Preview: UFC 5 - Een bloederige bedoening

-

Vechtsporten zijn hot. Ze komen in allerlei vormen, maar de meest gewaardeerde op dit moment is toch wel de MMA. De sport lijkt voor leken maar een barbaarse bedoening, maar de kenners weten wel beter. Bij de sport komt namelijk veel respect, toewijding en tactiek kijken, zeker op UFC-niveau. Logisch is het dan ook dat de franchise zich uitermate goed leent voor videogames. Electronic Arts draait al even mee in de UFC-scene en dit is het jaar dat de franchise een serieuze upgrade krijgt. UFC 5 komt er in rap tempo aan en wij kregen de kans om de game in een besloten kring te checken. Woorden zijn leuk, maar is de upgrade dermate groot dat een vijfde deel een plekje waard is in de kast? We zoeken het uit in de UFC 5 preview!

UFC 5 preview

UFC 5 – Een bloederige bedoening

Prepareer je om de octagon te betreden en er compleet vervormd weer uit te komen. UFC 5 is namelijk een bloederige bedoening en lijkt realistischer dan ooit tevoren te worden. Het is dan ook voor het eerst dat de UFC-franchise van EA een M-rating krijgt van de ESRB. In het Nederlands vertaalt zich dat in een 17+ categorie en dat is niet zonder reden. De vechtersbazen kunnen namelijk ernstige verwondingen oplopen en het bloed gutst er dan ook letterlijk uit. In totaal zijn er acht locaties waar jouw krachtpatser verwond kan worden. Het is voor het eerst dat je de toegebrachte schade met iedere klap of trap ziet toenemen. Wat begint met een onschuldige plek, eindigt al snel met een bloedende jaap. TKO’s zullen dan ook een grote rol gaan spelen, want een dichtgeslagen oog of gebroken neus kan al snel uit de klauwen lopen. Doet dat moment zich aan, dan zal een dokter komen kijken. Op basis van de schade mag het gevecht door- of verdergaan. Gaat het gevecht door, dan is dat geen garantie voor de minuten die komen te volgen. Op ieder moment kan de arts het gevecht tot een halt roepen.

Het Real Impact systeem draagt hier grotendeels aan bij. De acht regio’s zorgen ervoor dat de damage buildup zich in tienduizenden combinaties kan tonen. Breek je bijvoorbeeld je neus, dan beschik je over minder stamina aangezien je moeilijker adem kunt halen. Trapt iemand je schenen of kuiten aan gort, dan beweeg je langzamer. Slaat iemand je oog naar de knoppen, dan wordt verdedigen aan die kant lastiger. Dit heeft dus niet alleen een grote grafische impact, maar juist ook op de gameplay. Daar zit echter nog niet de grootste verandering. Een groot deel van MMA bestaat namelijk ook uit grapples en submissions. Dit systeem dat in UFC 4 nog prominent aanwezig is, is eindelijk aangepakt waardoor we van de minigames afzijn. Daarentegen kent UFC 5 de zogeheten “Seamless Submissions”, waardoor je continu in het gevecht blijft. Dat betekent dus dat we veel meer controle krijgen over de grounded combat, waardoor we ons uit houdgrepen kunnen wurmen om zo het tij te doen keren. Een fijne toevoeging, want hierdoor blijft de spanningsboog lekker strak staan.

Grafische Bump

Alhoewel de UFC-franchise onderdeel is van het welbekende EA Sports-label, is dit één van de weinige games binnen dit label die nog niet op de Frostbite-engine draait. Madden en FIFA (tegenwoordig beter bekend als EA Sports FC 24) draaien er immers al jaren op. Daar komt met UFC 5 echter verandering in. Het overstappen naar de Frostbite-engine levert een flink aantal voordelen op. Zo zou de game moeten draaien op 60fps, ziet het er grafisch stukken beter uit dan zijn voorganger en zijn de animaties (waar er weer honderden van zijn toegevoegd) vloeiender dan ooit. Daarbij heeft UFC 5 ook nog een Frostbite primeur te pakken, de game maakt namelijk gebruik van de Hair Strand techniek. Hierdoor is vrijwel ieder haartje individueel van elkaar te onderscheiden wat moet bijdragen aan het realisme.

Dan rest ons nog het stukje van spelmodi, want daar zijn er nog wel een aantal van. Zoals het EA Sports betaamd kunnen we ook in UFC 5 aan de slag met een carrière modus. Onder het bewind van de welbekende Coach Davis start je met wat backyard brawls. Natuurlijk dienen we ons in de kijker te spelen zodat we uiteindelijk mee kunnen spelen met de grote jongens. Tussen de gevechten door neem je deel aan Training Camps. Hier speel je een serie minigames waarvoor je aan het einde een cijfer krijgt. Weet je deze camps te masteren, dan zijn ze gewoon te simmen voor hetzelfde resultaat. Erg fijn, want hierdoor kan je direct weer over op actie en hoef je niet keer op keer dezelfde challenges te doen.

Online is er ook sprake van een carrière modus, maar deze lijkt een flink uitgeklede versie van de offline variant te zijn. Hierin is het voornamelijk mogelijk om met jouw custom vechtersbaas de octagon te betreden en zo andere custom fighters te domineren. De toffe feature komt echter in de vorm van Fight Week. Deze modus is volledig ingericht op de realiteit. Hier kan je wedstrijden voorspellen in ruil voor beloningen, is het mogelijk om de gevechten vooraf te spelen en kan je contracts accepteren. Deze dagelijkse challenges belonen je weer met bijvoorbeeld Alter Ego’s voor het bestaande roster, waardoor je met een vechter in zijn rugby tijd kan spelen, of een bepaalde skin uit een historisch moment krijgt. Natuurlijk zijn er ook de nodige speciale vechters te bekennen. Zo komen we er eindelijk achter hoe bijvoorbeeld een Mike Tyson of Muhammed Ali het zouden doen in octagon!

UFC 5 preview1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Alhoewel MMA niet helemaal mijn kopje thee is (voornamelijk omdat ik gewoon geen tijd heb voor nog een sport om op de voet te volgen) lijkt UFC 5 een interessante toevoeging in de franchise te worden. De game kent een flink aantal upgrades ten opzichte van UFC 4 waardoor het realisme meer naar de voorgrond komt. Van onsmakelijke verwondingen tot tactische diepgang, het lijkt er allemaal in te zitten. De carrière modus lijkt een beetje een kopie van de welbekende andere EA carrière modi te worden en het is dan ook voornamelijk Fight Week die de aandacht weet te trekken. Dat gezegd hebbende, dit lijkt een typische game voor fans van de sport te worden!

UFC 5 kent op het moment een releasedatum! De game komt te verschijnen op 27 oktober voor de PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot UFC 5

Ontwikkelaar:

EA Sports

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

27 oktober 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord