Preview: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

Geplaatst: 9 mei 2022 15:00
Aangepast: 9 mei 2022 15:15

In een ver verleden schreef ik eens in een opinion dat Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time mijn favoriete game aller tijden is. Dat is nog altijd zo, maar de golden oldie van de Super Nintendo gaat het wellicht nog lastig krijgen. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge ligt namelijk op de loer om dat plekje af te snoepen. Dit spirituele vervolg verschijnt (hopelijk) spoedig in de schappen en ik was dan ook in de wolken toen ik met de eerste twee levels aan de bak mocht. Logischerwijs heb ik keer op keer de demo doorgespeeld. Ik heb er alles uit weten te halen en kan dan ook niet wachten op het eindproduct. Meer weten? Cowabunga, dude! Lees snel verder in deze Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge preview!

Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Beta Preview

Four Turtles, a Rat and a lady

De turtles en ik gaan al even terug. Het olijke viertal onder de leiding van meester Splinter is even uit beeld verdwenen, gereboot, gereboot en nog eens gereboot, maar naarmate retro games steeds meer aan populariteit toenemen, werd het slechts een kwestie van tijd alvorens de retro turtles weer ten tonele mochten verschijnen. Shredder’s Revenge is een spiritueel opvolger van Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time en dat zie je overal aan terug. Zo doet de artstyle sterk denken aan die van de pixelkrachtpatser uit 1992. In Shredder’s Revenge speel je dit keer echter niet enkel met Leonardo, Raphael, Michelangelo en Donatello. Ongedierte Splinter en reporter van het lokale suffertje April O’Neil zijn namelijk ook beschikbaar als speelbare personages!

Dit keer dus niet vier, maar zes vechtersbazen. Zoals je mag verwachten, heeft ieder personage een eigen vechtstijl. Splinter is bijvoorbeeld krachtig maar traag, April is juist zwak en snel en Leonardo hangt er een beetje tussenin. Daarnaast heeft ieder personage een eigen moveset. Nouja, moveset… Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. TMNT: Shredder’s Revenge is immers een ouderwetse Beat ‘em up en dient dan ook zo toegankelijk mogelijk te zijn. Toch zijn er de nodige combo’s, aerials en specials te bedenken door verschillende inputs met elkaar te combineren. En dat allemaal om run-of-the-mill Foot Clan-soldaten in elkaar te meppen. Tegenstand wordt zeker geboden, maar de gemiddelde Foot Clan-soldaat is zeg maar de Stormtrooper van Teenage Mutant Ninja Turtles. Niet erg, want de tegenstand komt in allerlei vormen die voornamelijk uit elkaar te houden zijn door middel van kleur. Zo zijn paarse soldaten standaard vuistvoer, gele soldaten gevaarlijk op afstand en rode soldaten sterk en langzaam. Deze kleurcodering zorgt ervoor dat zelfs de grootste casual gamer de vijanden uit elkaar weet te houden, wat de game op zijn beurt bijzonder toegankelijk maakt.

Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Beta Preview1

Pizzatime!

De previewbuild die ik heb mogen spelen van Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge beslaat de eerste twee levels waarin we al veel leren over de game zelf. Terwijl het zestal lekker televisie zit te kijken onder het genot van een pizzapunt, zien we hoe Bebop en de Foot Clan het nieuwsstation overnemen. Het snode genootschap is van plan om het Vrijheidsbeeld een make-over te geven en schroomt dan ook niet om dit op nationale televisie aan te kondigen. Er is geen tijd om te verspillen en het zestal snelt naar het Channel 6 gebouw om de Foot Clan te verjagen. In het nieuwsstation treffen we diverse Foot Clan-soldaten aan die eigenlijk met van alles en nog wat bezig zijn. Zo liggen er een paar op de set van New York in Beweging te trainen, zijn er een aantal aan het koken en zien we de pennenlikkers het nieuws uittikken. Het is overduidelijk dat de game trouw blijft aan de old school humor waar we de turtles zo goed van kennen.

TMNT: Shredder’s Revenge is een traditionele side scrolling beat ‘em up. De game is solo prima te pruimen, maar komt het best tot zijn recht wanneer deze met vrienden/ vriendinnen gespeeld wordt. Dat kan in totaal met vier spelers op de bank, waarbij iedere speler controle neemt over een ander personage. Moeilijk is de game niet, maar ieder extra handje is welkom. Zeker wanneer je op het punt staat om het level af te sluiten. Ieder level eindigt namelijk met een bossfight. Zo sluit Bebop het eerste level in stijl af. Het uit de kluiten gewassen varkentje smeekt haast om gewassen te worden. Toch gaat hij niet neer zonder slag of stoot, want om de zoveel klappen komt hij op je afgestormd. Wanneer dit varkentje eenmaal aan het spit hangt, verplaatst het tweede level zich naar de buitenlucht. Op de straten van New York nemen we het op tegen de voetsoldaten van Rocksteady. Ook hier komen we weer allerhande fratsen tegen. Zo zien we soldaten onder putdeksels vandaan kruipen, roekeloos achter het stuur zitten of juist aan een auto sleutelen. Het grote klapstuk komt natuurlijk in de vorm van het baasgevecht en dat doen we dit keer tegen de zwaarbewapende Rocksteady. Het golden duo die we al sinds jaar en dag kennen zijn de hoofdrolspelers in deze demo. Na het voltooien van het level is de bèta namelijk voorbij. Welke slechteriken de revue verder passeren is tot op heden onbekend, maar Shredder zal vast en zeker een grote rol gaan spelen.

Teenage Mutant Ninja Turtles Shredders Revenge Beta Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Het moge duidelijk zijn, Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is bijzonder goed in de smaak gevallen. Het is overduidelijk dat de ontwikkelaars goed hebben gekeken naar wat Turtles in Time zo’n geliefde game maakt. De gelijkenis zie je niet alleen terug in het grafische aspect van de game, maar ook in de opbouw van de levels, de gameplay en de humor. De variatie wat betreft de personages onderling is niet heel erg denderend en het zijn voornamelijk April en Splinter die daadwerkelijk anders aanvoelen. Dat is op zich niet erg, de game is namelijk bijzonder toegankelijk en dat moet ook gewoon zo blijven. De casual gamers moeten namelijk ook gewoon aan kunnen schuiven. Solo was deze demo prima te pruimen, maar de game komt zonder twijfel het beste tot zijn recht wanneer je deze met drie anderen speelt. Hoewel er nog geeneens een releasedatum bekend is, voelt deze gesloten bèta aan als een gepolijste game (of in ieder geval een begin daarvan). Ik kan dan ook niet wachten op het eindproduct dat ergens in 2022 in de schappen moet verschijnen!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge moet nog in 2022 verschijnen voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S|X, Nintendo Switch en pc.

Packshot Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

-