Preview: Super Mario Maker

Geplaatst:
Aangepast: 20 mei 2018 14:27

Hoe vet zou het zijn als je je eigen levels kunt maken in het Super Mario Bros.-universum en deze levels met je vrienden kunt delen? Ik heb er altijd al op gehoopt, en nu maakt Nintendo het mogelijk op de Wii U met Super Mario Maker. We hoeven niet eens lang te wachten, aangezien de game in september al uitkomt.

Schakelen tussen bouwen en spelen

Op de gamescom heb ik bij Nintendo een hands-on gehad van Super Mario Maker. De drempel om levels te bouwen is redelijk laag gehouden, je hebt binnen een paar minuten door hoe het maken van deze levels werkt. De levels die je hebt gemaakt, kun je op elk moment spelen. Het werkt allemaal vrij eenvoudig. Op de Wii U GamePad zit ook in de hoek een knop waarmee je real-time van de bouwmodus naar de speelmodus verandert. Je switcht terug naar de bouwmodus als je het level niet succesvol bent doorgekomen.

Eindeloos veel mogelijkheden

Je hebt vrijwel alle attributen die in de Super Mario Bros.-games zijn gebruikt tot je beschikking bij het bouwen. Ik vond het gummen soms een beetje slordig werken, of als je een element plaatst in je bouwmodus, dan plaatst hij het soms over iets heen wat je al hebt gemaakt. Hierdoor zitten er soms wat gaten in het level, die je dan weer onnodig aan het herstellen bent. Hopelijk lost Nintendo dit probleem nog op voordat de uiteindelijke versie uitkomt.

Je kunt levels bouwen in vier verschillende Super Mario Bros.-stijlen die we over de afgelopen dertig jaar voorbij hebben zien komen, van de klassieke Super Mario Bros.-stijl tot de New Super Mario Bros. U-stijl. Je kunt attributen uit de verschillende stijlen niet door elkaar gebruiken zoals het er nu naar uitziet.

Nintendo liet als geinige toevoeging nog de speciale 8-bit Mario (klassieke)-amiibo zien in de game. Het stelde op zich niet bijster veel voor. Je kon dan een reuzenmushroom verstoppen in een vraagtekenblok. Wanneer je deze dan pakt met Mario, verandert je beeldscherm in een zee van pixels. Het is een leuke gimmick, maar het stelt verder niet veel voor. Maar wie weet wat Nintendo nog meer voor ons in de amiibo heeft verstopt.

Bouwen en delen

Je kunt eigen levels bouwen en deze, mocht je het level ook echt zelf hebben uitgespeeld, delen met je vrienden op het wereldwijde web. Als je zelf even niks wilt bouwen of inspiratieloos bent, dan heb je de mogelijkheid om levels van anderen te downloaden en te spelen. Nintendo garandeert op die manier urenlang aan gameplay, wat ik me ook kan voorstellen op deze manier. Het is vooralsnog niet mogelijk om deze gedownloade levels ook weer aan te passen. Nintendo heeft zelf honderd levels toegevoegd om te downloaden. Alleen al dankzij deze honderd levels biedt de game meer content dan ooit een Super Mario Bros.-game.

Voorlopig oordeel

Super Mario Maker geeft jou de mogelijkheid om zelf levels te bouwen. Mario wordt vaak gezien als de grondlegger van de side-scrollinggames, en daarmee mag je nu zelf aan de slag. Het aantal uren speelplezier die de game ons te bieden heeft is redelijk eindeloos door het online delen van je levels met anderen. Ik vraag me wel af hoelang het bouwen van levels nog leuk blijft naarmate de tijd verstrijkt, maar dat zullen we tegen die tijd nog wel zien. Mocht je zelf niks meer willen bouwen, dan kun je altijd nog met levels van anderen aan de slag.

Super Mario Maker verschijnt exclusief voor de Wii U op 11 september aanstaande.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Super Mario Maker

Series

Super Mario

Uitgever

Nintendo

Reviewscore

Platforms

Nintendo Wii U, Nintendo 3DS

Releasedatum

11 september 2015

Ontwikkelaar

Nintendo

Gameliner Awards

-

Lees meer