Review: Super Mario Maker Nintendo Wii U

Geplaatst: 14 september 2015 08:00

Mario is niet alleen het boegbeeld van Nintendo, maar je kunt gerust zeggen dat de Italiaanse loodgieter het boegbeeld is van gaming in het algemeen. Super Mario was jarenlang de heilige graal van Nintendo. Het tweedimensionale Super Mario Bros.-universum leent zich uitstekend voor een levelmakergame (als dat een term is). Nintendo komt dan ook, dertig jaar na de geboorte van Mario, met een levelmakergame genaamd Super Mario Maker. Dit moet haast wel de natte droom van iedere gamer zijn, of je nu een Nintendo-fan bent of niet. Ik vroeg me alleen nog af hoelang de game leuk zou blijven en hoeveel vrijheid de game ons echt zou gaan bieden.

Super Mario Maker in een notendop

Super Mario Maker heeft eigenlijk geen uitleg nodig. Het is mogelijk om je eigen levels te bouwen en deze met anderen op het wereldwijde web te delen. Je kunt ook levels van andere spelers spelen, of deze downloaden om deze naar wens te veranderen. Om niet de eer van een andere speler aan te tasten, kun je alleen levels uploaden die je vanaf het begin hebt gebouwd en 'n keer zelf helemaal hebt uitgespeeld. Het bouwen van levels in Super Mario Maker werkt heel eenvoudig en is zeer verslavend, als je het mij vraagt.

Halverwege het bouwen is het mogelijk om het level dat je hebt gebouwd even te spelen. Als je net de overkant van het plateau niet haalt, kun je de game direct weer in de bouwmodus terugzetten om je level aan te passen en het plateau iets dichterbij te plaatsen. Het schakelen tussen het spelen en het bouwen gaat best wel vlot en bovendien zonder laadtijden. Je kunt het level te allen tijde opslaan om deze later weer op te starten om verder te bouwen of te spelen.

Aanloop van zeven dagen

In het begin heb je een aantal attributen tot je beschikking om daarmee het eerste Mario-level te kunnen bouwen. In de eerste zeven dagen dat je het spel speelt worden er continu nieuwe attributen aan de game toegevoegd. Je hebt dus niet alle attributen vanaf de eerste dag tot je beschikking. Dit kan vooral in het begin wat karig aanvoelen, maar na zeven dagen heb je alles wat je nodig hebt en je mist de attributen niet die je nog niet hebt. Zo begin je met een aantal basisattributen zoals muntjes, het vraagtekenblok en een Mushroom en later kun je bijvoorbeeld een Power Block, Obstakel Spike of Fire Flower toevoegen aan het level.

Nintendo wil de speler op die manier spelenderwijs kennis laten maken met het bouwen van een level. Hoewel de volgorde waarop je deze attributen krijgt goed in elkaar steekt, is dit ook meteen het meest bekritiseerde onderdeel van Super Mario Maker. Je zou het liefst alles tegelijk willen hebben, maar ach. Dit zijn enkele frustraties die zich alleen in de eerste zeven dagen zullen voordoen, daarna heb je vrijwel alles tot je beschikking.

Beperkingen

Als je de bouwmodus hebt aangezet, dan zie je een soort raster met allerlei vakjes. Met je stylus kun je verschillende attributen in deze vakjes plaatsen. De attributen vind je bovenaan de werkbalk van de Wii U GamePad. Je kunt alle attributen alleen horizontaal of verticaal plaatsen. Het level heeft zowel een maximale lengte als hoogte. De lengte van het level kun je onderaan je Wii U GamePad bepalen, de hoogte staat meteen vast. Ik heb me persoonlijk niet aan de hoogte of de lengte van het level geërgerd. Wel vind ik het jammer dat je geen checkpoint kunt plaatsen, vooral bij levels die wat langer zijn. Wanneer je af gaat, zul je weer opnieuw moeten beginnen. Het is wel mogelijk om een level oneindig vaak te proberen. Hoewel de interface van het spel uit Mario Paint komt, is het ook niet mogelijk om je attributen bijvoorbeeld andere kleuren te geven, maar deze mogelijkheid heb ik geen seconde gemist.

Groot, groter, grootst

De Course World, zoals het online gedeelte in Super Mario Maker heet, wordt elke keer geüpdatet met nieuwe levels die je kunt spelen. Heb je een level geüpload, dan kun je hier ook bijhouden hoe vaak deze is gespeeld. Het is via Miiverse mogelijk om levels te beoordelen van anderen. Anderen kunnen hier natuurlijk ook jouw levels beoordelen. In het level zelf kun je zien waar ze zijn gesneuveld, wat altijd leuk is om te zien. De hoeveelheid levels die je online kunt spelen, maakt Super Mario Maker meteen tot de grootste Mario-game ooit gemaakt en voor mij persoonlijk ook meteen het leukste deel dat ooit is verschenen.

Je kunt levels in verschillende stijlen bouwen. Je begint met de klassieke Super Mario Bros.-stijl en dit wordt langzaam uitgebreid naar bijvoorbeeld de Super Mario Bros. 3-stijl. De attributen worden daar dan ook op aangepast. Niet alleen de verschillende versies van Super Mario Bros. zijn te kiezen, ook kun je de locaties uit deze versies aanpassen. Zo heb je een onderwater- of grotlevel dat je kunt bouwen.

Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze niet iets zouden doen met de amiibo in Super Mario Maker. Zo kun je door middel van je amiibo verschillende kostuums vrijspelen in het spel. Ik had een bowser-amiibo en daarmee speelde ik een bowserkostuum vrij dat ik als power-up kon gebruiken in de game. Het is niet per se nodig om alle amiibo's fysiek aan te schaffen. Je kunt ook door middel van de 100 Mario Challenge, waarbij je zoveel mogelijk levels moet uitspelen die random worden aangeboden, kostuums vrijspelen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Super Mario Maker is erg verslavend. Ik pakte mijn Wii U GamePad regelmatig tussendoor van de lader om een level te bouwen of er een te downloaden om te spelen. Je hoeft voor de game niet eens je televisie aan te zetten. De vrijheid die Super Mario Maker biedt is mij ook erg goed bevallen. De mogelijkheden zijn in het begin misschien wat beperkt, maar dit is na zeven dagen vanzelf weer over. Super Mario Maker biedt je tot die tijd voldoende ruimte om aan de game te wennen, hoewel de game niet echt een drempel kent. Super Mario Maker is de beste tweedimensionale Mario-game ooit gemaakt. Als Super Mario Maker tegelijk uit was gekomen met de Wii U, dan was meteen duidelijk geweest wat de Wii U GamePad voor meerwaarde heeft en had deze console er nu niet zo beroerd voorgestaan.

    Uitmuntend
  • Makkelijk
  • Verslavend
  • Heleboel levels beschikbaar
  • Veel attributen en stijlen
  • Laadtijden
  • Minimaal zeven dagen wachten op alle attributen
  • Geen checkpoints
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Super Mario Maker

Series

Super Mario

Uitgever

Nintendo

Reviewscore

Platforms

Nintendo Wii U, Nintendo 3DS

Releasedatum

11 september 2015

Ontwikkelaar

Nintendo

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord