arena hebt. Echter zijn er bij aanvang van het gevecht de nodige framedrops waarneembaar. Wanneer de timer van het gevecht begint te lopen, is de framerate weer stabiel (wat wel zo fijn is). Over het vechten gesproken, dit steekt natuurlijk weer prima in elkaar. Zoals in ieder deel kunnen we weer de nodige vernieuwing verwachten. Dit keer komt deze voornamelijk in een versimpelde manier van specials uitvoeren. Je kunt er namelijk voor kiezen om de control scheme op “Modern” te zetten. Hierdoor verandert de driehoek/ Y-facebutton in een knop om specials mee te spammen á la Super Smash Bros. Sterker nog, de control scheme staat hier automatisch op. Ikzelf kon er niet aan wennen, maar mijn vrouw was hier dolgelukkig mee. De game is hierdoor namelijk een stuk meer toegankelijk voor nieuwkomers waardoor ze zelfs een keer een ronde wist te winnen. Gelukkig is er ook nog een Classic Control Type, dat trouw is aan de originele Street Fighter-besturing.

De fijne kneepjes van de control schematics zijn te perfectioneren in de Fighting Ground, wat fungeert als een versus modus. Wat dit onderdeel betreft is de demo ietwat karig. Je kunt namelijk enkel kiezen uit Luke en Ryu, terwijl er toch echt nog veel meer Street Fighter 6 personages zijn. Toch is het de moeite waard om hier ook even in te duiken. Zo leer je hier bijvoorbeeld meer over de Ultra Moves die je kunt uitvoeren (die komen in drie gradaties) en kan je een beetje spelen met de nieuwe Drive Gauge. Deze Drive Gauge is opgedeeld in segmenten die je kunt gebruiken om vijandelijke aanvallen te absorberen, te pareren of om bijvoorbeeld door een block heen te breken. Voer je deze succesvol uit, dan schreeuwt de commentator het uit en vliegen de visuele effecten in het rond. De schreeuwerige commentator is overigens een toffe aanvulling, maar mocht het niet je ding zijn, dan kan je deze gewoon lekker uitzetten.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Mijn verwachtingen voor Street Fighter 6 zijn hoog. Wellicht iets te hoog, maar het spelen van deze Street Fighter 6 demo heeft mij alleen maar meer doen uitkijken naar het eindproduct. De Street Fighter 6 World Tour-modus maakt voornamelijk nieuwsgierig, want wie wil er nou niet vrij rondlopen in het Street Fighter 6-universum? Qua fightingmechanics zit het in ieder geval helemaal goed met de game. De Drive Gauge is een mooie aanvulling en ook visueel ziet de game er gewoon goed uit. Het is wel een hele specifieke stijl, dus dat moet maar net je ding zijn. Het is echter jammer dat we met zo weinig personages aan de slag konden in deze demo. Tijdens onze Street Fighter 6 videopreview konden we namelijk met veel meer personages spelen. Deze demo staat dan ook overduidelijk in het teken van meer duidelijkheid scheppen omtrent de World Tour-modus en die duidelijkheid is er nu in ieder geval. Daarnaast is dit ook de mogelijkheid om te ontdekken of de "Modern" control scheme aansluit op al jouw wensen om de game simpeler te maken. Het begin is gemaakt, nu maar hopen dat de volledige release van Street Fighter 6 net zo goed uitpakt!

Street Fighter 6 kent een release op 2 juni 2023 voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series en pc. Wil je meer lezen over deze game? Lees dan hier al het Street Fighter 6 nieuws!

Packshot Street Fighter 6

Capcom